KillBill skrev 2016-06-16 09:31:34 följande:
I den artikel som du hänvisar till så styrks påståendet om skattehöjningar med att regeringen i den senaste budgeten har ökat skatterna med 30 miljarder.
Då kan det vara bra att nämna att Alliansen sänkte skatterna via jobbskatteavdraget med ca 100 miljarder kronor (per år). Eftersom Sverige hade budgetunderskott 2010-2014 så är det inte särskilt konstigt att den nya regeringen återställer storleken på skattebasen lite grann. Det är handlar om ansvarsfull politik.
Sedan gäller skatteökningen bla arbetsavgifter för unga där den rabatt som gällde tidigare har plockats bort. Rabatten på arbetsgivaravgifterna för unga gav få jobb och var ett extremt dyrt sett till varje skapat jobb (beräkningar har visat att varje ungdomsjobb som reformen skapade kostade staten mellan 1 och 1,6 miljoner kronor).
Det stämmer, och jag instämmer
Att kalla allt för skattehöjningar är förstås en medveten taktik, det låter ju så illa för de flesta och ger säkert nån pluspoäng till Alliansen.
Fast de som orkar ta reda på fakta, eller gjort sin läxa, vet att det handlar om att återföra pengar från de mest besuttna till vårt gemensamma välfärdssystem.
Sanningen är ju inte märkligare än att med de skattesänkningar som Alliansen gjorde, så finns inte ens längre några möjligheter att behålla ens nuvarande välfärd, än mindre återställa det vi tidigare hade.
Så att det måste återföras skattepengar är nog en fullt förstålig åtgärd, nåt jag är säker på många som ogillar skattehöjningar inser, när det gäller just det här.., om inte annat lär dom förstå när dom själva har oturen och får känna på verkligheten av Allinsens nedmontering av välfärden.
Och att skatterna/skattplanering/flykt nu blivit en global fråga, har säkert de flesta, så jag känner mig rätt säker på att allt fler kommer att förstå, att ska vi alla få del av ett förbättrat välfärdssamhälle, som inkluderar alla, så måste vi se till att skattepengarna vi behöver, verkligen kommer in till vår gemensamma statskassa.
Det är definitivt inte meningen, att ju rikare man blir, desto fler blir möjligheterna att smita från kostnaderna.
Dessa snyltare måste vi klämma åt, för dom åtnjuter alla förmåner vi andra betalar för, utan att själva bidra med sin del, och det ska kosta dom dyrt.
Englands idé om att konfiskera alla pengarna som skattesmitarna undviket att betala skatt för, och utdöma böter på exakt samma summa, det tycker jag låter helt perfekt.