Breaking Bad skrev 2015-10-08 20:00:07 följande:
Det viktigaste borde väl vara antalet människor som räddas och inte hur stor andel av BNP eller hur många miljarder som satsas.
Med ditt resonemang skulle det vara bättre att hjälpa en flykting till att bli multimiljardär än att rädda livet på en miljon människor i nöd för en lägre kostnad.
Med mitt resonemang?
Jag tycker att alla världens rika länder borde avsätta 1% av BNP i bistånd i stället för som idag när många länder ger mindre än 0,4% av BNP. På det sättet kan fattigdomen i många av världens u-länder minska vilket kan leda till ökad stabilitet i dessa länder.
Idag är det många som kritiserar att den förra och den nuvarande regeringen gjort avräkningar från biståndsbudgeten för att finansiera invandring. Hitintills har regeringarna reducerat biståndet med ca 0,22% vilket innebär att det "riktiga" biståndet uppgått till 0,78% av BNP. 0,78% av BNP är mer än vad FN rekommenderar världens länder att skänka i bistånd. Det är faktiskt så att 0,78% i bistånd gör Sverige till en av världens största biståndsgivare.
SD vill sänka biståndet till 0,75% av BNP. SD också i likhet med regeringen fortsätta att göra avräkningar mot biståndsbudgeten för att finansiera den begränsade invandring som kommer att finnas även om SD kommer till makten.
Sett till att SD inte kommer att ge mer i bistånd än regeringen är det märkligt att så många sverigedemokrater kritiserar regeringens biståndsbudget. Jag hade förstått resonemanget om SD ville att biståndsbudgeten skulle vara 1% (
ograverat) men jag förstår inte resonemanget nu.
Jag tycket att alla sverigedemokrater, i denna fråga, borde rikta sin ilska mot de länder som inte en avsätter FN:s rekommendation om 0,7% av BNP till bistånd och inte mot regeringen.