frucgsvensson skrev 2016-05-18 17:46:51 följande:
Okej! Skönt att bolla med någon som varit med om detta förut! :)
Även fast jag säger och känner att han ju kommer då han vill osv, så kan jag inte låta bli att analysera och känna efter vad som händer i kroppen och vill ha svar på vad det kan vara. Haha.
Jag är förresten med i en grupp på Facebook för mammor/blivande mammor i min stad. Där diskuteras det om ett läkemedel man använder för att få en igångsättning, cytotec heter det. Det är tydligen ett jäkla skitläkemedel där barnet blir slött i magen och då barnet är fött så har barnet haft någon form av infektion i kroppen. ALLA skriver att det är dåligt. Att det används som abortmedel osv.
Vad har ni för erfarenhet av det? Tänker att man vill vara förberedd och kunna tacka nej om man blir igångsatt.
Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?
Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.