Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Hämtning och lämning, regler?

Jag har en dotter tillsammans med mitt ex. Han flyttade ifrån oss några mil. Jag har hittills mött upp honom vid hämtningar och lämningar. Det är dock inte hållbart längre. Han KRÄVER att jag ska möta upp honom när det passar honom. Jag kan inte alltid pga skola/jobb/läkartider och annat som krockar.

Jag pratade med en jurist som sa att det är umgängesföräldern som har ansvaret för att hämta/lämna. Att det finns regler på det.
    Jag hjälper gärna till men när det inte funkar så måste han lösa det själv. Vilket han vägrar. Var hittar jag dessa regler? Finns dom? 

• Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?
  • Anonym (trött)

Ja han kör helt enkelt över mig tills jag åker och möter upp honom. Men tro mig nu har jag fått nog och det är slut med att curla honom. Ville så gärna att han och dottern ska få en bra relation men om han inte kan anstränga sig så är det upp till honom.

• Anonym (trött)
    BioBonus skrev 2015-10-12 11:21:15 följande:

Nej du behöver inte åka och möta honom. Det åligger umgängesföräldern att lösa hämtning/lämning. Om avståndet är långt (över 10 mil har jag för mig är praxis) så kan man åläggas att hjälpa till efter förmåga, med tex halva biljettkostnaden för det billigaste resealternativet.

Visst är det bra om man kan hjälpas åt, men man ska inte bli överkörd och utnyttjad.

Vet du var man hittar detta i text?
  • Anonym (trött)

Det är tre mil mellan oss. Han vill inte sköta hämtning och lämning vid förskola eftersom han anser att det tar för lång tid att åka kommunalt. Det tar kanske 45min enkel resväg. Jag har bil. Dock kan det tilläggas att han har MYCKET bättre ekonomi än mig och skulle lätt kunna köpa sig en bil för att hämta barnen. 
    Jag skulle sååå gärna vilja att hämtning/lämning sker vid förskolan så jag slipper mötet. 

• Anonym (trött)

Hon är hos sin pappa varannan helg

• Anonym (trött)

fred-månd

Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?