Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

Green Cross skrev 2016-05-08 16:54:21 följande:
    Inkorrekt,det beslutas av folkvalda som Tyskar,Italienare och Fransoser satt där,svenska folkvalda utgör bara en liten minoritet av alla som sitter där men Sverige påverkas ändå till fullo av fattade beslut.

Sverige har (folkom)röstat för ett medlemskap i EU, och därmed har svenska folket godtagit EU:s regeler för hur beslutsfattandet ska ske.
    Så gnäll inte på EU, det är vi svenskar som fått som vi vill., nu är det upp till oss att göra nåt bra av det och använda oss av våra demokratiska rättigheter/skyldigheter.

Nåt vi svenskar tycks få allt svårare för, medans gnällandet bara ökar.
    Ja jag menar förstås ett allt lägre valdeltagande, då orkar folk inte ens tillvara ta sina rättigheter, nåt jag menar inte är bara en rättighet, utan åxå en skyldighet.
    Dryga 50% vid senaste EU-valet är inte acceptabelt, eller om du så vill, 50% av snenskarna har frivilligt frånsagt sig sina rättigheter att gnälla på EU.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Green Cross skrev 2016-05-08 17:49:39 följande:
    Representativ demokrati innebär också okränkbara rättigheter för minoriteten,oavsett majoritetens tycke.
    Jag menar att nationellt självbestämmande är en okränkbar rättighet som körs över av EU.

Det där är en motsägelse av stora mått.
    Eller menar du att EU:s länder i allmänhet tar till vara minoriternas rättigheter, i så fall bör du verkligen läsa på.

EU har åtminstone försökt se till minoriteterna, vilket inte kan sägas om t.ex Polen, Ungern m.fl länder, som har minoriteter som förstrycks och saknar rättigheter.
    Detsamma kan vi även säga om Sverige ang samerna, vilket vi fått skit för av EU..
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Green Cross skrev 2016-05-08 19:17:06 följande:

Beror på hur man ser det;man kan ju lika gärna säga att det är Tyskland och Sverige som drar åt fel håll det det hittills funnits en ganska brett konsensus om att Europa bör förbli Europeiskt.

Missförstå mig inte,jag tycker knappast synd om er utan gläds snarare åt det olycka som drabbar er till följd av er egen naivitet.

Fel håll är det alltid om åsikterna går isär, vilket man får tå ut med i en demokrati.

Jag har inga större problem med vad EU försöker åstadkomma, men beklagar att omogna pseudodemokratier släppt in i gemenskapen.
    Och utan EU kommer vi snabbt att vara tillbaka i krigandet, nåt som Europa mest under hela sin tidigare tid hållit på med.
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-05-09 18:02:54 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå nyttan av ett svagare EU. Jag anser att det hade varit en stor fördel om EUs medlemsländer hade samarbetat mer under flyktingkatastrofen 2015. Om alla länder skulle ha enats om likvärdiga flyktingkvoter (i förhållande till folkmängd) hade Sverige inte behövt ta emot så många flyktingar.
    Ja samarbete är ju vad allt handlar om, men tyvärr verkar inte russinplockarländerna vilja vara med på det tåget.
    För dom handlar det enbart om ekonomiska fördelar, och slippa ingå i några som helst problemlösningar som inte är till deras fördel.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 13:07:01 följande:

Du är välkommen att avsluta detta utbyte när som helst.

Men eftersom du fortsätter så försök läsa det jag skriver så blir det lättare för bägge.

"Exempelvis har man ingen gemensam militär som kan invadera ett medlemsland som struntar i en eller annan regel.", skrev jag. Ingenting annat.

Varpå du svarar med: "Klart EU kan gå hur långt som helst, även om det behövs beslut för det, som att ha en gemensam militär".

Jag skriver om vad man HAR medan du skriver om vad man kan KOMMA att skapa. Och du bortser från att även de länder som ev skall invaderas då skall vara med och besluta om skapandet av den styrka som skall invadera dem.

Klart det blir "inte konsekvent" då för dig när vi inte ens pratar om samma saker.

Nä, det är inte det jag säger. Det är vad du tror/tycker/vill att jag säger. Konflikten handlar om vilken typ av frågor EU skall lägga sig i.

Vilket nog är ganska så ungefär vad som ligger i vågskålen kring detta med att tvinga på Östeuropa kostnaderna för invandringen till Sverige och Tyskland. Kanske inte direkt på dagen, men i förlängningen.

Tycker inte jag.

Dina åsikter om Polen och Ungern får stå för sig själva.

.
    För övrigt tror jag att vi två har nåt vägs ände här.

Du är så inkonsekvent och hattar fram och tillbaka med dina svar, jag börjar starkt tvila på att du har nån kunskap om EU.., det verkar då iaf inte så.

Ja det är en god idé att du undviker ämnet EU, iaf här på FL...
  • Världsmedborgare
    Green Cross skrev 2016-05-10 15:53:17 följande:
    De tar sig hit längs landvägen och förlitar sig därför på EU öppna inre gränser,hade EU inte funnits och Sverige självt bestämt över sina gränser så hade problemet inte uppstått.
    Eftersom Norge är medlem i EES samt att det inte finns någon nämnvärd gränsbevakning mellan Norge och dess EU-grannländer vilket innebär att illegala migranter som tagit sig till Finland/Sverige tack vare EU:s fria rörlighet därefter utan några större problem kan fortsätta till Norge.
    Problemet är att krisen inte är naturlig utan artificiellt skapat till följd av nedmontering av EU:s yttre gräns samt svensk och tysk signalpolitik,det är således det som är problemet och inte vissa EU-länders ovilja att kulturberikas av "vnster på sikt" likt Sverige och Tyskland
    Det finns en anledning till att det heter Europeiska Unionen och inte Europeisk-Arabiska Unionen eller Europeisk-Afghanska Unionen.

Men nu har du helt fel, EU har ju knappt tagit emot några flyktingar alls i jmf med många andra länder.
    En ynka lite skvätt på nån miljon i antal, av de mellan 60-80 miljoner som idag är på flykt eller av andra orsaker tvingats bort från sina hem.

Och i % av Europas befolkningsmängd, så utgjorde antalet flyktingar endast 0,2% under förra året!
    Det är mindre i antal än vad som normalt sker i in/utflyttning i de flesta länder.

Det är så lite att dom inte ens skulle märkas om vi fördelat på ett rättvist och ansvarsfull sätt.
  • Världsmedborgare
    Green Cross skrev 2016-05-23 12:44:59 följande:
    Du stirrar dig blind på andelen migranter men inte andelen resurser som avsätts per migrant i mottagningen,ty att för Libanon låta en Syrier bosätta sig på dess territorium och sedan låta FN bekosta det mest basala är inte samma sak som när Sverige tar emot en migrant och sedermera ska ge denne en skattefinansierad levnadsstandard på Nordeuropeisk nivå livet ut.

Vi kan ta emot lika många migranter som Libanon,men då skulle vi endast upplåta vårt territorium till dem och inget annat vilket innebär att de skulle dumpas på fjällen och därefter så är det upp till FN att försörja dem.

Vilket trams, kan vi hjälpa så ska vi göra det, men för dig så handlar det om att sätta en prislapp på människors värde.
    Vilket för de flesta av oss är helt förkastligt och en vidrig människosyn, och återfinns nästan enbart bland högerextremister och nationalister.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-06-04 08:01:23 följande:
    Kommer ni ihåg den tiden då det påstods att terroristerna inte alls tog sig in i EU genom att låtsas vara "flyktingar". Det känns rätt länge sedan idag trots att det bara var några månader sedan:
    www.washingtonpost.com/world/europe/germany-a...

Tyska myndigheter har just lyckats förhindra ett terrorangrepp som sägs ska ha varit riktat mot centrala Düsseldorf. Ett antal av terroristerna kom med strömmen av människor som reste in i Europa från Mellanöstern via Balkan.

Precis som var i fallet med Parisattackerna:
    www.washingtonpost.com/world/national-securit...

Jag vet inte vilka du menar, men själv har jag alltid hävdat att "fienden" givetvis använder sig av alla vägar som leder till att dom kan angripa sina motståndare.., så har det alltid varit i krig och kommer att fortsätta så, även i framtiden.

Men det betyder inte att vi ska förhindra att folk flyr, utan endast att vi måste inse att det är ett problem vi måste ha beredskap för, och att det inte är ett hot som går att skydda sig 100% mot.., den möjligheten att lämna garantier finns aldrig i krig.

• Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-06-16 09:31:34 följande:

I den artikel som du hänvisar till så styrks påståendet om skattehöjningar med att regeringen i den senaste budgeten har ökat skatterna med 30 miljarder.

Då kan det vara bra att nämna att Alliansen sänkte skatterna via jobbskatteavdraget med ca 100 miljarder kronor (per år). Eftersom Sverige hade budgetunderskott 2010-2014 så är det inte särskilt konstigt att den nya regeringen återställer storleken på skattebasen lite grann. Det är handlar om ansvarsfull politik.

Sedan gäller skatteökningen bla arbetsavgifter för unga där den rabatt som gällde tidigare har plockats bort. Rabatten på arbetsgivaravgifterna för unga gav få jobb och var ett extremt dyrt sett till varje skapat jobb (beräkningar har visat att varje ungdomsjobb som reformen skapade kostade staten mellan 1 och 1,6 miljoner kronor).

Det stämmer, och jag instämmer

Att kalla allt för skattehöjningar är förstås en medveten taktik, det låter ju så illa för de flesta och ger säkert nån pluspoäng till Alliansen.
    Fast de som orkar ta reda på fakta, eller gjort sin läxa, vet att det handlar om att återföra pengar från de mest besuttna till vårt gemensamma välfärdssystem.

Sanningen är ju inte märkligare än att med de skattesänkningar som Alliansen gjorde, så finns inte ens längre några möjligheter att behålla ens nuvarande välfärd, än mindre återställa det vi tidigare hade.
    Så att det måste återföras skattepengar är nog en fullt förstålig åtgärd, nåt jag är säker på många som ogillar skattehöjningar inser, när det gäller just det här.., om inte annat lär dom förstå när dom själva har oturen och får känna på verkligheten av Allinsens nedmontering av välfärden.

Och att skatterna/skattplanering/flykt nu blivit en global fråga, har säkert de flesta, så jag känner mig rätt säker på att allt fler kommer att förstå, att ska vi alla få del av ett förbättrat välfärdssamhälle, som inkluderar alla, så måste vi se till att skattepengarna vi behöver, verkligen kommer in till vår gemensamma statskassa.
    Det är definitivt inte meningen, att ju rikare man blir, desto fler blir möjligheterna att smita från kostnaderna.
    Dessa snyltare måste vi klämma åt, för dom åtnjuter alla förmåner vi andra betalar för, utan att själva bidra med sin del, och det ska kosta dom dyrt.

Englands idé om att konfiskera alla pengarna som skattesmitarna undviket att betala skatt för, och utdöma böter på exakt samma summa, det tycker jag låter helt perfekt.
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-06-18 17:13:54 följande:
    Det finns inga möjligheter att återställa välfärden nu heller, alldeles för mycket pengar slösas bort på annat, immigration exempelvis.
    Ähh, det finns idag lååångt mer pengar än nånsin tidigare, så det är inte problemet.
    Utan att pengarna inte används, det är problemet, pengar som skulle ha inbetalats till vår gemensamma statskassa, men som snyltarna lagt beslag på, och som bara ligger där utan att ens användas av dess nuvarande innehavare.

Men fortsätter utvecklingen som tagit fart globalt, så kan vi förhoppningsvis få tillbaka det som tillhör oss alla, vilket jag inte alls ser som omöjligt.
    Mycket har förändrats på väldigt kort tid, och den globala trenden är att nu allt fler betalar sin skatt, då det "kostar" för mycket att bli uthängd som smitare och snyltare på värlfärdssamhället.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?