• Anonym (trött)

Hämtning och lämning, regler?

Jag har en dotter tillsammans med mitt ex. Han flyttade ifrån oss några mil. Jag har hittills mött upp honom vid hämtningar och lämningar. Det är dock inte hållbart längre. Han KRÄVER att jag ska möta upp honom när det passar honom. Jag kan inte alltid pga skola/jobb/läkartider och annat som krockar.

Jag pratade med en jurist som sa att det är umgängesföräldern som har ansvaret för att hämta/lämna. Att det finns regler på det.
    Jag hjälper gärna till men när det inte funkar så måste han lösa det själv. Vilket han vägrar. Var hittar jag dessa regler? Finns dom? 

• Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?
  • Anonym (T)

Det står inte skrivet någonstans eftersom umgänget anses utgå från barnets bostad. Dvs det är upp till umgängesföräldern att välja om hen vill genomföra umgänget på trottoaren utanför barnets bostad eller om hen vill transportera barnet någon annanstans. I förarbetet till lagändringen där man införde att boendeföräldern ska bidra till resekostnaden om den är betydande kan man se att lagstiftaren anser att umgänget börjar och slutar där barnet bor.

Det enklaste sättet för dig att slippa tjafs är att se till så att ni alltid har överlämning via förskolan. Då får han ringa dem och tjata om att de ska möta upp honom.

• Anonym (båda)
    Anonym (T) skrev 2015-10-13 11:26:43 följande:

Det står inte skrivet någonstans eftersom umgänget anses utgå från barnets bostad. Dvs det är upp till umgängesföräldern att välja om hen vill genomföra umgänget på trottoaren utanför barnets bostad eller om hen vill transportera barnet någon annanstans. I förarbetet till lagändringen där man införde att boendeföräldern ska bidra till resekostnaden om den är betydande kan man se att lagstiftaren anser att umgänget börjar och slutar där barnet bor.

Det enklaste sättet för dig att slippa tjafs är att se till så att ni alltid har överlämning via förskolan. Då får han ringa dem och tjata om att de ska möta upp honom.

Så enkelt är det inte. Att barnets umgänge blir av åligger båda föräldrarna. Om den som ska ha umgänge har svårigheter att hämta/lämna barnet så bör den andra föräldern ställa upp och lösa transporten. Det kan föräldern även bli ålagd i domstol att göra. Det beror helt och hållet på situationen.
  • Anonym (gyukmnbh)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-12 13:25:04 följande:
    Polisen kan inget göra om en förälder vägrar att lämna tillbaka barnet från ett överenskommet umgänge.
    Jo, men det sker sällan och inte direkt, det är en jäkla procedur. Först blir det vite osv och man ska blanda in tingsrätten mm. Men det är det ju lätt värt för att få tillbaka sitt barn.

• Anonym (trött)

Det är tre mil mellan oss. Han vill inte sköta hämtning och lämning vid förskola eftersom han anser att det tar för lång tid att åka kommunalt. Det tar kanske 45min enkel resväg. Jag har bil. Dock kan det tilläggas att han har MYCKET bättre ekonomi än mig och skulle lätt kunna köpa sig en bil för att hämta barnen. 
    Jag skulle sååå gärna vilja att hämtning/lämning sker vid förskolan så jag slipper mötet. 

• BioBonus
    Anonym (trött) skrev 2015-10-14 09:29:39 följande:

Det är tre mil mellan oss. Han vill inte sköta hämtning och lämning vid förskola eftersom han anser att det tar för lång tid att åka kommunalt. Det tar kanske 45min enkel resväg. Jag har bil. Dock kan det tilläggas att han har MYCKET bättre ekonomi än mig och skulle lätt kunna köpa sig en bil för att hämta barnen. 
    Jag skulle sååå gärna vilja att hämtning/lämning sker vid förskolan så jag slipper mötet. 

Men då berättar du för honom att nästa gång får han hämta vid förskolan, om han vill ha umgänge. Och att han får meddela dig om han väljer att inte göra det så att du kan hämta hem barnen.

Tala med personalen och berätta hur det ligger till så att även de är införstådda med att det kan klydda lite den dagen.

• Anonym (trött)

Hon är hos sin pappa varannan helg

• Anonym (trött)

fred-månd

• Anonym (asdf)
    Anonym (trött) skrev 2015-10-14 09:29:39 följande:

Varför bryr du dig om vad han vill och inte vill? Ni är väl inte tillsammans längre.

Du är en typisk kvinna som curlar hela världen. Räcker det inte att du ansvarar för din egen relation med ditt barn? Måste du ansvara för alla andra föräldrars relationer med sina barn också för att må bra?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-13 11:38:45 följande:

Så enkelt är det inte. Att barnets umgänge blir av åligger båda föräldrarna. Om den som ska ha umgänge har svårigheter att hämta/lämna barnet så bör den andra föräldern ställa upp och lösa transporten. Det kan föräldern även bli ålagd i domstol att göra. Det beror helt och hållet på situationen.

Primärt ansvarar ju ändå var och en av föräldrarna för det egna umgänget med barnet. Om man sedan väljer att hjälpas åt är det en bonus men inget man kan kräva.
  • BioBonus
    Fast jag har svårt att tro att det skulle falla på bf att hämta/lämna när det handlar om 45 minuters resväg med kommunala medel fyra gånger i månaden. Det har ju med ren lathet från pappans sida att göra. Han tycker det är jobbigt.
  • Anonym (båda)
    BioBonus skrev 2015-10-14 10:38:06 följande:
    Fast jag har svårt att tro att det skulle falla på bf att hämta/lämna när det handlar om 45 minuters resväg med kommunala medel fyra gånger i månaden. Det har ju med ren lathet från pappans sida att göra. Han tycker det är jobbigt.
    Han måste kunna få ett umgänge som är reglerat. Sen kan det ta allt från 1.5 till flera timmar att åka och hämta barnet om man åker kommunalt. Det är inte alltid bussar går hela tiden i båda riktningarna. Med andra ord kan det bli sent och barnet kan bli för trött/hungrig innan man är hemma efter hämtning.

Varför inte skjutsa dit barnet så får han lämna efter umgänget Ts?
  • Anonym (T)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-14 12:08:44 följande:
    Han måste kunna få ett umgänge som är reglerat. Sen kan det ta allt från 1.5 till flera timmar att åka och hämta barnet om man åker kommunalt. Det är inte alltid bussar går hela tiden i båda riktningarna. Med andra ord kan det bli sent och barnet kan bli för trött/hungrig innan man är hemma efter hämtning.

Varför inte skjutsa dit barnet så får han lämna efter umgänget Ts?
    För det första är 45 minuters resa inte långt. Och med tanke på att ts tar hand om barnet 11 dagar av 14 så borde hon vara betydligt tröttare än pappan på fredagen när umgänget ska börja. Alltså är det inga konstigheter med att pappan hämtar barnet från förskolan på fredagen.

För det andra är det väldigt dumt ur ts synvinkel att skjutsa barnet på fredagen. Det ger pappan möjlighet att utpressa ts till att hon måste komma och hämta barnet om hon vill ha tillbaka barnet på söndagen/måndagen. Om föräldrarna ska transportera barnet i varsin riktning så är det mycket smartare att pappan hämtar barnet från förskolan på fredagen, då är det upp till honom om han orkar träffa barnet eller inte.
  • Anonym (T)
    Att främja umgänget innebär egentligen inte mer för boendeföräldern än att lämna ut barnet och att ge information som behövs för att umgänget ska bli bra.

De få domar som finns där boendeföräldern dömts till att transportera barnet hela vägen är där boendeföräldern har flyttat bort från pappan. Sedan finns det några få domar där boendeföräldern har dömts att transportera barnet till den lokala flygplatsen/tågstationen så att umgängesföräldern inte behöver ta lokalbuss eller taxi sista biten (eller så att barnet kan resa ensam på flyget/tåget).
  • Anonym (ellen)

Det är alltid den förälder som väljer att flytta från orten som får ansvara för de problem som kan uppkomma. Som ex lämning och hämtning

• Anonym (båda)
    Anonym (T) skrev 2015-10-14 12:56:20 följande:
    Att främja umgänget innebär egentligen inte mer för boendeföräldern än att lämna ut barnet och att ge information som behövs för att umgänget ska bli bra.

De få domar som finns där boendeföräldern dömts till att transportera barnet hela vägen är där boendeföräldern har flyttat bort från pappan. Sedan finns det några få domar där boendeföräldern har dömts att transportera barnet till den lokala flygplatsen/tågstationen så att umgängesföräldern inte behöver ta lokalbuss eller taxi sista biten (eller så att barnet kan resa ensam på flyget/tåget).
    Det gör det.

Nej. I ett antal fall som jag känner till har boendeföräldern bott kvar och umgängesföräldern flyttat och boendeföräldern är ålagd att fixa resor ena vägen pga att det är barnets bästa. I samtliga fall har det handlat om ganska små barn. Upp till 8 år.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-14 13:19:20 följande:

Det gör det.

Nej. I ett antal fall som jag känner till har boendeföräldern bott kvar och umgängesföräldern flyttat och boendeföräldern är ålagd att fixa resor ena vägen pga att det är barnets bästa. I samtliga fall har det handlat om ganska små barn. Upp till 8 år.

Det är specialfall. Generellt förväntas föräldrar klara av att ta hand om sitt barn på egen hand utan assistans från andra.

I normalfallet klarar ju föräldrar av att transportera sina barn på egen hand från hemmet till vart de nu än ska. Själv transporterar jag exempelvis mitt barn till och från förskolan sammanlagt två mil dagligen med kommunala färdmedel. Skulle aldrig drömma om att be umgängesföräldern köra oss fram och tillbaka varje morgon bara för att han har bil (inte för att han skulle göra det men ändå).

Nej. Jag skulle vilja påstå att det handlar om bekvämlighet (eller lathet om man så vill) i det här fallet. Tycker inte ts ska ta ansvar för det.
Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?