• tikki masala

Dottern vill inte bjuda alla flickor.

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

• Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.
  • Nenne666

Jag fattar inte det där med att bjuda klasser. Bara för att! Jag gjorde också så när min dotter gick i 1:an (hon är 18 idag) men la snart ner det. Jag sa: -Bjud dom ni tycker om och om det är lite från gården å lite från klassen spelar ingen större roll alls. Huvudsaken att det är mitt barns vänner. Alla mina 3 barn har gillat konceptet och följt det. Dom har fattat att det inte är mängden folk som kommer till kalaset som avgör om det va lyckat eller inte. Utan kvaliteten på gästerna.

• tobbe01
    Nenne666 skrev 2015-09-06 10:32:27 följande:

Jag fattar inte det där med att bjuda klasser. Bara för att! Jag gjorde också så när min dotter gick i 1:an (hon är 18 idag) men la snart ner det. Jag sa: -Bjud dom ni tycker om och om det är lite från gården å lite från klassen spelar ingen större roll alls. Huvudsaken att det är mitt barns vänner. Alla mina 3 barn har gillat konceptet och följt det. Dom har fattat att det inte är mängden folk som kommer till kalaset som avgör om det va lyckat eller inte. Utan kvaliteten på gästerna.

Så gjorde vi också och det var inga konstigheter. Alla barn fattar att man bjuder sina bästa kompisar på kalas. MEN blandar man in klassen och särskiljer ett barn som inte ska få komma på kalaset så är man ju rätt korkad.
  • Themis
    Nenne666 skrev 2015-09-06 10:32:27 följande:

Håller med, vår son vill ju bjuda barnen från gården som kanske är nåt år äldre eller yngre, barn från aktiviteter han går på och jämnåriga kusiner, och ska man då lägga hela klassen ovanpå det så blir det helt galet många barn.

Däremot tycker jag inte man kan utesluta ett fåtal i klassen, så han har fått välja kanske 8 barn från klassen och 8 från andra sammanhang, eller så.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Nenne666
    tobbe01 skrev 2015-09-06 10:40:11 följande:
    Så gjorde vi också och det var inga konstigheter. Alla barn fattar att man bjuder sina bästa kompisar på kalas. MEN blandar man in klassen och särskiljer ett barn som inte ska få komma på kalaset så är man ju rätt korkad.
    Ja, det är så dumt så det liknar ingenting.
  • Johan70
    tikki masala skrev 2015-09-04 17:15:51 följande:

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

Låt henne bjuda dem hon vill. Det är hennes kalas.

Ingen har rättighet att bli bjuden på kalas bara för att hon går i samma klass eller så. Dessutom har hon ju ändå aldrig kommit tidigare, vilket väl tyder på att hon ändå inte vill komma.
  • tobbe01
    Johan70 skrev 2015-09-06 11:16:54 följande:
    Låt henne bjuda dem hon vill. Det är hennes kalas.

Ingen har rättighet att bli bjuden på kalas bara för att hon går i samma klass eller så. Dessutom har hon ju ändå aldrig kommit tidigare, vilket väl tyder på att hon ändå inte vill komma.
    Hoppas du inte har barn
  • Meebo

Jag håller med alla som säger att ni inte ska bjuda den här flickan som ändå aldrig kommit när hon väl har blivit bjuden.

Och nej jag som själv varit mobbad både med ord och slag från jag var 8år tills jag var 16 ser inget fel eller mobbning alls i det.

Man bjuder ju dem man själv tycker om och inget mer med det.

Det är ju för ens egen skull man har fest och inte för alla andras så varför bli "tvingad" att bjuda dem man inte tycker om eller har kontakt med alls bara för att annars börjar en massa fjantar skrika "mobbning!"?

Dem som skriker att det här är mobbning vet fan i heller inte vad mobbning är.

• Flickan och kråkan
    Meebo skrev 2015-09-06 15:27:07 följande:

Jag håller med alla som säger att ni inte ska bjuda den här flickan som ändå aldrig kommit när hon väl har blivit bjuden.

Och nej jag som själv varit mobbad både med ord och slag från jag var 8år tills jag var 16 ser inget fel eller mobbning alls i det.

Det är ju för ens egen skull man har fest och inte för alla andras så varför bli "tvingad" att bjuda dem man inte tycker om eller har kontakt med alls bara för att annars börjar en massa fjantar skrika "mobbning!"?

Menar du på fullaste allvar att du inte tycker att det finns något som helst problem med att osynliggöra och utesluta ett enstaka barn i en grupp? Att små barn kan behöva hjälp med att se detta är en sak, men vuxna människor.....?!
  • Efraim Barkbit
    Meebo skrev 2015-09-06 15:27:07 följande:

Tack, äntligen lite sunda värderingar utan stigma!
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Flickan och kråkan
    ErnstHugo skrev 2015-09-06 17:47:26 följande:
    Tack, äntligen lite sunda värderingar utan stigma!
    Har du ägnat någon tanke åt den information som ges om flickan i TS? Vi pratar här om 8-9-åringar. Om du inte har gjort det så tänk ett varv till. Det där varvet som TS dotter på 8 år inte ännu har erfarenhet nog att göra.
Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.