• Jasmin Karlsson

Gravid efter IVF hösten 15

Nu har min dotter kommit! Värkar igår kväll och plötsligt massa blod, åkte då in direkt. Då öppen 6 cm, vidare till förlossning. Värkar som inte var så farliga men tilltog i styrka. Lustgas. Efter ett tag ryggbedövning, bästa beslutet! Kunde slappna av och till och med slumra till medan kroppen jobbade. Det tog bort lite av krystvärkarna så fick värlstimulerande dropp. Det sista gjorde ooooont! Ut kom en stark och fin tjej på knappt 3 kg (v 38+1), 9 tim efter att värkarna började. Moderkakorna och tvillingen kom sen också, väldigt mycket absorberad var hon. Nu vilar vi på BB. Är så lättad nu. :)

• Jasmin Karlsson

Jag fortsätter följa er trots att jag inte är gravid längre ;).
    Lillan är ju nu 5 dagar och det känns lite som att kämpandet bara fortsätter. Smärta av eftervärkar (som tack och lov haft försvunnit nu), smärta av såriga bröstvårtor, kämpande med ammandet. Men det är inte så farligt ändå, lillan är så duktig. Hon är jätteduktig på att amma och gnäller bara ibland. Men ammandet/mjölken kommer inte igång, precis som med mitt första barn. Varit på BVC och lillan har gulsot. Nu har jag börjat pumpa (kommer bara droppvis) och ge ersättning. Är väl bara en tidsfråga innan jag går över till ersättning helt. Har läst så mycket på internet och jag tror faktiskt inte på det här att "alla kan amma". Bara för att man har bröst behöver det inte betyda att de fungerar normalt. Det är ju lite som att säga att bara för att man har livmoder och äggstockar att alla kan bli gravida! Jag ger det ett ärligt försök, men kommer inte hålla på i flera veckor med det här. Nu med ersättningen har jag en nöjd bebis som sover fint i timmar och med min tidigare erfarenhet finns inget som tyder på att jag kommer få normal mjölkproduktion..

• Jasmin Karlsson
    Gweny skrev 2016-05-15 19:22:07 följande:
    Klart du ska följa med oss.

Tror som dig med, för vissa funkar inte amningen och istället för att stressa upp sig och ha en hungrig bebis, så är det då bättre med flaska.

En kompis till mig...varken hennes mormor, mamma eller hon själv har kunnat amma!
    Ja, precis. När jag tänker tillbaka på första tiden med min son är det nästan bara förknippat med stress och oro. Att jag inte kunde ge honom mat, typ ens enda uppgift som nybliven mamma. Den här gången känner jag ett stort lugn och kan njuta mycket mer av min bebis när jag vet att ersättningen finns och särskilt nu när hon blev mer harmonisk nu när hon blir mätt. Jag pumpar ut så mycket som möjligt, varje droppe modersmjölk nu i början är bra.
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-17 11:33:32 följande:

Vad många som var förstföderskor!! :) vad kul! Samma tankar och förväntningar kan jag tro vi har. Jag är nästan lite gruvsam nu. Vill inte att det ska ta slut, känner mig inte helt redo osv. Mycket sånna tankar. Tror att det handlar mest om hur allt kommer att bli sedan. Vi har varit själva (förutom två hundar) i 10 år och nu ska vi dela oss med en liten. Få in nya rutiner och så. Det skrämmer mig lite hur relationen kommer bli bl.a. Men säkert inget ovanligt såhär dags!

Så där kände jag också vid första graviditeten. Jag kände att det var så praktiskt att vara gravid, man hade alltid bebisen med sig och behövde inte tänka på att packa skötväska och sånt, haha! Jag gillade att vara gravid (hade inga stora krämpor). Jag förstod inte alls alla som klagade och ville föda. Jag födde då 6 dagar efter BF men hade inte haft så mycket emot att vara gravid längre.
    Den här gången längtade jag till att föda och tyckte väntan var svår, men det beror på att jag var så orolig för bebis i magen i och med att den andra tvillingen hade dött. Nu känns det bättre, jag kan titta på henne när som helst och se vad hon gör och att hon andas och lever.
  • Jasmin Karlsson

Angående syskon kan jag ge er lite hopp genom att berätta hur det blivit för mig. Efter första barnet (IVF) blev jag spontant gravid ca 4 månader efter förlossning. Blev missfall. Vi hade 3 ägg i frysen. Satte in 2 st 4 år efter första barnet och jag blev gravid med dem. Det var alltså denna graviditet, som ju blev ett barn!
    Jag kommer nog vilja ha fler barn. Finns ju många möjligheter då, prova själv, prova med pergotime, annars IVF igen. Jag är hyfsat ung (30 år) så jag känner att jag har tid på mig också.

• Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-18 17:46:51 följande:
    Okej! Skönt att bolla med någon som varit med om detta förut! :)

Även fast jag säger och känner att han ju kommer då han vill osv, så kan jag inte låta bli att analysera och känna efter vad som händer i kroppen och vill ha svar på vad det kan vara. Haha.

Jag är förresten med i en grupp på Facebook för mammor/blivande mammor i min stad. Där diskuteras det om ett läkemedel man använder för att få en igångsättning, cytotec heter det. Det är tydligen ett jäkla skitläkemedel där barnet blir slött i magen och då barnet är fött så har barnet haft någon form av infektion i kroppen. ALLA skriver att det är dåligt. Att det används som abortmedel osv.

Vad har ni för erfarenhet av det? Tänker att man vill vara förberedd och kunna tacka nej om man blir igångsatt.
    Man måste ta allt med en nypa salt när man läser på facebook. Tex det med infektion. En infektion är orsakad av bakterier eller virus, hur skulle läkemedlet kunna orsaka infektion?
    Cytotec är inte registrerat att användas som abortmedel eller för igångsättning. Men man använder ofta läkemedel "off label", dvs till ett ändamål som visat sig fungera genom att man testat sig fram. Sen kan det finnas vetenskapliga studier där man forskat på biverkningar osv men det kan vara att läkemedelsföretaget inte vill söka om att lägga till igångsättning som indikation för att använda läkemedlet (kan vara pga kostnader eller att de vet att det används ändå). Cytotec är ju extremt mycket använt och vården skule inte använda det om de inte var säkra på att det är säkert.
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-18 22:55:10 följande:
    Fast det här är en mammagrupp där de skriver hur de blivit behandlad osv, det är alltså inte någon som skriver fakta.

Jag citerar vad tjejen som började att skriva om det läkemedlet:

"Har alltid sagt att jag är rädd för den där cytotecen dom använder vid igångsättning. Min pojke kom den 11 maj efter 16 doser cytotec (delat på två dagar) och han föddes med en infektion i kroppen och vi fick ligga inne i en vecka på prematur pgr av de och innan vi fick åka hem idag så frågade jag doktorn va de var för infektion han hade och han svara att det finns inget riktigt svar på det men att det troligtvis kan vara mängden cytotec han fick i sig!! Vet att det gått jättebra för många som blivit igångsatt med det men jag skulle rekommendera att tacka nej om ni blir erbjuden den metoden! Finns mycket bättre igångsättningsmetoder"
    Hmmm låter konstigt. Det viktigaste är att man läser på och tar fakta från olika håll så man kan fatta ett välgrundat beslut.
  • Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2016-05-23 18:18:18 följande:
    Vad underbart! Här hemma är allt ganska lugnt. Selma sover mest och jag kan ta det väldigt lugnt. Kommer väl att ändra sig vad det lider :)
    Låter som för oss! Vi har också valt namnet Selma till vår dotter! Kul att höra att fler gillar det namnet, det var så svårt att välja. Och hon sover mest. Äter, sover. Nu efter 2 veckor är hon ibland vaken lite också.
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-05-30 19:20:51 följande:

Nu är han här!! :) 3614 g och 49 lång. Både det värsta och det bästa jag gjort!

Grattis!
  • Jasmin Karlsson

Jag är så glad för min lilla flicka. Jag har alltid varit skeptisk till de som sagt att de har en "snäll" bebis, men nu känns det som att jag också fått en sån! Jag vet inte om hon bara är sån eller om jag bättre tolkar vad hon vill och behöver än med första barnet. När jag fick mitt första barn var det kaos första tiden. Det kanske var min tur att få det lite lättare? Visst, hon ska äta var 3-4:e timme, även på natten och hon gnäller ibland när det tar lite för lång tid att fixa mjölken men det känns ju normalt för att vara en bebis. Hon skriker aldrig otröstligt. Så skönt när det är såhär för det är mycket mindre stressande och jag kan knyta an till henne snabbare. :)

• Jasmin Karlsson
    Lulak1 skrev 2016-06-08 18:07:42 följande:

Stort grattis till alla som har sina bebisar nu !
    Min förlösning blev inte som jag tänkte men det gick bra.
    Vår kille ska hetta Leo helt ny namn för oss som kom från storebror efter han var född .
    Han vägde 3590 och 50 sm och kom på bf den 16.05( som info för listan) .
    Nu 3 v gammal 3800 och 54 sm .

Finns det någon som funderar på en till bebis :) ? 

Grattis!

Ja, vi vill ha fler barn. Efter första barnet kunde jag inte tänka så långt fram utan kände mig redo efter först typ 2 år... Men nu känner jag att jag skulle kunna ha en till bebis redan nu, haha. Jag har länge velat ha 4-5 barn och med tanke på att jag har svårt att bli gravid kan man ju inte vänta massor med år mellan barnen... Men om jag ska ha fler måste vi nog börja om med IVF från början så det är ju ett rätt stort projekt...
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15