• frucgsvensson

Gravid efter IVF hösten 15

Jag hoppar försiktigt in här. Fick ett "gravid 1-2" redan på ruvardag 6 med en 5 dagars blastocyst. Är såååå rädd för missfall nu. Har haft ett tidigare, ett mycket tidigt. Enligt en app är det BF 10 juni. Är alltså bara i vecka 4.

Hur kände ni i början? Jag har känt mycket redan efter jag testat positivt. Det har dragit och värkt rätt rejält i magen. Ont i ljumskarna, känns som jag sträckt dom på något vis.

• frucgsvensson

Ja, det är riktigt jobbigt det här. Jag tänker att eftersom jag känner så mkt molvärk redan nu så kommer mensen komma. Jag har egentligen 5 dagar kvar till BIM.

Jag får inte riktigt ihop det här med vilken vecka jag är i. När jag lägger in i appen min senaste mens/ägglossning/befruktningsdag så får jag in samma vecka hur jag än lägger in. Har räknat ägglossning som äggplock och befruktningen antingen samma dag som äggplock eller dagen efter.

Och när jag läser på vecka 4 så står det typ "nu är mensen förmodligen sen...", men enligt min kalender så är jag ju på BIM-5 egentligen?! Fattar ingenting. Fick testdag på BIM+1.

• frucgsvensson

Nä, det är klart. Men nu när man VET att det fungerat går man ju och känner efter hela tiden ;)

Och när man är så rädd för missfall blir det så extremt liksom.

Okej. Men jag får inte till det om det är skillnad då man gjort återföring med blastocyst? Då har ju befruktningen varit klar sedan 5 dagar liksom. Jaja, det stämmer nog! :)

• frucgsvensson

Ja, jag vet inte. Jag vet att klinikerna brukar sätta en sen testdag bara för att man inte ska märka typ om man fått missfall. Jag fick på RD13, frågan är hur många dagar senare än vad som egentligen BIM det är. Om man räknar från mitt äggplock = ägglossning, vilket var den 14 september, så borde BIM vara den 28 september. Då har det alltså gått två veckor från äggplock. Hm...då blir alltså testdagen de satt på BIM+5! Ja, så blir det nog. Så man kan säga att jag är på BIM-2 idag då...

• frucgsvensson

Ja, det är ofattbart. Jag har fortfarande svårt att förstå att det faktiskt kan lyckas på första försöket! Är ju så tidigt ännu att jag inte tror på det.

Jag jobbar natten nu och jag känner på kvällarna då vi gjort vårat kvällsgöra (jobbar som uska) att det liksom drar och är lite stickningar i ljumskarna och i livmodern. Känner också att det är mer svullet. Det känns "ansträngt" i magen liksom. Och känner av lite halsbränna. Är livrädd att bära och lyfta för tungt. Är inte lika på hugget som jag brukar.

Jag hade också kunna tänka mig en sjukskrivning några veckor, men det hjälper ju knappast. Jag tänker missfallsrisken kan vi ju inte påverka mer än att vi inte dricker alkohol och sånna grejer.

• frucgsvensson

Jag vet faktiskt inte hur det är. Det är ju främst pensionärerna jag måste liksom lyfta upp benen på upp till sängen, vänder dom i sängen och sådär och jag känner att det blir ansträngt mest i ljumskarna. Sen bär man en halv hink ungefär ned potatis som ska skalas, svarta sopsäckar med matrester osv. Så det blir en del lyftande.

Jag är tydligen i vecka 5 nu.

Jag tog ju ett test där det stod gravid 1-2 för två dagar sedan. När bör dom siffrorna har ändrats till 2-3? Har ett sånt test kvar och vill gärna se att det ökas liksom, även fast dom säger att dom där inte är riktigt helt 100 pålitliga.

Jag testar med billiga tester och jag tror mig se en ökning på strecken, men vet inte om det heller är helt övertygande med tanke på att dom blir "gamla" så snabbt.

• frucgsvensson

Nu är jag orolig. Jag har sån vidrig mensvärk ibland, speciellt på morgonen då jag är så kissnödig. Och ju närmare min testdag jag kommer ju värre blir den. Jag får fortfarande positivt på graviditetstest, men jag tycker inte att det ökat något i styrka och brösten ömmar inte lika mycket längre. Åhhhhh..

Har iallafall mailat vår läkare och fick tid för VUL den 27/10. Låååångt dit.

• frucgsvensson

Går sådär. Eller ja, det går bra. Vilken dag är du på? Jag har fått gravid 1-2 bara, tog ett till sånt igår. Det borde ändrats till 2-3 tycker ja. Men vi får se! Har officiell testdag på fredag så.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15