• Anonym (Försöka igen med albyl minor)

Trombyl, erfarenheter?

Hej. Har haft ett ma i vecka 8-9 som upptäcktes på kubultraljudet. Har läst mig till att orsaken kan vara att fostret inte fått tillräckligt med blodtillförsel från moderkakan som börjar ta över dessa veckor. Vill nu försöka igen och tänkte prova att ta en fjärdedels albyl minor om dagen som motsvarar en trombyl som tunnar ut blodet litegrann och på så vis undviker blodproppar = missfall. Är det någon här med tidigare missfall som provat detta? Vet att många får det utskrivet efter tre missfall på rad men jag vill inte vänta in två missfall till. Skäms

• Svar på tråden Trombyl, erfarenheter?
  • qatteriin

Beklagar ditt ma!! Jag har självmedicinerat med 1/3 albyl minor genom mina tre senaste graviditeter (av sex, har haft tre mf och ett ma). Fick det inte utskrivet efter utredning av upprepade mf utan fick självmedicinera. Jag har fått ett mf även då jag tagit acetylsalicylsyra så för mig har det nog inte spelat roll, dock äter jag det även denna graviditet (är i v 22) eftersom det inte är nån direkt risk med det. För mig har sköldkörteln nog varit boven för både graviditeten med sonen och den graviditet jag har nu har jag medicinerat med Levaxin för underfunktion i sköldkörteln (hypotyreos). Så, trombyl kan hjälpa, men mitt tips är att försöka kolla sköldkörteln via vc också. Lycka till!!

• Anonym (!)

För min stater fungerade trombyl. Hon fick det efter 2:a missfallet.

Nu har hon en söt liten tjej.

qatteriin skrev 2015-09-12 20:35:09 följande:

Beklagar ditt ma!! Jag har självmedicinerat med 1/3 albyl minor genom mina tre senaste graviditeter (av sex, har haft tre mf och ett ma). Fick det inte utskrivet efter utredning av upprepade mf utan fick självmedicinera. Jag har fått ett mf även då jag tagit acetylsalicylsyra så för mig har det nog inte spelat roll, dock äter jag det även denna graviditet (är i v 22) eftersom det inte är nån direkt risk med det. För mig har sköldkörteln nog varit boven för både graviditeten med sonen och den graviditet jag har nu har jag medicinerat med Levaxin för underfunktion i sköldkörteln (hypotyreos). Så, trombyl kan hjälpa, men mitt tips är att försöka kolla sköldkörteln via vc också. Lycka till!!

Hej! Tack för ditt svar!
    Får undersöka det om inte albyl hjälper nästa gång. Hur gör de tester på sköldkörteln? Svårt att få den undersökt?:/
    Tack snälla!
    Anonym (!) skrev 2015-09-12 20:46:19 följande:

För min stater fungerade trombyl. Hon fick det efter 2:a missfallet.

Nu har hon en söt liten tjej.

Å så härligt!! Tack för ditt svar! :D
  • qatteriin
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 21:19:14 följande:

Hej! Tack för ditt svar!

Får undersöka det om inte albyl hjälper nästa gång. Hur gör de tester på sköldkörteln? Svårt att få den undersökt?:/

Tack snälla!

Vet faktiskt inte hur lätt eller svårt det kan vara att få prover tagna, för det är blodprover som krävs. Rätt basic prover just de, dock. Mig testade de under utredningen men jag fick ändå kämpa för att få medicin, då jag låg precis på gränsen. Men uppenbarligen hjälpte medicinen...
  • Brumma

Två MA bakom mig. Fick en läkare som satte igång utredning redan efter dessa två utan resultat. Hon skrev ut trombyl åt mig "som ett halmstrå".

Har efter det genomgått två fullgångna graviditeter och har alltså idag två friska barn.

En vän till mig var med om samma sak. Två missfall och bas sedan läkaren skriva ut tromb. Hon har idag två barn, inga fler missfall.

Jag fick en motvillig läkare som inte "tror" på tromb att skriva in i min journal att jag skall få det utskrivet direkt vid graviditet oavsett vilken läkare jag då har. Annars vägrade jag att ta ut spiralen och försöka bli gravid :D

Lycka till!

• Brumma

Väldigt irriterande att autokorrekt ändrar trombyl till tromb...

Brumma skrev 2015-09-12 21:57:29 följande:

Två MA bakom mig. Fick en läkare som satte igång utredning redan efter dessa två utan resultat. Hon skrev ut trombyl åt mig "som ett halmstrå".

Har efter det genomgått två fullgångna graviditeter och har alltså idag två friska barn.

En vän till mig var med om samma sak. Två missfall och bas sedan läkaren skriva ut tromb. Hon har idag två barn, inga fler missfall.

Jag fick en motvillig läkare som inte "tror" på tromb att skriva in i min journal att jag skall få det utskrivet direkt vid graviditet oavsett vilken läkare jag då har. Annars vägrade jag att ta ut spiralen och försöka bli gravid :D

Lycka till!

Så lycklig jag blir av att läsa det här! Kan känna lite hopp och inte bara rädsla inför DN ny graviditet. Att få uppleva ännu ett MA är en skräck! Tycker synd om er som varit igenom två för att få hjälp men är samtidigt jätteglad för er skull att ni fått era små nu. Tack för ditt svar! Kram!!
  • Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 22:44:44 följande:

Så lycklig jag blir av att läsa det här! Kan känna lite hopp och inte bara rädsla inför DN ny graviditet. Att få uppleva ännu ett MA är en skräck! Tycker synd om er som varit igenom två för att få hjälp men är samtidigt jätteglad för er skull att ni fått era små nu. Tack för ditt svar! Kram!!

Kram o lycka till :)

Ja det var tufft. I första var jag i vecka 17 o andra vecka 9.. (båda upptäcktes ngn vecka senare). Men jag hade turen att ha fantastiska människor runt mig. Inte bara min familj utan även läkare o barnmorska.

Håller tummarna för dig!

Kram
  • Anonym (Jag)

Jag fick 2 barn sedan 5 missfall men dom vägrade skriva ut trombyl så jag självmedicinerade och är nu i v 35!

Svar på tråden Trombyl, erfarenheter?