Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

Hämtning och lämning, regler?

Varför gör du som han säger?? Helt obegripligt.

• Anonym (asdf)

Han vägrar? Vad vägrar han?

• Anonym (asdf)
    Anonym (trött) skrev 2015-10-12 10:16:05 följande:

Ja han kör helt enkelt över mig tills jag åker och möter upp honom. Men tro mig nu har jag fått nog och det är slut med att curla honom. Ville så gärna att han och dottern ska få en bra relation men om han inte kan anstränga sig så är det upp till honom.

Var och en ansvarar för sig själv. Du ska inte ta ansvar för ditt ex. Det är upp till honom hur hans och barnets relation är och blir.

Umgängesförälderns ansvarar för umgänget. Din enda skyldighet är att inte försvåra umgänget. Allt annat är bara en bonus som pappan ska vara jävligt glad och tacksam för.

Sluta låt andra köra över dig.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (trött) skrev 2015-10-14 09:29:39 följande:

Det är tre mil mellan oss. Han vill inte sköta hämtning och lämning vid förskola eftersom han anser att det tar för lång tid att åka kommunalt. Det tar kanske 45min enkel resväg. Jag har bil. Dock kan det tilläggas att han har MYCKET bättre ekonomi än mig och skulle lätt kunna köpa sig en bil för att hämta barnen. 

Jag skulle sååå gärna vilja att hämtning/lämning sker vid förskolan så jag slipper mötet. 

Varför bryr du dig om vad han vill och inte vill? Ni är väl inte tillsammans längre.

Du är en typisk kvinna som curlar hela världen. Räcker det inte att du ansvarar för din egen relation med ditt barn? Måste du ansvara för alla andra föräldrars relationer med sina barn också för att må bra?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-13 11:38:45 följande:

Så enkelt är det inte. Att barnets umgänge blir av åligger båda föräldrarna. Om den som ska ha umgänge har svårigheter att hämta/lämna barnet så bör den andra föräldern ställa upp och lösa transporten. Det kan föräldern även bli ålagd i domstol att göra. Det beror helt och hållet på situationen.

Primärt ansvarar ju ändå var och en av föräldrarna för det egna umgänget med barnet. Om man sedan väljer att hjälpas åt är det en bonus men inget man kan kräva.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (båda) skrev 2015-10-14 13:19:20 följande:

Det gör det.

Nej. I ett antal fall som jag känner till har boendeföräldern bott kvar och umgängesföräldern flyttat och boendeföräldern är ålagd att fixa resor ena vägen pga att det är barnets bästa. I samtliga fall har det handlat om ganska små barn. Upp till 8 år.

Det är specialfall. Generellt förväntas föräldrar klara av att ta hand om sitt barn på egen hand utan assistans från andra.

I normalfallet klarar ju föräldrar av att transportera sina barn på egen hand från hemmet till vart de nu än ska. Själv transporterar jag exempelvis mitt barn till och från förskolan sammanlagt två mil dagligen med kommunala färdmedel. Skulle aldrig drömma om att be umgängesföräldern köra oss fram och tillbaka varje morgon bara för att han har bil (inte för att han skulle göra det men ändå).

Nej. Jag skulle vilja påstå att det handlar om bekvämlighet (eller lathet om man så vill) i det här fallet. Tycker inte ts ska ta ansvar för det.
Svar på tråden Hämtning och lämning, regler?