Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

Majbebisar 2016

Hej alla blivande mammor och grattis till graviditeten! Får man hoppa in här? Jag är i vecka 12 (11 + 2 eller 4). Beräknat BF är 30 april - 2 maj så vet inte om jag tillhör denna eller aprilgruppen. Detta blir andra barnet. Har en 7-åring sedan tidigare.

Jag har följt tr
    åden mer eller mindre sedan den startade men då jag är så sjukt rädd för missfall har jag liksom inte vågat skriva här.Är det fler än jag som har sådan sjuklig rädsla för missfall? Peppar peppar så kommer det gå vägen. 

Bor inte i Sverige s
    å jag har redan varit på både VUL och UL. Där jag bor går man till gyn en gång i månaden och får göra UL varje gång om man så önskar. Nästa UL är på måndag då jag går in i vecka 13. Då mäter de nackspalten och sedan blir det blodprover för att avgöra risken för trisomi. Jag tror att detta är det som kallas KUBB-test i Sverige?!

Jag ville vänta med att g
    å ut med graviditeten till efter vecka 12 men magen svullnade upp redan i vecka 7 och efter vecka 8 var det svårt att dölja den (särskilt kvällstid). Det är väl tarmarna antar jag. Så appropå mammabyxor så har jag inhandlat redan för 2 veckor sedan då jag lessnade på att ha tajts på mig varje dag. Här är jag för en vecka sedan på morgonen. Kvällstid är den ännu större.

• nonameleft
    Acamilla skrev 2015-10-14 19:57:16 följande:
    Hej och grattis :)

Jag hade en sjuklig rädsla tidigare. Men nu är den borta, i alla fall för det mesta. Jag intalade mig själv att jag helt enkelt inte tänker tro på att jag är gravid förrän jag får se det med mina egna ögon, eller öron ;)

Oj vilken mage! Fast en fin gravidmage, även om det kanske bara är tarmarna som trycker på ;)
    Jag var jättesvullen tidigare, men så tog jag en kopp detoxte och blev som en människa igen. Vet dock inte helt säkert om det är bra, men läste på alla texter och inget nämndes om graviditeter och jag hade nästan ont i magen så svullen jag var :p!

Vimlen tur du har som får så många undersökningar. Förstår inte varför inte Sverige har så :/
    Tack så mycket!! 

Ja, jag är väldigt glad att man får gå på så många kontroller här med tanke på hur orolig jag har varit. Kommer inte ihåg att jag var lika stressad när jag var gravid med sonen för 7-8 år sedan men jag tror att jag varit extra nervös pga av att jag fått några missfall däremellan. Jag är en sådan som tydligen blir gravid lätt men också får missfall lätt. Missfallen har dock alla varit före vecka 7. Sedan har jag varit lite stressad pga min ålder också. Fyllde 40 nu i sommar.

Vet precis den där känslan av att inte riktigt tro att man är gravid. Magen till trots - de stunder d
    å brösten inte ömmar, jag inte mår illa eller har molvärk så kan jag inte heller tro att jag är gravid.

Kanske ska testa detoxte och se om jag blir mindre svullen men om det är som min första graviditet s
    å kommer svullnaden nog inte gå ner innan "riktiga" gravidmagen kommer fram.

Vilken vecka är du i nu? 

• nonameleft
    Acamilla skrev 2015-10-15 12:24:14 följande:
    Okej, det här är min första graviditet och än så länge så tror jag att embryot lever! Jag gick precis in i vecka 9 idag. Så än så länge så kan mycket hända. Men intalar mig själv att det är klart att det kommer gå bra :) men oron för missfall finns ju där så klart, varje dag.
    Jag förstår din oro/stress när missfall finns i ryggsäcken och åldern. Men så länge du känner dig trygg i dig själv så tycker jag att du ska njuta av att vara gravid :)

Just nu känns det som om mina gravidsymtom ökat från tidigare veckor, mer molande "mensvärk" och illamåendet har varit lite mer påtagligt. Hur var det för dig? Men jag ska verkligen inte klaga :D

Hur har du mått och hur mår du nu? :)
    Mina symptom har varierat i styrka men lite illamående har jag haft de allra flesta dagar från cirka 4 dagar innan BIM. Inte så att jag spyr som tur är. Ibland lite yrsel också men det beror nog mycket på väldigt lågt blodtryck också.

Annars har jag haft ömma och svullna bröst sedan 1 dag innan BIM. De dagar när brösten känts mindre ömma har jag blivit orolig men sedan har det alltid kommit tillbaka med råge. Molvärk som kommer och går har jag också haft nästan dagligen. Har även känt sammandragningar redan. Med min första började sammandragningarna redan i vecka 19-20 och nu ännu tidigare.

Som du säger, man ska inte klaga. Jag är mest glad för alla symptom för även om jag vet att de inte är någon garanti så gör de i alla fall graviditeten mer verklig :)

Hur fungerar det i Sverige med ultraljud. I vilken vecka gör man första?

• nonameleft
    MakeitHappen skrev 2015-10-15 19:32:11 följande:
    Hej och grattis :)

Okej får man fråga var du bor då som har det så annorlunda gentemot Sverige.
    men borde inte det göra att du blir mindre orolig ? :) då har du ändå sett livstecken från månad till månad..

hehe inte liten mage du har, men jag kan hålla med om att på kvällen så är även min enorm, (tycker jag) men det är för man är van att veta hur magen brukar se ut så man ser minsta förändring.
    Hej och tack!

Jag bor i Frankrike. Och visst har du rätt att man borde bli mindre orolig av att få se bebis så ofta. Oron kommer nog snarare av alla tidiga missfall jag haft. Den senaste veckan har dock oron börjat släppa och imorgon har jag gått 12 veckor så det känns som att man kan andas ut lite.

Ja magen är enorm (tycker jag) men det beror nog p
    å att den verkligen är helt platt i vanliga fall. Jag är rätt kort så antar att tarmarna inte har så mycket plats att röra sig på ;)

• nonameleft

Blir inte klok på hur jag ska räkna ut BF. Någon som kan ge  input?

Man räknar  helt annorlunda här i Frankrike; 9 m
    ånader från befruktningsdatum istället för 40 veckor från sista mensens första dag som man gör i Sverige.

När jag använder uträknarna p
    å olika svenska sidor får jag typ 3 olika svar. Egentligen är det ju inte jätteviktigt men jag tycker ju att det är så spännande och vill ha mitt korrekta "svenska BF". Skrattande

Bakgrundsfakta: 
    Senaste mensens första dag: 27/7
    Genomsnittlig cykellängd: 26 dagar
    Befruktningsdatum flyttat 2 gånger. Först från 10 augusti till 8 augusti och nu senast igår till 6 augusti.
    Bebis mätte ig
    år (19/10) från hjässa till rumpa 6,5 cm.

Med nya befruktningsdatumet 6 augusti verkar det inte längre som att det blir en majbebis eftersom jag får datum mellan 27 och 30 april på olika svenska sidor. Enligt min franska gyn är det dock 6 maj men som sagt räknar man annorlunda här.

Någon som är haj på sånt här och kan säga vilken svensk sida som ger mest korrekta datumet (som en barnmorska skulle gjort)?

• nonameleft
    Acamilla skrev 2015-10-20 16:45:00 följande:

Det där är jag en 0'a på.

1177's app skulle jag använda om jag vill ha en trovärdig app. Dock säger den bara vilken vecka man är i och inte antal "+dagar".

Annars tror jag appen gravid & baby hade mer alternativ för att beräkna cykelns längd och så.

Men jag gillar nog gravidguiden bäst ;)

Tack för tips. Ska nog testa Gravid och baby-appen för den kände jag inte till
  • nonameleft
    1112NL skrev 2015-10-20 13:47:08 följande:

Jag har sista mens 10 Augusti pch BF 16 maj så du borde väl ligga 2 veckor före mig?!

Fast det gjorde jag tidigare med en trolig befruktningsdag på 10 augusti. Nu verkar jag ha blivit befruktad den 6 så nu får jag datum på mellan 27 och 30 april. Kan ju också vara så att bebis är stor för sin ålder. Ja ja, det blir när det blir.
  • nonameleft
    MakeitHappen skrev 2015-10-22 16:27:10 följande:

UL idag :) Vecka 11 (10+0) men även om bebis inte ville sträcka på sig så lyckades BM mäta till Vecka 11 (10+3) :) men allt såg bra ut o hjärtat picka på!! Glad jag blev nu efter två tidigare missfall!!!

Härligt! Så mysigt att få ha bilderna. Jag tittar väl på mina bilder typ 10 ggr om dagen.
  • nonameleft

Min 7-åriga son frågade mig när hans lillasyster skulle komma, en vecka efter att jag plussat. Jag hade givetvis inte berättat att jag var gravid. På ULi måndag förra veckan sa gyn att det med 99% säkerhet är en flicka. Min son kände alltså av både graviditet och bebis kön (om inte gyn sett fel) :) 

• nonameleft
    LindaPernilla skrev 2015-11-05 08:37:32 följande:

Godmorgon tjejer! {#emotions_dlg.flower}

Igår slog det mig att den här graviditeten går ganska fort ändå till skillnad för vad jag tyckt om mina tidigare två. En perfekt tid inför jul, julklappshandling & planering/fix. När nyår är över så har jag ju gått mer än halvvägs! Förvånad Och på lördag knallar jag in i vecka 14. Rätt skönt tycker jag! ^_^

Hur mår ni allihopa!? Jag är fortfarande skittrött! Jämt & konstant. Inte blir det bättre nu när våran treåring är inne i en period att han kommer över till våran säng på nätterna. Han är som en propeller & vevar omkring så man får inte en blund! Blöh!

God morgon! Härligt att du känner att det går fort. Själv tycker jag tiden segar sig fram...                                                                                                          

Har dragits med en fasansfull huvudvärk sen 4 dagar tillbaka och 
    åkte på en liten njursten i måndags men som tur var, var den så liten att jag fick ut den med urinen. Ont som ****** gjorde det dock.

Tycker i övrigt att jag är mindre trött nu i andra trimestern, m
    år lite mindre illa än tidigare också :)  Har dessutom kommit igång med träningen igen som bortsett från powerwalks blev rätt lidande under första trimestern. Styrketräning och löpning har det blivit den senaste veckan. Känns skönt. Vad tränar ni andra (om ni tränar) under graviditeten?

Går in i vecka 16 imorgon. Väntar otåligt på nästa gynbesök den 23e november då jag får se bebis igen. På förra UL i slutet av vecka 12 sa min gyn att det med 99% säkerhet blir en tjej. Vi hade redan kommit överens om killnamn men med tjejnamn är det mycket svårare. Hittills har vi inget som båda gillar till 100% Någon annan som redan har "bestämt" namn på bebis?
Svar på tråden Majbebisar 2016