KillBill skrev 2015-10-10 21:36:31 följande:
Du utgår från fel siffror. 2014 var biståndsbudgeten 38 miljarder och i år är biståndsbudgeten över 40 miljarder. De 31 miljarder som du nämner (31,8 för att vara exakt) är biståndet efter avräkning för bl.a. invandringen och det du har gjort är att göra avräkningen två gånger.
Källa:
www.regeringen.se/contentassets/f764ba87c2734...
Sant. Det råder en viss begreppsförvirring i såväl debatten som på hemsidor där officiella siffror presenteras ser jag nu.
Sveriges sk
biståndsram var 0,98% förra året.
Det faktiska biståndet utgör dock bara
en del av biståndsramen. Annat som finansieras av biståndsramen är bland annat delar av utrikesförvaltningen, vissa EU-program och invandringsmottagning.
Dessa pengar (som inte har med biståndet att göra) förs sedan bokföringstekniskt över från biståndsramen till respektive budgetområde. Se exempelvis budgetområde 7 Bistånd, från 2014 års budget, sidan 8 och jämför med den bild och länk du lagt in:
http://data.riksdagen.se/fil/0DB70FB0-9B77-4EDC-9C5A-FC2D9354A664
Det är alltså biståndsdelens 31,8 miljarder som redovisas i budgeten. Inte biståndsramens 38,4. Skillnaden har förts över på respektive budgetområde där de hör hemma.
Sverige bistånd 2014 var 31 miljarder (det faktiska utfallet) vilket motsvarar 0,79% av BNI.
Så när politiker och andra talar om att Sverige har ett enprocentsmål för biståndet så är det
biståndsramen de talar om och inte det vi kanske i vardagligt tal kalla
bistånd och som regeringen presenterar under biståndsbudgeten.
Där lärde jag mig något nytt.