Umgängesrätt
Hej. Jag har nu efter prat med familjerätten och även en familjejurist bestämt mig för att kolla här inne å se om man kan få lite stöd/tips/kunskap. Så här kommer min historia.
Jag har för lite mer än 3 månader sedan flyttat isär med mitt barns mamma. Gick sista månaderna och tvingade mig själv att känna men till ingen nytta. Jag mådde jätte dåligt (som jag gjort genom större delar av mitt liv av olika anledningar) så lite därför bestämde jag mig för att nog var nog. Har under hela vårt förhållande känt mig malplacerad och velat flytta men har stannat för hon inte ville lämna sin hemstad. Har nu lämnat västkusten till fördel för Stockholm. Och för första gången jag kan minnas känner jag mig hemma. Jag trivs verkligen här. Nu till det lite mer komplicerade. Vi har en son ihop som nyss fyllde 2 år. Och hon väntar vårt andra som kommer i slutet av oktober. Jag har haft min son varannan helg för det mesta över sommaren. Och 2 gånger under en hel vecka under vilka han verkligen trivs här. Resan tar ca 4 timmar och när jag har han över helgen måste jag åka direkt efter jobbet och hämta han sedan åka tillbaka och vara hemma vid 2 tiden på natten. Han sover för det mesta hela resan men händer att han vaknar när jag bär in honom. Jag får sedan spendera lördagen med honom och sedan får man åka ganska tidigt på söndagen för att han ska komma hem i tid och för att jag ska komma hem innan 12-1 så jag kan få sömn innan jag ska upp halv 6 å jobba igen. Detta är en situation som är väldigt stressande både för han och för mig. Jag har därför uttryckt min önskan att ha min son varannan vecka. Något hon vägrar. Hennes argument är att vad händer när han ska börja skola? Och att det inte är aktuellt med 2 dagis. Varpå jag har sagt att hon kan säga upp sin plats då han är 15 timmars barn och hon ska vara föräldraledig i 1 år. Så menar jag på att hon kan ha han hemma hennes vecka något hon också vägrar
Jag förstår att det är långt och jag förstår att det inte är en perfekt situation men å andra sidan är det väl aldrig det efter man går isär med barn..?
Jag förklarade att om jag skulle bo i Göteborg som är ca 1 timme borta skulle han fortfarande behöva antingen 2 dagis eller att hon säger upp sin plats om jag ska ha han varannan vecka. Men hon menar ändå att det inte är så. Och att då skulle problemet inte existera
Jag förväntar mig inte en evig lösning men jag vill i alla fall få chansen att visa henne att det går bra. Att han mår bra här. Att prova.
Det viktigaste för mig är att jag hann skaffa ett tryckt hem och jobb innan jag tar hit han med frekvent. Något jag har gjort.
Söker nu hjälp och tips om hur man kan lösa det här. Jag vill att mitt barn ska trivas hos mig. Att han (och givetvis så småningom det andra barnet med men har förståelse för att en bäbis är mer beroende av henne och får helt enkelt träffa han när jag är där/åka ner oftare tills han är större) ska känna sig hemma hos mig. Något som aldrig kommer hända om han är här 2 lördagar i månaden.
Hjälp