• BioBonus

Hämtning och lämning, regler?

Nej du behöver inte åka och möta honom. Det åligger umgängesföräldern att lösa hämtning/lämning. Om avståndet är långt (över 10 mil har jag för mig är praxis) så kan man åläggas att hjälpa till efter förmåga, med tex halva biljettkostnaden för det billigaste resealternativet.

Visst är det bra om man kan hjälpas åt, men man ska inte bli överkörd och utnyttjad.

• BioBonus
    Anonym (trött) skrev 2015-10-14 09:29:39 följande:

Det är tre mil mellan oss. Han vill inte sköta hämtning och lämning vid förskola eftersom han anser att det tar för lång tid att åka kommunalt. Det tar kanske 45min enkel resväg. Jag har bil. Dock kan det tilläggas att han har MYCKET bättre ekonomi än mig och skulle lätt kunna köpa sig en bil för att hämta barnen. 
    Jag skulle sååå gärna vilja att hämtning/lämning sker vid förskolan så jag slipper mötet. 

Men då berättar du för honom att nästa gång får han hämta vid förskolan, om han vill ha umgänge. Och att han får meddela dig om han väljer att inte göra det så att du kan hämta hem barnen.

Tala med personalen och berätta hur det ligger till så att även de är införstådda med att det kan klydda lite den dagen.

• BioBonus
    Anonym (båda) skrev 2015-10-13 11:38:45 följande:
    Så enkelt är det inte. Att barnets umgänge blir av åligger båda föräldrarna. Om den som ska ha umgänge har svårigheter att hämta/lämna barnet så bör den andra föräldern ställa upp och lösa transporten. Det kan föräldern även bli ålagd i domstol att göra. Det beror helt och hållet på situationen.
    Fast jag har svårt att tro att det skulle falla på bf att hämta/lämna när det handlar om 45 minuters resväg med kommunala medel fyra gånger i månaden. Det har ju med ren lathet från pappans sida att göra. Han tycker det är jobbigt.
Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?