Hur lätt/svårt är det att få bli sjukskriven några dagar pga sorg?
Fast arbetsgivaren har efter ett antal dagar rätt att kräva in läkarintyg som styrker sjukskrivningen.
Det är skillnad på att vara hemma för psykisk åkomma-kontra fysisk åkomma.
Fast arbetsgivaren har efter ett antal dagar rätt att kräva in läkarintyg som styrker sjukskrivningen.
Det är skillnad på att vara hemma för psykisk åkomma-kontra fysisk åkomma.
Trots att flera st har skrivit att ett läkarintyg INTE behövs om du är hemma färre än 7 dagar, så fortsätter du fråga. Jag tycker ärligt talat väldigt synd om dig.
Men ändå så frågade du för ett par minuter sen om det behövs vid 4 dagars sjukfrånvaro..
Ett tips till henne är att hon läser på lite på Försäkringskassans hemsida angående sjukanmälan /sjukskrivning!
Hej! Jag beklagar din sorg... Försök att inte ta åt dig av den där natalia89 och anonym(M). Egentligen borde vi alla i tråden ignorera dem, det är så man tystar troll bäst. De förtjänar inga svar för de vill bara skada dig.
Du kan absolut ringa dina kollegor och säga att du har feber, egentligen kanske det är skönast för dig om du håller fast vid den historien för din chef också? Men du gör som du vill. Ta hand om dig dessa dagar och tillåt dig att vara ledsen. Kolla på film, umgås med släkt och vänner, ät godis... Ja vad du nu verkligen gillar att göra :) hoppas du mår bättre snart!
Och förresten, du vet säkert det här innerst inne men det kan vara skönt att höra: du kunde inte ha gjort något för att förhindra personens självmord. Det är oerhört sorgligt men klandra inte dig själv.
Ta hand om dig! Kramar
Trots att flera här i tråden redan har förklarat att det inte krävs vid 4 dagars sjukfrånvaro.
Det krävs inte förrän dag 8 av sjukfrånvarotiden.
Fast det som var att du har ställt frågan om läkarintyg flera gånger här i tråden och så fort någon annan här i tråden än du har tagit upp det där med läkarintyg-har du avfärdat det med dina frågor här i tråden om läkarintyg som "retoriska.
Saxat från:
www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro
SjuklönSom arbetsgivare är du skyldig att betala sjuklön till anställda som inte kan arbeta på grund av sjukdom. Du betalar sjuklön de första 14 dagarna. Den anställdas rätt till sjuklön gäller från och med första anställningsdagen.
Skriftlig försäkranDen anställda ska lämna en skriftlig försäkran till dig om i vilken omfattning hon eller han inte kunnat arbeta på grund av sjukdomen. Försäkran behöver inte innehålla någon uppgift om diagnos. Vissa kollektivavtal kan dock ha regler om att försäkran ska innehålla uppgifter om diagnos
Den anställda ska skicka läkarintygFrån och med den 8:e sjukdagen måste den anställda lämna ett läkarintyg/läkarutlåtande till dig som styrker att arbetsförmågan är nedsatt. Det räcker med att du får en kopia av läkarintyget.
Den anställda ansvarar själv för att skicka läkarintyget till Försäkringskassan. Intyget ska skickas i original till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund.
Arbetsgivaren anmäler till FörsäkringskassanNär en anställd har varit sjuk mer än 14 dagar är du skyldig att sjukanmäla den anställda till Försäkringskassan (senast den 21:a sjukdagen). Läs mer om Sjukanmälan - Arbetsgivare, länk finns längre ner på den här sidan.
Fast vad ska du egentligen kunna göra åt att jag gav dig den ändå?!
Samt vad ska du egentligen kunna göra något åt att jag fortsätter när jag vill att ge dig den?
????
Det är ju inte konstigt att folk blir nästintill otrevliga mot dig. Du får tydliga svar på den fråga du ställt och så svarar du på det sättet. Uppenbarligen behöver du all info du kan få, eftersom du vet skrämmande lite om en sån här självklar sak.
Med tanke på hur du uttrycker dig mot de här i tråden som inte håller med dig helt och hållet, är det uppenbart tydligt att jag behöver ge dig ytterligare info om hur det fungerar vid sjukanmälan /sjukfrånvaro.
Så fort jag sitter vid datorn igen ska du få ännu mer sån info av mig.