Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

elin1989 skrev 2015-09-01 02:16:23 följande:

Du har rätt att 'rycka upp dig' inte var ett speciellt bra ordval, jag ber om ursäkt för det. Jag kan personligen bli provocerad när personer säger att de känner stor sorg och är alldeles uppfyllda av ångest när den bortgångne inte är en på något sätt närstående, och kan inte låta bli att tänka att det just nu finns människor som har förlorat sitt barn eller kanske båda sina föräldrar vid ung ålder. Alla har dock förstås rätt till sina känslor och det är inte rätt av mig att förringa dina känslor. Man kan som sagt inte tävla i sorg. Jag vidhåller att jag verkligen inte tycker att det låter speciellt sunt att reagera så starkt och må så dåligt som du säger att du gör, men det är förstås ingenting som jag eller någon annan kan veta säkert från att läsa en tråd på ett forum.

Tack för din ursäkt. Det känns som att du förstår att det var klumpigt och inte vidare intelligent eller schysst att säga så. Tack igen.

Vi har alla olika erfarenheter och händelser i livet som format oss på olika sätt. Något som du kunde ha reagerat starkt på kanske jag inte hade reagerat lika starkt på. Hur som helst har en vän till mig som jag ofta träffade och reste med plötsligt tagit livet av sig och det är en stor chock och sorg.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:21:54 följande:

Fast oavsett om du från och med nu väljer att inte läsa mer av det jag skriver kommer jag ändå att fortsätta med att citera dig/och övriga,då detta är ett publikt forum där vem som helst kan välja att läsa/välja att ta till sig av det jag skriver.

Det är precis som natalia89 beskriver det uppenbart att du behöver all info du kan få angående detta.

såklart, du gör vad du vill. Men det är onödigt arbete bara så du vet och jag kommer inte ta till mig något mer av det du skriver eller kommentera mer av det du skriver. Du har tagit nog av min energi. Ha så kul med allt.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 02:25:00 följande:

Man upphör tyvärr aldrig att förvånas över hennes ovilja att ta till så mycket info som möjligt gällande detta för att undvika att få problem med sin arbetsgivare.

En grej bara. Du måste ju förstå att jag inte mår bra, eftersom det är vad allt handlar om. Just nu har jag ingen möjlighet att ta in så mycket information. Jag tar till mig det allra viktigaste det som är viktigast just nu. Sen fokuserar jag på att kunna jobba igen, ordna för mig själv så jag kommer tillbaka som en arbetsför människa med en hjärna som inte är upptagen av sorg och chock. Det måste även du kunna förstå är gsnska vettigt. Men ok du inte förstår att jag är ledsen, också, känner skuld, förtvivlad, fysiskt illamående över vad som hänt, ångest...osv osv. Så kanske du kan tänka till lite och ta till dig det och sen kanske förstå att jag inte kan ta in allt för mycket annat nu. Min första prioritering är att rensa skallen för att kunna arbeta igen.
  • Anonym (Tjejen)
    Klara100 skrev 2015-09-01 11:10:16 följande:

År det bara jag som i TS tycker känna igen den tjejen som startat ett antal trådar de senaste veckorna här på familjeliv rörande sitt jobb och sina känslor inför detta? Jag tänker på tjejen som arbetar deltid som lokalvårdare hemma hos folk och tycker det är väldigt jobbigt att vara ute bland folk i allmänhet, hon vill helst ha ett jobb hon kan göra hemifrån. (I en tråd var uppdragsgivaren hemma samtidigt som hon var där och städade, och i en annan tråd hade hennes kollega beskyllt henne för något inför deras gemensamma chef).

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men om det är samma tjej är det synd om hon tror att några dagars sjukskrivning hjälper för allt det jobbiga med att vara ute bland folk är ju kvar när sjukskrivningen är över.

Till TS: eftersom du inte haft så mycket med sjukskrivning att göra tidigare, det finns något som heter karensdag, men det vet du säkert redan (någon har säkert skrivit om det redan i tråden). Karensdagen innebär att man inte får betalt alls första dagen man är sjukskriven, oavsett orsak.

Om det nu spelar någon roll vad jag säger så är det inte samma person. Har inte startat någon liknande tråd eller någon tråd överhuvudtaget om mitt jobb.
  • Anonym (Tjejen)
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 10:38:40 följande:

Så det fungerade att bita ihop för att gå på stan i alla fall?

Ja men jag hade en puls på 130 och trodde jag skulle svimma när som. Så fungerade nja...men jag var tvungen då jag hade tänkt att jobba andra dagar. Hade en annan känt och mått som jag gjorde hade jag satt personen ner och tvingat den till att vara hemma och ta hand om sig.
  • Anonym (Tjejen)

Om någon patient dör så är jag inte hemma sen. Det är skillnad på en patient och en vän som jag har känt flera år, rest tillsammans med, träffat flera gånger i måndagen under flera års tid mot för en patient där jag har en professionell roll. Såklart en patients död/smärta kan påverka mig, men om det inte gör det har man inget inom sjukvården att göra. Punkt.

• Anonym (Tjejen)
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 11:42:38 följande:

Vad betyder detta då? 

"Jag blir så berörd av hela händelsen och ändå var det ingen vän jag träffade själv privat sådär..."

Vad det betyder? Vad undrar du?

Jag förstår inte vad du menar. Förstår du inte alls meningen eller vad är det du undrar över?
  • Anonym (Tjejen)
    Nightrod skrev 2015-09-01 12:00:41 följande:

Men detta stämmer ju inte alls överens med trådstarten där du skriver att du INTE träffade henne privat.

Jag kanske formulerade mig dåligt, eller fel. Det jag menade med privat var att jag och personen inte umgicks privat, bara jag och den. Däremot så träffades vi ofta och umgicks, några gånger i månaden under några år. Och gjorde resor ihop några gånger. Men aldrig bara jag och personen. Det var,så jag menade med privat, men jag förstår att det var svårt/omöjligt att förstå hur jag menade.
  • Anonym (Tjejen)
    klyban skrev 2015-09-01 12:16:41 följande:

Att vara sjukskriven för såna här saker, så brukar läkare uppmuntra en att interagera med omvärlden.

Än sitta hemma och stänga in sig fysiskt och psykiskt, som bara gör återhämtningen längre.

För återhämta sig snabbare, måste väl vara nått bra?

Har inte tänkt att stänga in mig fysiskt och psykiskt.
    annananonym skrev 2015-09-01 12:13:39 följande:

Jag hoppas du har en bra chef som tar dig till företagshälsovården. Du behöver hjälp.

Kanske din förra depression är tillbaka eller har det hänt andra jobbiga saker i ditt liv?

Min depression är inte tillbaka. Jag förstår inte varför den ska behöva vara det bara för att jag reagerar på att en vän har tagit livet av sig på ett brutalt sätt.
  • Anonym (Tjejen)
    klyban skrev 2015-09-01 12:37:30 följande:

Problemet är att många tycker att en sjuksriven ska sitta inne och hemma.

Och inte kan inse att det finns lägen, att det är den sämsta idén, att vara hemma.

Nej men det var det jag menade, jag ska inte sitta hemma bara. Jag ska träffa vänner och träna skiten ur mig. Men också vara hemma, slappna av och faktiskt ta in vad som hänt ist för att "springa ifrån" det.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?