Inlägg från: Anonym (Tjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejen)

Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?

Anonym (Sorg är sorg) skrev 2015-09-01 00:16:16 följande:

Men ge dig.

Man kan reagera hur man vill när någon man känner hastigt tagit sitt eget liv, det är väldigt extremt att begå självmord. Klart att man kan bli väldigt tagen av situationen. När en vän hänger sig i rep och mamman hittar sin dotter död är det inte det lättaste för vännerna heller. Man kan gå och grubbla tänk om....jag borde ha ringt, frågat hur hon mådde, träffats osftare osv.

Det med sorg och chock går hand i hand. Ts är nog väldigt tagen och det är mänskligt faktiskt och en väldigt sund reaktion. Vi är inga robotar, det är då man ska undra när folk inte reagerar eller bryr sig det är bla då dessa borde söka psykhjälp.

Det är precis som du skriver. Jag (och många andra såklart) grottar ner mig i smådetaljer såsom att jag borde like:at bilden på Facebook osv osv....och just det hade ju inte spelat någon roll. Men det blir ju så. Skuld, förtvivlan, chock och sorg.

När jsg fick dödsbeskedet var jag ledig i några dagar innan jag skulle jobba, det var nog behövligt. Det hörs varit svårt ibland stt jobba, men det har gått.

Nu när jag precis fått dödsorsaken känns det som en ny chock och sorg på något vis. Än mer verkligt. Och jag ska jobba på en gång, det känns för svårt.
  • Anonym (Tjejen)
    Kine skrev 2015-09-01 00:17:31 följande:

Även om du inte är fysisk sjuk så är du psykiskt sjuk och då kan du ansluta sjukanmäla dig. Döden kan berörs många på olika sätt även om det inte är någon nära. Jag tycker absolut du ska sjukanmäla dig.

Tycker du att jag bör berätta för chefen den verkliga anledningen? När jag ringer till mina kollegor tänker jag bara skylla på feber, orkar inte dra historien för dem. Chefen vet ju redan att en person dött för mig, men jsg har ju kunnat jobba hittills. Det är bara nu när jag fått reda på dödsorsaken som mitt psyke sagt ifrån att nu måste jag pausa.
  • Anonym (Tjejen)
    elin1989 skrev 2015-09-01 00:26:07 följande:

Men hur kan det vara vidrigt att säga att du verkar reagera väldigt starkt på att en person som inte var närstående går bort och att om man reagerar så så kanske man behöver hjälp med sitt allmänna mående? Det är ju liksom allt jag har skrivit.

Och ja, jag förstår att självmord kan uppröra på ett annat sätt en ett vanligt dödsfall, jag skrev ju dessutom att jag tidigare har förlorat en nära vän efter en överdos. Jag tror att de flesta har haft erfarenhet av självmord på ett eller annat sätt.

För övrigt så behöver du inte förklara dig för chefen eller kontakta läkare för att sjukskriva dig i ett par dagar, det är din ensak om du anser dig för sjuk för att jobba och du har ingen skyldighet att förklara din situation då det handlar om färre än 7 dagar.

Nej det jag tyckte var vidrigt var att jsg borde rycka upp mig. Och några fler saker som jag nu tappade bort. Det kändes som ett stort slag i huvudet och kändes väldigt respektlöst.

Jag mår bra annars. Har tidigare inte gjort det så jag vet skillnaden väl.

Tack för ditt svar annars.
  • Anonym (Tjejen)
    Ego Lovers skrev 2015-09-01 00:31:18 följande:

Du kan ju inte säga en sak till dina kollegor och en annan sak till din chef. Då kan din chef ogiltigförklara din sjukskrivning. Däremot kan du sjukskriva dig direkt till din chef och denne får inte säga varför du är hemma.

Kine skrev 2015-09-01 00:40:14 följande:

Det där stämmer inte alls. Ts kan ge ska kollegor vilken anledning som helst, om hon nu väljer att säga något till dem.

Till chefen kan hon berätta sanningen eller låta bli. Blir ingen ogiltig frånvaro.

Jag KAN inte sjukanmäla mig till min chef då denne inte är på plats när mitt arbetspass börjar. Och jag vill inte börja berätta om min döde vän bara sådär när jag ringer. Det är ingen hemlighet, men när jag bara ringer och sjukanmäler mig så har jag ingen lust att berätta den hemska händelsen.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:47:12 följande:

Du vill inte det, och du har inte lust med det... Nä, då kanske du får bita ihop och gå till jobbet iallafall. Du nöjer dig inte med nått svar du får från någon. Du har fått tips på hur du kan lösa din situation, men du bara älter.

Om jag inte vill berätta en fruktansvärd händelse bara sådär? Bita ihop, tror du inte jag har gjort det?du bara ältar, varför är du ens kvar? Det är jag som startade tråden och jag vill ha flera svar för att själv kunna göra ett eget svar på mina funderingar...det är inte att älta.

Det handlar inte om att jag inte har lust att jobba, det handlar om att jag inte klarar det. Jag förstår inte hur jag ska kunna klara det. Om du blir magsjuk och måste sjukanmäla dig, skulle du då berätta om hur din diarre är eller hur mycket du kräks? Förmodligen inte..
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 00:49:11 följande:

Ja, det stämmer. Du kan skylla på feber och sedan berätta sanningen för chefen om du vill, eller hålla fast vid feber även när det gäller chefen. Behöver inte bli mer komplicerat än så.

Ok, tack för svaret!!
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 00:53:54 följande:

Jag var magsjuk senast förra sommaren och fick då ringa natten och förklara att jag spytt under natten och inte kommer kunna jobba. Vad är problemet? Du har lösningen, den passar bara inte dig.

äh, jag orkar inte svara dig längre.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:55:24 följande:

Fast hur menar du egentligen att du ska kunna sjukskriva dig när nu inte chefen är på plats?

Man ringer ändå aldrig till chefen för att sjukanmäla sig, man ringer till kollegorna.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (M) skrev 2015-09-01 00:58:34 följande:

Jag menar nu inte de första karensdagarna,utan de följande dagarna efter!

Ja,om om hon behöver vara hemma bör hon tycker jag åtminstone vara ärlig med varför till sin chef.

Om det nu är arbetsgivaren som betalar de första två veckorna så behöver du ju inte oroa dig eller hur.

Ja, jag vet jag har dålig koll.
  • Anonym (Tjejen)
    natalia89 skrev 2015-09-01 01:00:57 följande:

Du kanske själv börjar komma till insikt att du är en bekväm liten fröken och hur man än vrider och vänder på det så är det ingenting som passar? Kanske dags för även dig att dra täcket över huvudet. Du verkar aldrig komma fram till punkt.

En bekväm liten fröken? Haha alltså du är ju inte klok. Det är massor som ha passat mig och jag får väl diskutera detta hur länge jag vill eftersom det är mina funderingar och min vardag som diskuteras. Varför du är kvar är för mig en gåta då det inte pratas om dig.
Svar på tråden Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?