• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Junilängtan skrev 2016-02-06 06:44:22 följande:

Feminister har inte ensamrätt på frågor kring lika lön för lika arbete och att våld (överlag) inte är rätt...

En genuin fråga kring detta med våld mot kvinnor. Män och kvinnor ska enligt många feminister ses som lika i allt, bara som en gemensam varelse - typ hens. Varför görs det särskillnad på att våldet av män mot kvinnor är värre än vice versa? Jaja.. Patriarkat och maktstrukturer, jada jada. Men är det inte att bita sig själv i stortån och angripa problemet från fel håll?

Kan iofs hålla med om att mäns våld mot kvinnor ÄR värre - men jag antar att det inte är utifrån samma infallsvinkel som din - då män i regel har en annan styrka än gemene kvinna.

Exakt så!!
  • frucgsvensson

Jag har haft så svårt att hitta kläder nu i den här nya kroppen. Jag vill ha det bekvämt, att man ska se magen (!!) och att det är snyggt.

Jag hittade nu en sida på nätet där jag beställde två par jeans och en tunn kofta som jag hoppas blir bra.

Billigt var det iallafall, tips! ---> bonprix.se

• frucgsvensson
    Junilängtan skrev 2016-02-08 08:36:40 följande:

Jag har kört på kläder från h&m och lindex, tycker h&ms byxor är supersköna och helt okej snygga :) Det ena byxparet från lindex var värdelösa, gick sönder efter några användningar.

Får kika på den hemsidan sen, är ju snart dags för lite vårkläder :D

Jag vet inte om det är något galet med vårat h&m här för här finns då typ ingenting att välja på! Sist jag var där fanns det byxor i manchestertyg eller bara jeans som var skinny. Sen fanns det NÅN tröja, men mest prickiga linnen och t-shirts. Vet inte om det är jag som är kräsen? Jag har dock ett par jeans därifrån som jag gillar, men de börjar bli lite för trång över rumpen nu ;)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-08 07:38:12 följande:

Där köpte jag förra gången. Nu satsade jag på lite amningskläder på boob, dyrare men funkar sen också. Och zalando har billiga gravkläder!

Vad tyckte du om kläderna då? Hur var de i storlekarna? (från bonprix)
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-08 12:41:51 följande:

Jag har köpt vanliga kläder därifrån, men dem har varit bra. Tyckte dock att det var mer åt stora storlekar så.

Ajdå. Jag som klickade hem allt i en storlek större. Jaja, det blev billiga kläder och bara två byxor och en tröja/kofta med knappar. Får se hur det sitter :)
  • frucgsvensson

Vi har fastnat lite hör hemma. Vi VILL börja handla och köpa grejer åt lillen, men det är som en spärr som säger ifrån.

Sen vet vi liksom inte var vi ska börja!? Vagnen måste beställas snart vet vi. Men sen då, var börjar man?

Hur mycket kläder behöver man i början?

VAD behöver vi? (Helkroppsbodys? Kortärmat? Osv) vi är beräknade till 6/6.

Vilka storlekar är bra att ha? Vi väntar en pojke.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-08 16:22:14 följande:

Kolla runt på nätet el gravid-tidnigar, dem brukar ha bra checklistor med saker och antal kläder som behövs. Köp inte för mycket i minsta storlek...växer så fort! (om nu födda i normalt v.40)

Finns så mycket extra saker som inte alltid behövs känner jag. Känn in om det verkligen behövs.

Vissa små spyr ofta/lätt. Dreglar mycket, så kan gå åt lite bodys.

Blöjor går åt massa!! Och aminingsskydd(lägger i bhn). Se till ha mjuka byxor och bindor till dig med. Man är öm och har avslag i några veckor.

Vi har köpt lite kläder och skötbädd. Går och klurar på barnvagn, svårt!

Jag har förstått det som att man inte ska köpa så mycket i strl 50, utan mer i 56 i alldeles början och även lite större än så kanske.

Sen tror jag att vi hellre vill köpa på oss för mycket än för lite faktiskt. Även om många säger att det och det behöver ni inte, så vill vi ju ändå känna själva vilka grejer vi vill prova att använda.

Vi har bara köpt ett två-pack bodys i strl 50.

Men alltså vilka material och hur täckande måste kläderna vara i juni? Tänker på sol och om det blir varmt. Kan dom ha barfota t.ex. eller ska de ha sockar/body med fot? Bomull antar jag är ett bra och mjukt material?
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-08 16:26:21 följande:

Hur har ni det med namn? Klart eller svårt komma överens?

Vi har det svårt...speciellt med killlnamn!

Vi har kollat MASSOR på nätet och inte fastnat för nått egentligen. Och de vi fastnat för är redan upptaget av någon kusin eller så.

Men vi har liksom fött "arbeta in" olika namn och betat av. Nu har vi tre på vår lista som vi kallar den lille för att se om det låter bra, och sen får vi se hur han ser ut när han kommer :) det är jättesvårt med pojknamn tycker jag.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-02-08 17:12:04 följande:

Frucg>> min son föddes i maj och när det var som varmast på sommaren hade han bara blöja ibland. Kortärmad bodys är bra med och tunn filt.

Inte dåligt ni har 3 namn iallafall! Vi hade 3 flicknamn, men så fick en arbkompis barn nu i januari och tog såklart ett av dem 3...... Av alla 10000 namn som finns!!

Okej! Jag vet ju inte hur det är med huden deras sådär i början, om det blir känsligt även fast man är i skuggan. svårt!

Ja. Men ändå inget som vi ännu känner att "DET" ska han heta.

Åh, vad är oddsen för det? Fast det kanske är ett populärt namn just ju?
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-02-08 18:02:56 följande:

Tänk på att det både går och är roligt att köpa kläder när barnet är ute! Bra att ha innan: vagn, säng, näste, babygym, sitter, lakan, ett gäng body i strl 56, en liten vagnkudde att ha i sängen (den vanliga är alldeles för stor!), bärsele, filtar. Jag tänkte köpa några sommarpyjamasar också eftersom vi bara har den varmare varianten efter sonen.

Okej, nu måste jag fråga om det här med kudde. SKA dom verkligen ha kudde i början? Har läst att det kan ha kvävningsrisker och att de inte behöver någon heller? Jag hade tänkt att fixa ett Babynest (eller köpa) och tänkte ha honom i den i början.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15