Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

Majbebisar 2016

Jag är bara jag skrev 2015-11-05 13:36:50 följande:

Smyger in här eftersom jag tvivlar på att nåt lever där inne. Gravid efter många,många år och stor kamp. Gjort 6 embryodonationer,haft 2 MA,sist med tvillingar nu i maj. V.13 nu och vissa symptom börjar lägga sig som t.e.x molvärken. Börjar få mage, men den sitter ju över magen-magen och jag har alltid tänkt att är man gravid "tjocknar" man där nere, men så kanske det inte är? Tungan ute  Har ni nån gravidlista eller håller ni koll på alla ändå? Äldst är jag då garanterat, men det är ju inte självvalt utan det tog evigheter att komma hit...

Välkommen :) Håller alla tummar och tår för att det ska gå hela vägen!!  Glad

Mage högt upp i början av graviditeten brukar ju vara tarmar som svullnar men att du inte har mage nedtill än i vecka 13 är ju verkligen inget ovanligt. Jag vet flera som inte f
    ått riktig gravidmage förrän uppåt vecka 18-20 så det ska du nog inte oroa dig för.

Har du inte f
    ått göra något ultraljud än? 

Jag g
    år in i vecka 16 imorgon och mina symptom har varit något mildare de tre senaste veckorna. Det är nog rätt vanligt när man passerat vecka 12.

Jag vet inte om det finns n
    ågon lista. Har inte sett någon men det är mycket möjligt att det gör. Är lite halvaktiv här bara så har inte så jättbra koll. 

Vet ju inte hur gammal du är men jag är inte purung heller. Fyllde 40 i somras. Andra barnet för mig. Första barnet är 7 
    år nu. 
  • nonameleft
    emjh skrev 2015-11-05 13:48:48 följande:
    Ajaj, njursten låter inte kul. Stackare. Huvudvärken är inte heller kul och inget funkar mot den. 

Jag tränar yoga, har dock haft ett långt uppehåll pga sjukdom och bortrest man. :)

Vi har inte bestämt namn men vår dotter (4 år) säger att det är en tjej som ska heta Oona. Förra gången bestämde hon att bebisen skulle heta Olga men eftersom det blev en kille tyckte vi inte riktigt att det passade. Glad
    Oona Skrattande Det var första gången jag hörde det namnet hi hi. Olga är ju riktigt gulligt.

Yoga borde jag verkligen ocks
    å träna. När jag gick hos PT för ett par år sedan sa han att visserligen varj jag en av hans starkaste och mest uthålliga kunder (av tjejerna då) MEN han hade aldrig stött på någon tjej som var så stel som jag. Han skrattade åt mig när han skulle stretcha mig. Cool
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-05 14:57:09 följande:
    Tack!  {#emotions_dlg.flower}  Magen består hela dagen numer,förr var det bara kvällstid så jag ser gravid ut i alla fall-tyvärr. Tänkte inget säga förrän efter UL v.20.  Vågade inte göra VUL och inte ordinarie UL v.12-13 heller. Avvaktar och ser varåt det lutar...  Om jag inget känner påtagligt v.20 väntar jag med UL också. Behöver det inte av b.f-skäl i alla fall. Lille skrutt tillverkades slutet av mars tillsammans med de 2 jag förlorade i maj och en som är kvar i frysen och h*n sattes in med ett syskon den 28/8. Glad  Är dock bara en nu p.g.a hcg-värdet.

Jag är snart 47 så 40 är ungt! Flört
    Det låter ju i alla fall väldigt hoppfullt den här gången {#emotions_dlg.flower} Det är svårt att förstå när man inte gått igenom det själv. Jag har flertalet tidiga missfall i bagaget och bara det gjorde att jag var superstressad fram till vecka 11-12 innan jag på något vis kände att hon faktiskt VILL stanna där inne. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det måste ha varit för dig då som fått kämpa så länge

Jag hänger nog för övrigt i lite fel tr
    åd. Jag hade först BF den 2 maj, sedan blev jag framflyttad till 30 april och nu 28 april men eftersom jag började här känns det knäppt att byta nu. När har du BF?

• nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-05 16:36:30 följande:
    Jag säger fortfarande att jag kanske är gravid. Låter för magstarkt att säga är gravid! Du förstår lite av min oro då även om det är MA som skrämmer mig mest. Måste kännas fantastiskt för dig nu då!  Solig 

Var kvar här du,du började ju här!  Glad Alla kan vi ju dessutom få i april hur som helst och du ändå i maj-man vet ju aldrig när de vill ut. Flört  Jag har b.f 14.e.
    Förstår verkligen din oro. Jag har ju inte haft någon MA bara MF men det var ändå just MA som jag oroade mig mest för i början av graviditeten. När tror du du kommer våga säga att du ÄR gravid och inte kanske?

P
    å mig syntes det så himla tidigt. Redan i vecka 8 hade mina tarmar svullnat upp så att det var omöjligt att dölja graviditeten. När folk frågade om förlosssningsdatum kände jag mig alltid tvungen att gardera mig med "om allt går bra så kommer bebis den..." Hi hi

Ja, jag hänger kvar här. Som du säger kan vi ju faktiskt alla f
    å aprilbebisar Flört
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-06 12:47:59 följande:
    Jag väntar till efter UL-om jag kommer dit. Jag ser också gravid ut och vinterkappan passar nog bara nån vecka till. Funderar t.o.m på mammabyxor,det går liksom inte med ett par... Men det är ju inga bevis. Hade en bekants tjej som gick på RUL och det fanns inte ett spår av nåt där inne!  En dag i taget...

Jag får inte gå över tiden alls så snarare blir det väl april i så fall.
    Men så hemskt för tjejen.Gråter I vilken vecka var hon då? Hade hon några graviditetssymptom? Hade hon fått gravidmage?

Jag har lite d
    ålig koll på det här med RUL då jag inte bor i Sverige. Görs RUL i samma vecka för alla?

Om jag själv fick bestämma datum så skulle jag gärna föda den 30 april. Fint med en valborgsbebis och så är det ju helgdag dagen efter Flört

• nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-06 13:17:23 följande:
    UL är mellan v.16-20 nånstans. Hon hade mage och allt.  Här gör alla UL v.11-13 i vårt landsting, men det är ovanligt. Just därför är RUL mellan v.19-20. 3 dar före julafton ska jag dit-kan bli en superjul eller den värsta hittills...

Datum ha kvittat sen vi började försöka,bara vi får barn! Glad 
    Det måste få bli en superjul för er nu då. Tycker vi bestämmer det {#emotions_dlg.flower}

Tycker vecka 16-20 känns väldigt sent för ett första ultraljud. Jag hade inte klarat av att h
    ålla mig. Alldeles för otålig Glad
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 12:41:18 följande:
    14 privata IVF:er kostar liksom alla resor. För att inte prata om alla mediciner under alla år!  En ED i sig kostar ca 50000:- färskförsök plus att få i frysen. Jag tvivlar eftersom jag försökt så vansinnigt länge och haft flera MA. Tack för tummen! {#emotions_dlg.flower}
    Jag vet inte om jag är speciellt troende direkt men när jag hör din historia så måste jag be till vad det nu är som styr våra liv och universum att ditt barn ska vara med dig hela vägen denna gången. Blir rörd till tårar när jag tänker på det. {#emotions_dlg.flower}

Får jag fråga när ni började med IVF? Måste man betala allt ur egen ficka i Sverige? Känns så vansinnigt orättvist. 

Här i Frankrike är det lite snällare. Fram till att kvinnan fyllt 45 
    år bekostar staten alla IVF-försök. 

• nonameleft

En fråga till er som fått barn tidigare: När brukar man kunna känna fosterrörelser som tidigast vid andra barnet? I vilken vecka kände ni?

Jag är nu i vecka 16 (15+4) och väntar ju ivrigt p
    å att känna något. Igår trodde jag att jag kände någonting men det kan lika gärna ha varit magen som var i uppror. Jag kan heller inte minnas hur det kändes när jag var gravid med min son eftersom det var nästan 8 år sedan.

• nonameleft
    Alice i Underlandet skrev 2015-11-09 13:39:34 följande:
    Med sonen kom de första känningarna i vecka 17, när vi lyfte med ett flygplan..

Som en liten fjäril som slår sina vingar på insidan..
    Härligt!! Glad Om en vecka kanske jag kan förvänta mig att känna något då 
  • nonameleft
    Jag är bara jag skrev 2015-11-09 14:30:06 följande:

Vad snäll du är!    Om man passerat 38-39 får man bekosta IVF privat och jag var precis på gränsen när vi började för drygt 7,5 år sen. Eftersom IVF:erna inte gick bra och jag passerade 42 som är gränsen även privat övergick vi till ED. Det är inte tillåtet i Sverige så vi har åkt till Tjeckien. De gick inte heller bra. 4 ggr inte gravid och nu i maj gravid, men MA med tvillingar. Så denna bebbe är extremt efterlängtad!   

Hade ingen aning om att Frankrike var så generös vad gäller IVF! Det besparar mycket elände hos folk det.

Ja, Frankrike är är verkligen toppen för de som vill bli gravida, för de som redan är gravida (3 obligatoriska och helt kostnadsfria UL, kostnadsfria gyn/BM-besök varje månad från vecka 12 och rent allmänt bättre sjukvård). Du stannar dessutom alltid minst 3 nätter på BB så att de kan se att mamma och barn mår bra, att amning kommer igång etc Själv råkade jag ut för förlossningsdepression när jag fick min son. Sjukhuset skickade genast in en psykiatriker när de märkte att jag inte mådde bra. När jag sen var mammaledig kom motsvarande BVC på hembesök och ringde mig typ en gång i veckan för att se hur JAG mådde. Jag fick även tilldelad mig en mamma/barn-psykolog som jag fick prata med en gång i veckan, senare varannan vecka och till slut en gång i månaden tills jag var helt på banan igen. Bättre vård kunde jag inte ha önskat mig.

Däremot är de inte alls generösa med betald barnledighet. 4 månader varav en månad måste tas innan BF. Har du inte råd att vara barnledig utan ersättning får du glatt lämna din bebis på dagis eller dagmamma vid 3 månaders ålder. De som kan lämnar dock till mor- och farföräldrar. Franska barn har ofta nästan lika stark anknytning till sina mor- och farföräldrar som till mamma och pappa. Helt annan kultur här med andra ord.
Svar på tråden Majbebisar 2016