Vanillaextract skrev 2015-09-04 19:26:12 följande:
Att inte bjuda någon man inte är vän med på sitt kalas är inte elakt. Inte heller behöver tjejen som inte blir bjuden ha gjort något fel, att inte bjuda någon behöver inte rättfärdigas.
Om tjejen blir sårad för att inte varenda tjej i klassen gillar henne får hennes föräldrar hantera hennes överreaktion. Alla barn måste lära sig hantera känslor.
Att inte bjuda är inte fel. Att utesluta EN ur en grupp behöver inte per automatik innebära ett aktivt ställningstagande emot den personen, men enligt våra sociala koder, så tolkas det oftast på det sättet.
Jämför med att bjuda alla kolleger utom en, alla kusiner utom en, alla grannar utom en.
Visst, det kan vara så att jag och personen ifråga verkligen inte kommer överens. Jag kan också ha en väldigt god orsak till att inte bjuda, som jag öppet kan motivera. Men om det bara handlar om ett vagt "gillar inte" så finns risken att min negativa attityd sprids i gruppen. Ifall det är en grupp som ska träffas varje dag, så är en sådan attityd inte bra för gruppen som helhet.
En vuxen är mogen nog att fatta egna beslut och förutse konsekvenserna av att välja att utesluta. En 9-åring är det inte, och ska inte behöva bära risken att utpekas som den som, i värsta fall, fick mobbningen att sätta i gång på allvar.