• Jasmin Karlsson

Gravid efter IVF hösten 15

V 18. Symtomen varierar. Illamåendet är borta men magen är lite knasig ibland, får ibland magkramper, är uppblåst på kvällen och har ofta halsbränna på kvällen. Har testat graviscon mot halsbrännan och den hjälpte en hel del.
    Ibland känner jag en strålande känsla i rumpan/bäckenet, gissar att det är foglossning. Gör inte direkt ont.
    Har enstaka hickningar! Är det nån annan som har det? Kommer bara en hickning helt plötsligt.
    Jag tror att jag kan känna rörelser! Men är inte helt säker...
    Läser om tvillinggraviditeter och på nätet står det att "det är viktigt att bli sjukskriven från v 20-25". Jag kan inte tänka mig att jag skulle behöva bli sjukskriven inom 5 veckor! Klart mycket kan hända, men jag mår bättre än jag nånsin gjort hittills under graviditeten, känner mig piggare. Sjukskrivning måste väl ändå bero på hur man mår?!
    Längtar till RUL den 28/12!

• Jasmin Karlsson

Om läkaren anser att det är bäst att jag blir sjukskriven eller om jag märker att det blir tungt är det klart att jag kommer acceptera det. Jag har haft en längre period nu av ledighet (föräldraledig med min stora son) så jag vet inte hur det kommer vara att jobba nu. Får väl se hur det går. Är ändå skönt att vara hemma nu och vila, men kan också bli lite långtråkigt.

• Jasmin Karlsson

V. 20 nu och nu händer det grejer! Kan definitivt känna sparkar nu! Så mysigt! T.om. så det syns lite på utsidan. Mår väldigt bra! Imorgon är det RUL!

• Jasmin Karlsson

Var på RUL idag. Fick se två friska bebisar som sprattlade, hade alla fingrar och tår osv. Det är två flickor! Sötchock! Jag har ju redan en son så det är drömmen att få två flickor! Kan nästan inte tro att det är sant... Jag ska bli trebarnsmamma!

• Jasmin Karlsson
    Gweny skrev 2015-12-29 11:59:19 följande:
    Åh så mysigt med 2 tjejer! En el två äggs?
    Tvåäggs, det sattes in 2 embryon (FET) och man har kunnat se en tydlig skiljevägg mellan dem på UL. :)
  • Jasmin Karlsson
    Gweny skrev 2015-12-29 14:45:50 följande:
    Helt fantastiskt! Måste ju vara så fräckt att se 2 st! Vad säger din man och familj om att det blir 2?

Har hag säkert redan nämnt, men i höstas fick en på jobbet tvåäggstvillingar, flickor. Så söta!
    Min man gillar tvillingar, han tycker det är effektivt att få två på en gång, haha, han tänker nog inte så realistiskt över det extra jobb det innebär.
    Min mamma blev först glad när jag berättade om graviditeten men typ rädd när jag sa att det är tvillingar (särskilt om det hade varit två pojkar). Tycker det är tråkigt med såna reaktioner, att det är roligt när man berättar att man är gravid men att folk typ fruktar tvillingar för att man tänker att det är jättejobbigt att ta hand om.
  • Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-12-30 23:10:25 följande:

Ingen som mår illa? V 20 nu och har spytt som en gris ikväll. När ska detta upphöra???

Mitt illamående gick över efter v 15-16, men plötsligt en kväll häromveckan (i v 19) vände sig middagen i magen och jag kräktes. Blev lite chockad när jag trodde det gått över.
  • Jasmin Karlsson

Jag har börjat köpa lite babykläder. Fick en kupong på gratis body på kappahl via en babybox, men var ju tvungen att ta två likadana och machande klänningar till också. Och cubus har 30% rea på allt så hittade lite gulliga saker där också. Är så kul att börja köpa kläder men samtidigt chockande insikt i att jag måste ha dubbelt av allt och att det kommer bli dyrt!

Min 4-åring är så söt, han går och klappar och pussar på magen hela tiden och säger "jag saknar dina bebisar" :)

• Jasmin Karlsson
    Sälma Riit skrev 2015-12-31 20:54:22 följande:
    Men du måste väl inte ha matchande kläder hela tiden? Tänker att om en kräks måste du ju ändå byta och då byter du väl inte på båda :)
    Nä det hade jag inte tänkt. Tänkte skaffa lite matchande för skojs skull men mest sånt som är i samma stil bara. Men det blir ju ändå nästan dubbelt med kläder (eller så tvättar man ofta), dubbelt med vagn, säng, sängkläder osv...
  • Jasmin Karlsson

2:a besöket hos BM idag (v21). Blodtrycket var bra, blodprovsresultat från förra gången var bra, hon lyssnade på hjärtljuden med doppler. Fick info om vad som skiljer vid tvillinggraviditet, blir tätare besök och flera tillväxtultraljud.
    Har jobbat nu drygt en vecka och det går väldigt bra. Det enda är att magen är lite i vägen ibland, kan inte böja mig smidigt eller sitta på huk smidigt osv.
    Känner sparkar varje dag ofta, så mysigt att hela tiden få hälsningar från bebisarna!

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15