• Brumma

Trombyl, erfarenheter?

Två MA bakom mig. Fick en läkare som satte igång utredning redan efter dessa två utan resultat. Hon skrev ut trombyl åt mig "som ett halmstrå".

Har efter det genomgått två fullgångna graviditeter och har alltså idag två friska barn.

En vän till mig var med om samma sak. Två missfall och bas sedan läkaren skriva ut tromb. Hon har idag två barn, inga fler missfall.

Jag fick en motvillig läkare som inte "tror" på tromb att skriva in i min journal att jag skall få det utskrivet direkt vid graviditet oavsett vilken läkare jag då har. Annars vägrade jag att ta ut spiralen och försöka bli gravid :D

Lycka till!

• Brumma

Väldigt irriterande att autokorrekt ändrar trombyl till tromb...

• Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 22:44:44 följande:

Så lycklig jag blir av att läsa det här! Kan känna lite hopp och inte bara rädsla inför DN ny graviditet. Att få uppleva ännu ett MA är en skräck! Tycker synd om er som varit igenom två för att få hjälp men är samtidigt jätteglad för er skull att ni fått era små nu. Tack för ditt svar! Kram!!

Kram o lycka till :)

Ja det var tufft. I första var jag i vecka 17 o andra vecka 9.. (båda upptäcktes ngn vecka senare). Men jag hade turen att ha fantastiska människor runt mig. Inte bara min familj utan även läkare o barnmorska.

Håller tummarna för dig!

Kram
  • Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 23:04:09 följande:

Nej det måste ha varit hemskt! Stackars er! Jag vet bara hir jag kände och jag var i vecka 13. Trodde aldrig att jag skulle bli glad igen! Nu väntar vi bara på att få försöka igen så snabbt som möjligt. Tog du trombyl från plusset eller redan vid ägglossningen? Kram!

Från plusset. Fick recept samma dag genom telefonkontakt med läkare (hade haft ssmtal om det innan) och hämtade ut samma dag.

Du skall INTE äta trombyl el liknande INNAN graviditet då det försvårar möjligheterna att bli gravid.

När man väl är det så är det dock inte farligt.
  • Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 23:33:00 följande:

Okej det var det jag tänkte! Tusen tack!

Så lite så :)

Tänk även på att sluta innan BF. Själv skulle jag äta till vecka 37 tror jag.. med tanke på att det är blodförtunnande..

En annan sak som även kan vara bra att minnas är att man lättare får blödningar.

Jag hade några stycken med båda barnen. Första graviditeten (fullgångna) blödde jag MYCKET och var säker på missfall, men då man äter blodförtunnande blöder det som sagt lättare o lite mer.

Så man inte får panik om man skulle få lite blod i trosan...
  • Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-12 23:49:23 följande:

Å okej då ska jag försöka att inte oroa mej så mycket! Med mitt MA så blödde jag inte en droppe förrän det satte igång nån dag efter kub ultrat. Tror det var psyket som fick kroppen att vakna till, att jag fått reda på att den inte levde. Så om det kommer lite blod nästa gång får jag se det som ett gott tecken istället. :P Tack igen! Supersnällt av dig att ta dig tid att skriva till mig!

Såklart :)

FL hjälpte mig med min oro under tredje graviditeten (som då gick bra).

Även om min familj stöttade mig massor så är det stor skillnad att faktiskt prata o bolla med människor som vet hur man känner. Som förstår nojjorna som kan uppstå. Som tex när jag fick en mindre blödning och jag åkte o satte mig i väntrummet på MVC och vägrade gå hem innan jag fått en tid för ultraljud. Och det var min ANDRA fullgångna graviditet :D

Nu ska jag sova.

Kram
  • Brumma
    Anonym (Försöka igen med albyl minor) skrev 2015-09-13 10:49:54 följande:

Haha! Ja men såklart att man gör det, de skulle jag också göra! 

Jag kommer också att kräva ett tidigt ultraljud denna gång. Kan inte gå till vecka tretton utan att se ett hjärta igen. Kommer att vara nervös redan som det är så att jag hoppas att de inte ska vara några problem.

Målet är att jag ska pricka in ägglossningen nu med en gång efter missfallet som hände förra veckan. Har varit på efterkoll, allt är ute och läkaren sa att det bara är att försöka igen så fort jag slutat blöda vilket jag gjort nu. Så jag har ägglossningstester redo att börja testa med från och med i morgon. Jag hoppas att vi kan få ett plus lika snabbt som förra gången då det tog sig på första försöket. :) Då hade vi dessutom bara oskyddat sex en gång runt ägglossningen, hoppas att vi är superfertila och att det inte bara var tur. :P

Hur snabbt blev du gravid igen efter dina ma?

Kram!

Det har tagit lång tid för mig att bli gravid de flesta gånger.

Första barnet (MA i v 17) tog ett år att "sätta sig". Fick se hjärtat i vecka nio tror jag och då var allt bra.

Andra gången tog det ca ett halvår (jag blödde dock ganska länge efter första då barnet var 5 månader och därför blev det en förlossning).

Tredje gången tog även det ett halvår ca. Den graviditeten gick ju hela vägen.

Sista graviditeten tog det på sex INNAN spiralen togs ut :) BM påpekade att jag skulle ha ägglossning vilken dag som helst och skojade om att jag kunde bli gravid om jag haft sex nyligen. Viket vi haft dagen innan ;)

Två veckor senare ringde jag henne och fick en första tid redan veckan efter ;)
Svar på tråden Trombyl, erfarenheter?