Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Tom Araya skrev 2016-06-18 21:57:43 följande:
    Seriöst, du pratar om pengar man inte har. Såklart de inte kan spenderas.
    Nej jag pratar om pengar som finns, men som inte används, och pengar som vi medborgare blivit blåsta på av snyltare och skattesmitare, privata som företag.

Ett par saker som bevisar det, ca 7 miljarder/år försvinner från vår gemensamma skattekassa, då privata smiter undan sin skatt och placerar dom i div skatteparadis.
    Minst lika mycket, troligen mer, skatteplanerar storföretagen bort, pengar som skrupellösa företagsledningar blåser oss medborgare på.
    Samtidigt som dom t.ex gnäller på att infrastrukturen är dåligt underhållen eller otillräcklig.., tala om svinpälsar som kräver att vi andra ska bekosta det deras företag sen ska kunna utnyttja gratis.

Men nu är allt på väg att förändras, att smita undan från skatt ger allt mer "badwill", och börjar helt enkelt att kosta för mycket.
    Det är en global trend, och för 1:a gången på många år har Volvo betalat in skatt till vår gemensamma kassa.., och jag kan garantera att fler kommer att följa efter.
    Det har vi visselblåsare, en globalt samarbetande journalistkår, och i viss mån FBI att tacka för.

Och mycket mer om vad som händer finns att säga om vad som just nu sker med skatteintäkterna, men för att sammanfatta så sker ett tydligt trendbrott, det har blivit en belastning att smita från ansvar och skatter, företagen förlorar i anseende och därmed kunder.
    Så dom väljer nu att andra strategi, för att bra fördelar av att kunna visa upp ett fläckfritt företagande och ett oförvitligt samhällsansvar.

PS. Just nu ligger inte Eriksson så bra till, som du kanska hört på nyheterna, dom verkar vara indragen i en rätt stor korruptionsskandal. DS
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Tillägg/förtydligande till mitt inlägg #2191.

Vad jag vill påvisa är, att t.ex de skattesänkningar som Alliansen genomförde, och som till stor del var en åtgärd för att gå företag, investerare och de med stort eget kapital ges lägre skatt, och därmed frigöra mer pengar för att kunna investera och därmed skapa fler jobb.

Nu blev det inte så, det enda som hände var att de med minst kapital fick en förbättrad/höjd levnadsstandard, vilket givetvis jag tycker är bra, men det tillför inte märkbart med kapital som gynnar allas vår välfärd.

Och den skattesänkningen som var rätt, den ska vi inte röra, det är pengar som dessa hårt arbetande medborgare, mer än väl har gjort sig förtjänta av.
    Men den övervägande delen av skattesänkningarna gick till kapitalstarka privata och företag, som inte på nåt sätt uppfyllt sina påståenden om att återinvestera och därmed skapa fler jobb, allt dom fick av mer pengar, gick till att samla pengarna på hög.

Dessa pengar kan alltså åter inlemmas i vår gemensamma kassa genom att höja skatterna till tidigare nivå, då det inte på nåt vis orsakar problem för de som blir drabbade.., dom gör ju ändå inget med pengarna som är till nytta för någon, dom bara ligger där och är i praktiken "värdelösa".
    ---------------------------------------------

Anledningen till varför jag påstår ovan.

Vi har idag ett skattetryck som på papperet ser väldigt högt ut, och kan så vara för många, men det är långt ifrån hela sanningen.
    För har du tillräckligt med kapital och kunskap så är Sverige rena skatteparadiset, med möjligheter att i princip inte betala nån skatt ö.h.t
    Dom här möjligheterna drabbar såklart de svagaste och alla de som inte ägnar sig åt lura oss andra på den förbättrade välfärd som skulle vara fallet annars.

Nu är som sagt trenden på väg mot att alla vill betala sin skatt.., "vill" är såklart inte rätt ord, men genom det som händer globalt, är det ett sätt att för att inte råka ut för konsumenter och vi medborgares onda öga.
    Tidigare snyltare vill ses som goda ansvarstagande företag och medborgare, även om det i praktiken mer är en medveten strategi att använda pengarna till där dom ger mest av godwill och bra reklam, och inte av ett plötsligt påkommet samvete om att göra rätt för sig .

Hur som helst med det, det ger välkommet tillskott till vår gemensamma kassa, och det utan att behöva göra förändringar i lagar och skattesatser.
    Det senare kan vi nu istället se över lite mer i lugn och ro, och fortsätta med att förändra.
    Så att möjligheterna till trixande med skatten, de möjligheter som gör vanliga medborgare och sunda skattebetalare förbannade, nu försvåras och helst helt försvinner.

"Helt försvinner" är troligen enbart en from förhoppning, det kommer alltid att vara en stor verksamhet för många lagvrängare, att skapa åtgärder för att undkomma skatt för sina klienter.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    oOOo oOOo skrev 2016-06-20 10:11:08 följande:
    Är det inte det som är hela idén med skatt? Att vissa skall få ut mer än de betalar.

Fast du kanske förespråkar att alla skall stå för sina egna kostnader?
    Vet inte vad du menar eller försöker påvisa, det hängar iaf inte ihop med det jag skrivit...

Skatt ska i möjligaste mån tas ut av medborgare och företag i paritet med vad en inkomst/vinst kan anses kunna bära.

Görs skattesänkningar som grundas på påståenden från visst håll, att det skulle innebär fler investeringar och fler jobb, och dessa påståenden inte sen uppfylls.
    Ja då bör de flesta begripa att skattesänkningen inte medförde någon föbättring för vår välfärd, som utlovats.
    Utan blev till ökning av privata förmögenheter och ökade utdelningar till aktieägarna och höjda löner till ägare och toppchefer i företagen.

Eller om du så vill, vi blev blåsta på det som utlovades, det behövdes ingen skattesänkning, det var bara bluff och båg för att kunna öka på förmögenheterna.

Alltså, den delan av skattesänkningarna som Alliansen gjorde och som inte fick avsett syfte kan vi återställa till tidigare nivåer, och återinvestera i vår gemensamma välfärd.
    Då blir resultatet som Alliansen själva tänkt/trodde, bara det att vi själva, nu gör det som utlovades av "marknaden".

Problemet, och det är globalt, är att skattetrycket i mycket beror på att när det börjar handla om stora pengar så blir man intressant för de som lever på att skatteplanera, vilket gör att den påstått höga skatten bara finns på ett papper, men den betalas aldrig i verkligheten, av de med störst mängd kapital.

Det sticker givetvis i ögonen på alla oss andra, och gör oss förbannade...
    Jag tror väldigt få vill att dessa snyltare ska få gratis tillgång till allt vi andra är med om att bygga upp, snyltare ska givetvis tvingas betala sin del och bära kostnaderna tillsammans med oss andra.

Tro nu inte på nåt vis jag är för höjda/höga skatter, men när jag ser hur enkelt det är att dra nytta av skattesysemet om man bara har tillräckligt med kapital, då måste något göras åt saken.
    Visst, resultatet av den förändringen blir givetvis skattehöjningar, men den läggs enbart på de som inte betalar skatt, eller för lite enligt deras inkomst, så jag tror inte någon misstycker att en sån "skattehöjning" ingörs., rättvisa brukar få ha något att invända mot.

• Världsmedborgare
    oOOo oOOo skrev 2016-06-21 07:25:28 följande:
    Det är inte det minsta konstigt att företag eller medborgare kan utnyttja resurser de inte varit med och betalat i ett skattesamhälle. Det är det som är hela idén med skatt. Att de som inte kan betala för sig skall få det betalat av andra. Vissa är närande andra är tärande, de tärande behöver inte vara svinpälsar för det. Vad som betalas med skattesedeln är inte allt företag eller personer bidrar med. 

När du skriver 

".., tala om svinpälsar som kräver att vi andra ska bekosta det deras företag sen ska kunna utnyttja gratis."

menar du att du även anser att fattiga som utnyttjar samhällets resurser gratis är svinpälsar?

Menar du att företag som inte gör vinst är svinpälsar(skatt betalas på vinsten)?

Hur går det ihop med idén att det skall finnas företag som tom hindras göra vinst i välfärden? Blir de automatiskt svinpälsar för dig då? 
    Du har ju inte förstått eller läst ett ord av av jag skrivit.
    Återkom när du förstått att allt handlar om de som smiter undan sina skyldigheter att betala skatt på det kapital/inkomst/vinst som är vad vi andra gör, och som vi alla måste göra för att det ö.h.t ska gå att bygga välfärd, och få ett någorlunda rättvist skatteuttag.. 

Bra att du nämner vinster i välfärden, för det är nog det mest korkade som finns, och som fullständigt obegripligt brukar försvaras av de som gnäller mest på skatterna.
    Jag hoppas du är medveten om, att Sverige är det enda land i hela Världen, där de som driver företag med skattepengar tillåts ta ut vinst i de företag som konkurrerar med vårt skattefinansierade välfärdssystem, alltså skola, vård och liknande verksamhet.

Att vi ska betla skatt, som sen inte ens kommer någon av oss skattebetalar till del, utan går rakt ner i fickorna utan att vi får nåt för dom, det försvaras som sagt av de som alltid gnäller på ett högt skatteuttag!
    Jag kan omöjligt komma på nåt som mer driver upp skatterna, än att just skänka bort våra beskattade pengar, vi kan ju lika gärna elda upp dom, så blir dom åtminstone till lite värme.

Jag har absolut inget emot att privata driver skolor eller vårdföretag, men ska dom drivas med skattepengar, så ska alla pengar gå till just det, och inte delas ut som vinster.
    Vill dom driva den verksamheten som vinstdrivande företag, så går det alldeles utmärkt att göra det utan våra skattepengar blandas in, det finns inget som hindrar det.

Ännu märkligare blir det om vi vänder på steken, alltså om vi (stat och kommun) skulle försöka starta företag och driva dom med skattepengar.
    Varför, jo för det är förbjudet att göra, så vi kan inte med skattepengar driva företag som konkurrerar med det privata, men tvärtom går alltså bra.

Så just nu tillåter vi i princip det privata göra det som vi/staten är förbjudna i lag att göra, att kunkurrera på villkor som snedvrider konkurrensen.
  • Världsmedborgare
    oOOo oOOo skrev 2016-06-21 16:49:57 följande:
    Ok, då förstår jag. Du tycker de som smiter undan skatt är svinpälsar. Att de snyltar på samhället är alltså inget problem. 

Då återstår ju bara vad du menar med att smita undan skatt. Gör de ingen vinst skall de ju inte betala skatt. Du verkar ju inte heller vara främmande för att företag inte gör någon vinst.
    Det är väl uppenbart, eller borde iaf vara, att de som smiter undan skatt är snyltare som gratis nyttjar det vi andra är med om att bygga upp och betala för.

Javisst ska företag som endast drivs med våra skattepengar vara förbjudna att ta ut vinst, så är det i hela Världen förutom Sverige.
    Våra inbetalda skatter ska givetvis inte kunna skänkas bort av nån regering, det är t.o.m en självklarhet för de mest suspekta länder och regimer, så Sverige utgör en för omvärlden obegripligt undantag.

Men det finns en mycket enkel lösning som passar oss alla, och som används i andra sammanhang.
    Först sätter vi stopp för dessa tokerier, och sen kan du och dina anhängare skänka av era beskattade pengar till driften och vinstena i de företag som det gäller.
    Då måste alla bli nöjda.., du får skänka bort dina beskattade pengar till en verksamhet du tycker gjort sig förtjänta av dina pengar, och vi andra får istället se våra beskattade pengar gå till den gemensamma välfärden och slipper bli förbannade över att dom skänks bort.

• Världsmedborgare
    free99 skrev 2016-06-25 21:41:18 följande:
    I Aftonbladet debatt finns en artikel om anhörighetsförening och där anser 84 % av rösterna att man inte ska tillåta anhörighetsförening. Detta visar klart och tydligt att svenska folket har fått nog av emigranter.

www.aftonbladet.se/debatt/article23021914.ab

Jag skulle påstå att när folket inte vill ens att kvinnorna ska få komma hit så är motståndet mot fler emigranter totalt.

Hade politikerna varit förutseende och inte gett asyl nästan enbart till män (som gett samhället kända problem som man kan läsa om i tidningarna dagligen såsom knivattacker, våldtäkter, mord osv) så tror jag läget varit annorlunda.

Vad hände med begreppet kvinnor och barn först ? (visst unga män har fått skydd....men inga unga kvinnor)
    Åldern på dessa "barn" verkar ju dessutom vara helt orimliga antingen för att de ska få asyl lättare och tyvärr i en hel del fall för att slippa ta ansvar för brott.
    Det går lika gärna att tolka som, att det är vissa grupper som röstar på Nätet, vilket du borde veta är vad det handlar om, så dra inte för stora växlar på den där typen av röstningar.

Det är ju precis det det är, alltså kvinnor och barn först, då männen lämnar för att dom är de som bär ansvaret för försörjningen och kvinnorna sköter om det som finns/går i sina hemländer.
    Så det är bara som det ser ut i de flesta fall, när folk tvingas lämna, alltså inget nytt eller avvikande, och tanken med det är förstås att kunna återvända till nåt som finns kvar, och inte lämna för alltid.

Sen finns förstås varianter på det, beroende på anledningen till att folk tvingas lämna, men generellt så är det alltid männen som först lämnar, så ser det även ut inom EU, även om där "bara" är avsaknanden av försörjningsmöjligheter som gör att männen tvingas till jobb utomlands.
  • Världsmedborgare
    free99 skrev 2016-06-26 09:30:51 följande:
    Som sagt, mycket märkligt att det bara är männen som ska ha skydd. Man borde gjort precis tvärtom dvs tagit emot kvinnor och barn.

Opinionen är tydlig och att tro att det bara är kritiska grupper mot emigrationen som röstar på nätet är ju helt befängt.
    Om du inte tycker 84 % känns som en övertygande siffra så kan man nog påstå att du har svårt att inse hur svenska folket ser på frågan.

Se också vad som hänt med miljöpartiets opinionsiffror sedan det blev känt var de står i vissa frågor. Inte många som vill rösta på miljöpartiet i dessa dagar.

När det nu helt plötsligt blivit ok för tidningar och polis att rapportera om hur verkligheten ser ut i förorter och när rapporteringen kring våldtäkter ökar så tror jag snart 90 % är emot emigrationen.
    Det är inte svenska folket som utgör några 84%, utan enbart de som svarade på frågorna, och där vet vi med 100% säkerhet att SD:s anhängare är de som röstar mest.

Resten är bara lögner och påhitt i sedvanlig populistisk SD-stil, alltså inget som nån länger fäster sig värst mycket vid, den tiden har SD bakom sig...
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-06-28 17:28:09 följande:
    Har du någon källa till vilka som röstade och vilken partitillhörighet de har?
    Behövs ingen källa, det är idag så allmänt känt vilka som röstar i politiska frågor som sker på Nätet.
    Men hittar du någon, så kommer du med 100% säkerhet att få vad jag skriver/påstår bekräftat.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-06-28 19:54:50 följande:
    "Allmänt känt" har samma värde i frågan som det jag spolar ner i toaletten.
    Precis som att länka till en sk källa på Nätet då, då även det är allmänt känt, att nästan vem som helst kan fabricera en källa.
    Vilket är anledningen till att jag numera undviker att länka till andras "sanningar", det tar sån tid med att göra en bakgrundskoll, för att få tillräckligt med bekräftelse att källan är trovärdig, för att vara värd att länka till.

Dessutom är det det ofta nåt folk bara slänger ur sig, när dom själva inte har nåt att komma med, och lite desperat försöker misskreditera skribenten.., lite smått barnsligt och omoget, om du frågar mig.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-06-29 21:42:47 följande:
    Vad grundar sig det på? Registrerar man sin partitillhörighet när man röstar, uppgifter som sedan blir offentliga?
    Nog vet du att just SD var de som först började använda sig av Nätet för att driva sin agenda, det gick ju t.o.m så långt att dom "lyckades" få snart sagt alla möjligheter till kommentarer nedstängda, dom sköt sig själva i foten skulle man med fog kunna påstå.

Och nog har du väl märkt, att det alltid är SD som försvarar vissa omröstningar och vissa företag som håller i dom, d.v.s de som dom själva väljer att delta i, och de som gynnar deras agenda.

Så jag förstår inte vad du håller på med, Nätet är fortfarande SD:s huvudsakliga arena för att föra fram sina åsikter, och har så varit under flera år nu.
    Och tyvärr så har inget annat parti eller dess väljare kommit ikapp SD i användandet av Nätet, som arena för att föra fram sin politik.
    Fråga mig inte varför, men en gissning är att SD är ett ungt parti och att dess anhängare i stort sett haft med sig användandet av Nätet redan från början, den "traditionen" finns inte hos något av de äldre partierna.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?