• tikki masala

Dottern vill inte bjuda alla flickor.

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

• Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.
  • Lollli

Gud vad elakt att inte bjuda alla.

Det är nu du står upp MOT mobbning och säger att om hon inte vill bjuda alla, så blir det inget kalas!

Bjuder du inte denna flicka, hoppas jag att din dotter är den enda flickan som inte blir bjuden på ett annat kalas och att DU får känna hur det känns.

VI GILLAR OLIKA!

• XEmmabus

Jag kom ny till en klass när jag började 2:an och var åtta år. Efter några veckor fick de övriga 6 tjejerna i klassen inbjudan till födelsedagskalas, men inte jag. Minns fortfarande hur besviken jag blev och valde att bita ihop.

Mina föräldrar bjöd då in hela klassen efter några veckor (ca 15 st) på discokväll. Därefter blev jag alltid bjuden på kalas, men som sagt jag glömmer inte hur det var att inte bli bjuden.

Jag har därefter i hela mitt liv sett till att ingen hamnar utanför. Bjuder man in med en vänlig hand får man alltid ett varmt leende tillbaka.

• Penida

Jag hade struntat i vad min dotter ville. Önskar hon kalas ja, då utesluter vi inte någon.
    Vidrigt att vissa sitter och försvarar det.

Avskyr CIO-metoder
  • Icewolf

Förstår inte ens varför man absolut måste ha kalaser där man bjuder hela sin klass. Det känns ganska överskattat.

Jag hade bara ett kalas där jag bjöd hela kalsen till McDonalds när jag gick i ettan eller tvåan. Tyckte inte det var någon höjdare. Man är ju knappast vänner med ALLA i klassen. Tyckte det var mycket mysigare att bara fira sin födelsedag hemma med familjen.

• metervara

Klart det inte är ok att utesluta en person. Det fattar du väl själv?

• tobbe01
    tikki masala skrev 2015-09-04 17:15:51 följande:

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

Jag skulle ALDRIG låtit ngn av mina döttrar utesluta en flicka om alla andra blir bjudna. Även om det var ungen "från helvetet" som inte ens jag tålde så skulle alla bjudas. Alla eller ingen. Det är ju småbarn det handlar om och de får lära sig samsas.
  • tobbe01
    Icewolf skrev 2015-09-06 01:14:55 följande:

Förstår inte ens varför man absolut måste ha kalaser där man bjuder hela sin klass. Det känns ganska överskattat.

Jag hade bara ett kalas där jag bjöd hela kalsen till McDonalds när jag gick i ettan eller tvåan. Tyckte inte det var någon höjdare. Man är ju knappast vänner med ALLA i klassen. Tyckte det var mycket mysigare att bara fira sin födelsedag hemma med familjen.

Våra flickor hade bara kalas för de närmaste. Bästisen från skolan och några grannbarn och jämnåriga kusinerna. Minns inte att det någonsin var ngn diskussion om vilka som skulle bjudas för det gjorde sig själv liksom. På barnens skola var det förbjudet att dela ut inbjudningar.
  • Mammamodig
    Att utesluta en person utan skälig anledning känns fel. Jag skulle kontakta det andra barnets förälder om barnet var elakt mot mitt barn. I det fallet skulle det inte få komma på kalaset om läget inte förbättrades. 

Jag anser dock att man inte ska utelämna eller inkludera en person utifrån kön heller.  
    Att man måste bjuda enbart alla tjejer eller alla killar är förlegat. 
    Ingen skulle utgå ifrån de andra diskrimineringsgrunderna när man bjuder till kalas. Varför inte bjuda ex. 60% av klassen och låta dottern välja. Om den andra tjejen mest umgås med killar på skolan som inte är bjudna anser jag att det är okej. Det är inte tal om mobbning eftersom hon (tjejen som inte blir bjuden) har andra vänner som prioriteras. Vad händer om alla kristna förutom en blir bjuden på kalas måste man då även bjuda den sista kristna? 

Jag anser även att man tar sitt ansvar som vuxen och försöker få barn i sin omgivning att må bra. Det är vi som kan ifrågasätta normer och motverka utanförskap.
  • Mammamodig
    Att utesluta en person utan skälig anledning känns fel. Jag skulle kontakta det andra barnets förälder om barnet var elakt mot mitt barn. I det fallet skulle det inte få komma på kalaset om läget inte förbättrades. 

Jag anser dock att man inte ska utelämna eller inkludera en person utifrån kön heller.  
    Ingen skulle utgå ifrån de andra diskrimineringsgrunderna när man bjuder till kalas. Varför inte bjuda ex. 60% av klassen och låta dottern välja. Om den andra tjejen mest umgås med killar på skolan som inte är bjudna anser jag att det är okej. Det är inte tal om mobbning eftersom hon (tjejen som inte blir bjuden) har andra vänner som prioriteras. Vad händer om alla kristna förutom en blir bjuden på kalas måste man då även bjuda den sista kristna? 

Jag anser även att man tar sitt ansvar som vuxen och försöker få barn i sin omgivning att må bra. Det är vi som kan ifrågasätta normer och motverka utanförskap.
  • Mammamodig

Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.