• Jasmin Karlsson

Gravid efter IVF hösten 15

V 9 (8+0) idag. Var på inskrivning hos barnmorskan idag. De (barnmorska och student) mätte blodtrycket, hb och socker som var bra. Fick även lämna blodprov för massa andra saker (blodgrupp mm). Fick foldrar om kost osv, vi pratade lite om hur jag mått. På onsdag ska jag på vul och det är mycket spännande just nu, att få se hur många foster det är...

• Jasmin Karlsson

V 9 (8+3). Var på ultraljud idag (var inte vul som jag trodde det skulle vara). De såg 2 fina foster med tickande hjärtan. Känner mig lättad över att det inte är 3, som de tyckte att de såg på gynakuten för 2 veckor sedan.
    Mår som en smält marshmallow, orkeslös... Men glad att bebisarna mår bra såklart.

• Jasmin Karlsson
    CarMa skrev 2015-10-14 17:11:12 följande:

Hur mår alla ni gravida?

Dåligt! Känner mig sjuk, är förkyld men det känns också som att jag är på väg att få feber. Illamåendet kommer och går, ingen aptit, har ingen energi, i princip legat på soffan i fyra dagar, imorgon ska jag till jobbet igen men vet inte hur jag ska orka det.
  • Jasmin Karlsson

V. 10 (9+0). Yes! In i v 10 idag! Magen har börjat svullna lite, särskilt efter middagen. Jag har upptäckt att en särskild isglass hjälper mot illamåendet! Yey, bara att inhandla mer glass! Kliniken sa att jag ska fortsätta med Progesteron vagitorier och östrogentabletter till v10, så snart slipper jag medicinerna. Har börjat titta lite på tvillingvagnar...
    Är det någon mer här som väntar tvillingar?

• Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-10-18 15:09:49 följande:
    VILKEN GLASS? Mvh desperat som kräks flera gången om dagen. :)
    En spiralglass från Lidl. Ser ut som Twister. Har du testat Postafen? De funkar super för mig och om jag tar det på morgonen fungerar jag nästan normalt.
  • Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-10-19 20:47:03 följande:

Hur tänker ni kring KUB? Vi har bestämt oss för att hoppa det den här gången. Efter typ 100 misslyckade ivf:er och min höga ålder (38) så känns det meningslöst, jag vet att jag kommer att få lågt sannolikhetsvärde och vi vill inte göra vidare utredning.

Jag tänker inte göra KUB, eftersom resultatet inte skulle spela någon roll för mig, så det känns onödigt (onödigt att utnyttja resurser i sjukvården). Jag är också ganska ung så har mindre risk.
  • Jasmin Karlsson

Jag har också problem med matsmältningen. Om jag inte äter mår jag dåligt och när jag äter men inte ätit på ett tag innan (tex vid frukosten) är det som att magen får en chock och reagerar som att jag inte ätit på 2 dagar, jag mår dåligt och måste ligga ner en halvtimme för att smälta maten. Och tröskeln till kräkning är jättelåg, det räcker att jag hostar för att magen ska vända sig och det kommer kräkreflexer. Nåt med magen och tarmen är det, de jobbar sämre.

• Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2015-10-23 15:37:40 följande:

Tycker synd om er som kräks och har problem med illamående. Jag mår illa också, men inte ens i närheten av vad ni andra verkar göra.

Har ni fått några cravings ännu förresten? Jag har en jäkla dille på mjölk!! Kan dricka hur mycket som helst! Iskall sådan. Och fettig mat. Tacos med créme fraiche, gärna pizza och sånt där.

Cravings! Citron, tomat, fet mat typ pommes, nudlar, isglass. Frukt och grönsaker, ska snart äta gurk- och morotsstavar med dipp, och jag som annars brukar vara sugen på chokladglass eller chips... Inte varit sugen på godis eller choklad på flera veckor, som jag annars brukar äta varje dag!
  • Jasmin Karlsson
    hatten skrev 2015-10-26 17:58:00 följande:

Antar att det är flera som tar progesteron? Hur länge ska ni ta dom?

Jag gjorde FET på stimulerad cykel (alltså ingen egen ägglossning som sen bildar gulekroppen som normalt är det som upprätthåller en graviditet) och skulle ta progesteron vagitorier till v 10
  • Jasmin Karlsson
    hatten skrev 2015-10-26 17:56:42 följande:

Är idag i v 7+6. Mitt illamående har verkligen blivit värre de senaste dagarna men det värsta är ju tröttheten, är totalt däckad. kan sova hur mycket som helst och det känns som jag är i någon form av dvala trots att jag är vaken.. någon annan som är så trött?
    I morgon är det inskrivning för oss!

Japp! Jättetrött! Somnat kl 19-20 i soffan i några veckor
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15