• tikki masala

Dottern vill inte bjuda alla flickor.

Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

• Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.
  • Furstinna
    Vanillaextract skrev 2015-09-04 18:12:58 följande:

Herregud nej att inte gilla varenda person i sin klass är inte mobbning. Det är ett hån mot äkta mobbningsoffer att säga det.

Att bjuda alla utom en är mobbning hur man än vänder och vrider på det. Att ogilla någon kan man naturligtvis inte rå för men att utesluta en person är mobbning.
  • Vanillaextract
    todo nada skrev 2015-09-04 18:19:03 följande:

Vad tycker du det ger för signaler när vuxna godtar att utesluta en tjej av alla i klassen? Vad kan flickan ha gjort som står i proportion till att hon ska bli utesluten på ett så uppenbart och elakt sätt? Sånt kan mycket väl bidra till mobbning, och om inte annat såra flickan riktigt ordentligt.

Att inte bjuda någon man inte är vän med på sitt kalas är inte elakt. Inte heller behöver tjejen som inte blir bjuden ha gjort något fel, att inte bjuda någon behöver inte rättfärdigas.

Om tjejen blir sårad för att inte varenda tjej i klassen gillar henne får hennes föräldrar hantera hennes överreaktion. Alla barn måste lära sig hantera känslor.
  • Vinterankan

Min dotter ville bjuda alla utom två och då fick hon välja mellan att bjuda alla eller välja 5 stycken (de är 12 tjejer i klassen). Efter mycket funderande så bjöd hon alla och det var inga problem med det.

När jag spelade fotboll så var det en tjej som var lite utanför och betedde sig rätt märkligt men inte en chans att vi skulle haft fester med alla tjejer i laget utan henne (och då menar jag inte organiserade lagfester utan vanliga hemmafester).

Om hon ändå inte brukar komma så är det väl ingen fara. Och om hon kommer så kommer hon knappast förstöra kalaset. Det är inte hon som behöver lära sig att man inte alltid blir bjuden utan din dotter som behöver lära sig empati.

• BymBym

Håller med Vinterankan

Förvånas över att så många tycker att det är ok att utesluta ett barn och att det barnet är den som ska lära sig hantera känslor. Nu förstår jag varför mobbning existerar.... Inte ens vuxna förstår eller så struntar de i vad en uteslutning kan få för konsekvenser. Vad finns i era hjärtan eftersom ni skulle kunna välja att vara så elaka?

• BymBym
    Min underbara hjärtan skrev 2015-09-05 08:05:34 följande:

Men varför Enna tänka så sim du det är fem som inte bli bjudna spelar ingen roll om dom har snippa eller snopp!

Jag lovar dig att så tänker inte denna tjej eftersom mamman frågar här på fl. Och förmodligen så är det så det fungerar på de flesta ställen.
  • Efraim Barkbit
    Min underbara hjärtan skrev 2015-09-05 08:05:34 följande:

Men varför Enna tänka så sim du det är fem som inte bli bjudna spelar ingen roll om dom har snippa eller snopp!

Vem är Enna?
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Flickan och kråkan

Blir mörkrädd av vissa inlägg i den här tråden. Nej, som förälder sanktionerar man inte uteslutning av enstaka barn. Är det ens något man behöver fundera över?!

• pgw
    Vanillaextract skrev 2015-09-04 19:26:12 följande:

Att inte bjuda någon man inte är vän med på sitt kalas är inte elakt. Inte heller behöver tjejen som inte blir bjuden ha gjort något fel, att inte bjuda någon behöver inte rättfärdigas.

Om tjejen blir sårad för att inte varenda tjej i klassen gillar henne får hennes föräldrar hantera hennes överreaktion. Alla barn måste lära sig hantera känslor.

Att inte bjuda är inte fel. Att utesluta EN ur en grupp behöver inte per automatik innebära ett aktivt ställningstagande emot den personen, men enligt våra sociala koder, så tolkas det oftast på det sättet.

Jämför med att bjuda alla kolleger utom en, alla kusiner utom en, alla grannar utom en.

Visst, det kan vara så att jag och personen ifråga verkligen inte kommer överens. Jag kan också ha en väldigt god orsak till att inte bjuda, som jag öppet kan motivera. Men om det bara handlar om ett vagt "gillar inte" så finns risken att min negativa attityd sprids i gruppen. Ifall det är en grupp som ska träffas varje dag, så är en sådan attityd inte bra för gruppen som helhet.

En vuxen är mogen nog att fatta egna beslut och förutse konsekvenserna av att välja att utesluta. En 9-åring är det inte, och ska inte behöva bära risken att utpekas som den som, i värsta fall, fick mobbningen att sätta i gång på allvar.
  • Lilje

Om min avdelning på jobbet hade arrangerat afterwork och alla utom jag blev bjuden hade jag blivit jätteledsen. Det är mobbing. Bjud in tjejen, om din dotter inte tycker om henne finns det säkert andra i klassen som är mindre dömande och gör så hon har roligt ändå.

Sen kan ni gärna skämmas lite över att ni tycker det är ok att uppföra sig som ett svin mot ett litet barn.

Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.