Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

Majbebisar 2016

HepaticaNobilis skrev 2015-12-17 11:07:57 följande:
    Jag har inte sett en skymt av den som gömmer sig där inne än.. Det är låångt att gå halva graviditeten innan man får se!

Min stora har två småsyskon hos sin pappa så han vet ju lite vad det innebär, men jag tror att han ser fram emot denna mer. Han hjälper till massor hemma, kramas mycket och slängkysser alltid en extra gång åt magen när han går till skolan <3 Han hoppas på en liten syster:)

Vad tycker din stora om den kommande lilla?
    Så gullig han verkar din son!! Glad

Min son är också väldigt förväntansfull. Hans pappa har en flickvän med en son i samma ålder som han själv och de är superbra kompisar och de säger om varandra att de är halvbröder trots att de inte har varken mamma eller pappa gemensamt. Nu får han sitt första "riktiga" syskon, lillasystern som han har tjatat om ett bra tag och jag tror att han kommer att vara en väldigt stolt och omhändertagande storebror. Flört 

Jag har ocks
    å märkt att han är extra kramig och "passar upp" på mig (när han kommer ihåg det). Många pussar på min mage blir det också.  Häromdagen sa fick han mig att smälta när han sa "Mamma, du och lillasyster är mitt liv". Jag började typ gråta.

Jag först
    år att det måste kännas som en evighet att vänta så länge på att få se bebisen. Vet inte hur jag skulle stå ut, otålig som jag är ha ha. Men å andra sidan blir det ju en större belöning när man väl får se den lille. 

Jag börjar vecka 22 idag och det känns oerhört skönt att mer än halva tiden är över. Är redan less p
    å att vara gravid ha ha. Hur är det för dig? Hur går det med klådan?
  • nonameleft
    Allies skrev 2015-12-17 15:37:20 följande:

Hej! Var länge sedan jag skrev i den här tråden. Vi var på RUL i förrgår och allt såg bra ut. Blev flyttad bakåt 3 dagar, så nytt bf är den 19 maj. Vi hade en oerfaren bm som gjorde UL.et och vi bad henne kolla könet. Hon var efter ett tag tvungen att gå och hämta en annan bm för att få hjälp att kolla hjärtat. Hon kollade också på könet och sa att hon tyckte att det såg ut som en snippa men hon var absolut inte säker. Sedan frågade hon den första bm om hon hade sett någon snopp, varpå hon svarade nej, jag tyckte att jag såg 3 tydliga streck. Men de var noga med att poängtera att de absolut inte var säker...Efter 2 grabbar så skulle det vara väldigt välkomnade med en tjej. Men nu känner jag mig bara ännu mer förvirrad, och jag vågar inte ställa in mig på att det är en flicka. När jag varit på UL med grabbarna så har de varit 99% säker på att det varit killar, det har liksom inte varit någon tvekan om saken. Men nu har jag läst lite olika trådar där det står att det är ganska vanligt att de tar fel på flickor som är pojkar... Ni andra här inne som fått veta att ni väntar en tjej, hur övertygad har era bm varit?

Min gyn sa redan i slutet av vecka 12 att det med 99% säkerhet skulle bli en tjej. Sedan bekräftade han det  i vecka 17 ungefär. Han verkade 100% säker på sin sak. Ska på nästa UL på måndag och är nu i vecka 22 så då lär det väl synas ännu tydligare tänker jag.

• nonameleft
    saaara skrev 2016-01-04 16:57:07 följande:

Är idag v.22 (21+1) och har sedan någon vecka tillbaka kunnat känna lill killens sparkar och rörelser utanpå och det är så mysigt..
    Plus att det är så mysigt att pappan nu äntligen kan få känna.
    Det är en riktig vilde vi har där inne :)

Har någon annan börjat känna än?

Härligt!  Glad

Kände första sparkarna inuti i vecka 16-17 om jag minns rätt och utanpå sedan vecka 20-21. Är i vecka 24 nu. 
  • nonameleft
    HepaticaNobilis skrev 2016-01-06 18:57:22 följande:

Jag är också vansinnigt trött, väntar andra barnet..

Vi var och köpte barnvagn igår! :D Det blev inte alls någon kronan utan en emmaljunga super viking. Jag som aldrig någonsin skulle ha en emmaljunga^^ Men den här var en perfekt kompromiss på vad jag ville ha och vad sambon ville ha:) Dessutom var det specialpris så vi fick förutom ligg- och sittdel även åkpåse, regnskydd, skötväska och sittdyna. Så vi sparade 2500;- :)

Sen har jag passat på att handla lite kläder på pop nu när det varit rea. Känns så mycket mer verkligt nu! Han sparkar så det både syns och känns på utsidan också, dömysigt!

Hur är det med er annars? Handlar ni något än?

Kul att ni hittat vagn GladJag har inte handlat en enda grej än och vi har inte ens börjat titta på vagn. Jag gick in i vecka 25 idag så vi kanske skulle sätta lite fart Tungan ute 

Min gyn har dessutom sagt att från och med tredje trimestern så räknas min graviditet som riskgraviditet pga min ålder (40 år) och eftersom jag vid förra graviditeten fick förlossningsvärkar i vecka 33 och då hade en nästan utplånad livmoderhalstapp som gjorde att jag fick bli sängliggande i 3-4 veckor. Ännu en anledning att se till att fixa saker och ting nu men det känns ju som att det är såååå långt kvar än Flört 

I övrigt känner jag mig rätt pigg sen 2-3 veckor tillbaka. Jag kan till och med vara vaken till 22-22:30 p
    å kvällarna till skillnad från för några veckor sedan då jag somnade med sonen kl 20.

Har ni andra bestämt namn än?
  • nonameleft
    lamiette skrev 2016-01-07 11:34:49 följande:

Ursäkta negativt och långt inlägg. Jag kan skriva under på fruktansvärd trötthet med nr3! Vår julledighet har varit fruktansvärd . Redan under hösten var jag fruktansvärt trött och ständigt förkyld/sjuk. Jag bestämde att jag behövde en rejäl ledighet (4 v). Precis innan ledigheten gjorde vi RUL. Det visade stora avvikelser i njurarna men sköterskan ville inte berätta mer utan bokade om nytt UL med läkare en vecka senare. På den veckan sov jag bara någon timme per natt. Så orolig! Vid läkarundersökningen såg allt bättre ut och läkaren trodde att vi skulle kunna gå tiden ut och förbereda oss på normal förlossning. Jag blev sååå glad!

Men bara någon dag senare blev jag sjuk igen- influensa. Och från den fortsatte skiten och i förrgår övergick en nästan 4 veckors fruktansvärd förkylning i bihåleinflammation . Orkar inte mer nu!

Usch, det låter som om du har det jättejobbigt. Har väl inte något superpeppande att säga mer än att jag lider med dig och hoppas att du får bli frisk snart. Vilken vecka är du i?
  • nonameleft
    Ananass skrev 2016-01-07 14:25:31 följande:
    Vi väntar en flicka, mitt favorit flick-namn har alltid varit Charlie och egentligen gilla min sambo det med, men min sambos kusins son heter Charlie, och eftersom det ändå är en familj som vi umgås med en del så hade det nog blivit lite sura miner. Tvåa på vår lista är Lydia, det lutar nog mot det just nu och det börjar kännas bättre och bättre :) trots att min ena syster faktiskt heter det i andra namn, det får hon leva med tycker vi hehe :P vi har såååå många flickor i släkten på både min och min sambos sida så det känns omöjligt att hitta ett namn som inte redan är "upptaget".

Min andra lillasyster (som är 5år) vill att vi ska döpa bebisen till Elsa, eftersom jag heter Anna. (Så blir vi Anna och Elsa) hon är inne i en grov frost-period hehe :)
    Elsa var faktiskt ett av mina favoriter innan jag förstod att det var en hysteriskt populär Disney-figur. Tungan ute Min 7-årige son är inte ett dugg intresserad av Frost så jag hade ingen koll alls. Nu har jag dock helt tappat lusten för det namnet då det blivit lite överdos.

Att ni väljer Lydia kan ju knappast vara något problem. Din syster borde väl bli smickrad eller? Glad Det är fint i alla fall.

Vi har inte bestämt oss än men m
    åste ha gjort det tills dess att tjejen föds för tyvärr har man bara 3 dagar(!) på sig att registrera namnet här i Frankrike. Viktigt är att namnet funkar lika bra på franska som på svenska och helst även på engelska.
  • nonameleft
    Randig skrev 2016-01-08 12:01:36 följande:

Blev så himla ledsen idag pga en granne, jag och sambon var på väg hemifrån och mötte grannen bredvid oss som sa grattis till graviditeten och så frågade hon om det var en pojke vi väntar, varpå vi svarar glatt "Ja vi väntar en liten lillebror!"
    Så svarar hon: Ja bättre lyckas nästa gång, då blir det nog en flicka!

Asså vad fan är det för jävla svar?????????? 

Jag blev så paff så jag svarade bara att det blir ingen nästa gång, jag vill bara ha två barn. Sen gick vi. Men nu i efterhand är jag så arg! Hur har hon mage att önska ett kön ÅT mig?? Som om att det är mindre önskvärt att vi får en pojke till när vi redan har en? Att vi inte är fulländade för ens vi har fått en flicka i familjen?

Man skaffar väl barn för att man vill ha barn, inte för att man jagar efter ett specifikt kön??

Vet även flera i familjen som i början av graviditeten påpekade att "nu skulle det väl vara roligt med en flicka?" och lite granna önskade det åt oss, så när det visade sig vara en pojke tyckte jag det kändes lite jobbigt att de på något sätt skulle "tycka syn om mig" fast jag önskade mig en pojke till (fast det hade egentligen inte spelat någon roll, jag vill ha ett barn, ett friskt sådant.). Men de har iaf inte sagt något efter att vi sagt att vi kollade upp på UL. 

Men så kommer ju grannen då och ska förstöra min lycka....

Uch, kanske är jag bara känslig och hormonell? Någon annan som upplevt det samma?

//Ledsen pojkmamma....

Usch vad trist men i ärlighetens namn om man är kapabel att säga en sån sak till en gravid kvinna är det b åde ett och annat som fattas innanför pannbenet. 

Hormonerna gör en ju mycket känsligare och när det handlar om ens barn blir man väldigt lätt både ledsen och arg. Fullt förståeligt att du reagerar som du gör men försök att inte lägga mer av din energi på en idiot (för det är vad hon är). Hon är inte värd dina tankar. Ägna dem åt den fantastiska lille pojken i magen som väntar på att få träffa dig. {#emotions_dlg.flower} 

Jag har en son sedan tidigare (som enligt mig är den mest fantastiska människan p
    å jorden så klart) och jag hade mer än gärna fått en son till Flört Nu blir det en flicka men jag kan ju inte gå runt och deppa för det. Som du säger man ska vara glad att barnet har hälsan, allt annat är egentligen helt oviktigt.

Kram till dig

• nonameleft
    Randig skrev 2016-01-10 10:57:39 följande:

Vi har helt fastnad när det kommer till namn:/

jag gillar Leon, Lion och Jamie (i den ordningen, Leon bäst, Jamie sist)

Sambon där emot vill ha Elias eller Nathan (Jag VÄGRAR Nathan, för det är så svåruttalat och låter som Nej-Fan på svenska) och Elias är ju lite för vanligt för min smak. sambon vill dock inte ha Leon eller Lion... Han är lite sådär till Jamie, det är vårt reservnamn typ, men vi är inte helt 100 på det någon av oss.

Har ni några förslag? Finns det något namn som påminner (låter som) Elias men inte är så himla vanligt eller låter tillgjort?? Eller något liknande Jamie?

Älskar Leon!! Min sjuåring heter det i andranamn. : ) Här i Frankrike är det ett gammaldags namn. Jag ville döpa sonen till det efter en av mina favoritfilmer 'Leon' med Jean Reno
  • nonameleft

Är det någon här som vet om det finns något samband i längd mellan förlossningar?  När jag fick sonen för snart 7,5 år sedan tog det 15 timmar från det att värkarna satte igång till dess att han var ute (5 timmar hemma och 10 på BB). Jag hade med andra ord god tid på mig från start till slut.  

Inte för att jag absolut vill ha en långdragen och så smärtsam förlossning som förra gången MEN min respektive jobbar i ett annat land och det tar 2 timmar med flyg att komma hem så OM min förlossning skulle sätta igång för tidigt och det händer på kvällen eller natten så kommer han kanske inte hinna i tid tills bebis kommer ut och detta känns lite småjobbigt. Behöver verkligen ha honom där med mig. 

Jag vet ju att det generellt går snabbare med andra barnet men eftersom jag hade 15 timmar borde det väl inte gå SUPERsnabbt med tvåan heller? Eller är jag ute och cyklar nu? 

• nonameleft
    Randig skrev 2016-01-11 13:51:46 följande:
    Min BM sa att man ska räkna med en halvering av den AKTIVA fasen.... vad det nu innebär... Men om jag förstod min BM rätt så för min del så var min aktiva fas ungefär 12-14 timmar förra gången (Det var när jag kom in till förlossningen och var öppen 5 cm) och därför bör min aktiva fas vara ca 6-7 timmar nästa gång.

Jag vill dock tillägga att min fösta förlossning var 24 timmar lång från första värken till att sonen kom ut.Men de fösta timmarna var ju inte värkarna så jobbiga.

Vet inte riktigt när man räknar det som "aktiv öppningsfas" .
    Min aktiva fas borde då ha varit cirka 8 timmar förra gången så inte mer än typ 4 denna gång i så fall. Hade ju dock typ 7 timmar med väldigt starka värkar innan aktiv fas så får hoppas att den tiden inte också förkortas för mycket så att jag kan få lite förvarning ifall hon bestämmer sig för att komma före BF.

Jag som tyckte att jag hade en l
    ååång förlossning men det var ju ingenting mot din. Måste ha varit väldigt tungt!

Svar på tråden Majbebisar 2016