• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-25 23:12:14 följande:
    Så länge som du vägrar korrigera din förra uppenbara lögn bryr jag mig inte det minsta om vad du vill.

Du visar i detta inlägget att du uppenbarligen ännu inte förmått ta till dig ens den grundläggande kunskapen gällande BNP som nämnare. Om du vägrar ta till dig ens enkel och grundläggande kunskap så är det ju inte värt ens försöka resonera seröst med dig.

Du försöker som vanligt flytta fokus och lägga ut dina dimridåer.

Men trots dina dimmiga försök kommer du inte undan din uppenbara lögn.

Det är ynkligt av dig att inte ens för en enda gångs skull erkänna ditt uppenbara fel och korrigera dig.

Du påstod ordagrant, citat:
    "På 80- och 90-talet la Sverige mer pengar på välfärden än idag"

Detta är sakfel och ren lögn.
    Visa annars med länk, "LÄNK!", att det ordagrant citerade skulle vara korrekt. 

Sanningen är att vi la väldigt mycket mindre pengar än i dag!
    Se mitt tidigare sanna och ärliga inlägg, med källa Världsbanken.

Efter att du först har varit ärlig nog att reda ut dina förra inlägg med sakfel och rena lögner så lovar jag att medverka till att resonera om dina senare påkomna krumbukter, slingringar, och sedvanliga dimridåer.
    Det kan vi utan minsta problem resonera om i nästa steg,
    jag lovar redovisa källa,
    efter att du först har rett ut dina förra lögnaktiga inlägg.

Det är du som far med osanning.   Om du följer denna länk till ekonomifakta så är det tydligt att andelen av BNP som Sverige lägger på välfärden  (Hälso- och sjukvård inkl. socialt skydd) har sjunkit sedan mitten på nittiotalet från 32,1% till 25,5% 

www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/offentlig-sektor/offentliga-sektorns-utgifter_1208394.html

Välj tabell format och summera kolumnerna Hälso- och sjukvård samt socialt skydd (det som klassas  som välfärd) så kommer du se att jag har rätt. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-25 23:12:14 följande:
    Nu har jag gett dig min källa så varsågod och presentera din.. Solig
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    Det är rent pinsamt och fortsatt ännu ynkligare av dig att ännu en gång framhärda i att inte erkänna ditt uppenbara fel och korrigera dig.

Sanningen är att vi la väldigt mycket mindre pengar än i dag!

Efter att du först har varit ärlig nog att reda ut dina förra inlägg med sakfel och rena lögner så lovar jag att medverka,
    efter att du först har rett ut dina förra lögnaktiga inlägg.
    KillBill skrev 2025-03-25 23:41:09 följande:

Det är du som far med osanning.   

KillBill skrev 2025-03-25 23:45:19 följande:
    Nu har jag gett dig min källa så varsågod och presentera din.. Solig

Nej du ljuger igen.

Du har inte presenterat din länk som skulle visa att det ordagrant citerade skulle vara sant.

Visa annars med länk, "LÄNK!", att det ordagrant citerade skulle vara korrekt. 

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-25 23:53:52 följande:

Du har inte presenterat din länk som skulle visa att det ordagrant citerade skulle vara sant.

Visa annars med länk, "LÄNK!", att det ordagrant citerade skulle vara korrekt. 

Varsågod! Solig

www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nationalrakenskaper/nationalrakenskaper/utgifter-for-det-sociala-skyddet-i-sverige-och-europa-samt-utgifternas-finansiering-esspros/pong/statistiknyhet/socialt-skydd-i-sverige-1993-2022/

• KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-25 23:50:16 följande:

Du vet tydligen inte vad en källa är för något.

Det räcker alltså inte att skriva ordet Världsbanken, du måste hänvisning som leder till ett dokument en plats eller liknande där man kan ta del av källan.  På ett forum som Familjeliv är det brukligt att posta en länk till den sida där man kan ta del av den källa som man hänvisar till. 

Din källa/länk visar ju också rent faktabaserat att det ordagrant citerade är sakfel och ren lögn.

Jag fattar inte vad du håller på med. Det är inte fredag kväll, men väldigt sent. Hur mår du?

(God natt från mig kl 00:15. Jag som förvärvsarbetar och är nykter behöver släcka lampan nu)
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-26 00:17:27 följande:

Din källa/länk visar ju också rent faktabaserat att det ordagrant citerade är sakfel och ren lögn.

Jag fattar inte vad du håller på med. Det är inte fredag kväll, men väldigt sent. Hur mår du?

(God natt från mig kl 00:15. Jag som förvärvsarbetar och är nykter behöver släcka lampan nu)
    Nu för du ge dig. Saknar du helt gränser?

Jag har visat att  ditt påstående att Sverige skulle satsa mer på välfärden i år än någonsin tidigare är fel.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-03-26 15:51:03 följande:

Hur kan du ens komma med kommentarer att det skulle vara jag som ska ge mig?

Sant är att:

Vilket utgör sakfel och alltså är en ren lögn.

Har du inte ens läst din egen källa/länk och jämfört den med ditt påstående?

Sant är ju att din egen källa/länk faktiskt visar att ditt påstående faktabaserat är felaktigt, avseende det ordagrant citerade.

Kolla nu din egen länk/källa, försök vara åtminstone lite seriös när du jämför med ditt eget påstående.
    Du kan inte undgå se, förstå och acceptera att du faktiskt har fel i ditt påstående.

Sedan du korrigerat ditt sakfel, åtgärdat din upprepade lögn, sedan du för en gångs skull har korrigerat ditt eget fel, så är jag öppen för att fortsätta resonera om det som följer efter detta, angående källor och allt.
    Och till skillnad mot dig lovar jag att korrigera mig om något jag har skrivit skulle utgöra faktafel.
    Till skillnad mot dig inbillar jag mig inte att jag är ofelbar.

För en enda gångs skull borde du ge dig, korrigera ditt fel, och ta saker och ting i rätt ordning
    (och vad som är rätt ordning är självfallet inget som du ensam har rätt bestämma över alla andra medlemmar i alla möjliga och omöjliga lägen!)

Jag har slutat att diskutera med KillBill. Han verkar ha all tid i världen för att lägga all sin energi på att bevisa att han har rätt och vi har fel. Och ständiga kommentarer om att man ljuger, är dum i huvudet eller andra förolämpningar. Ingen som helst respekt för andras åsikter, och han kan vara mycket arrogant.

Om man har skrivit något som han inte kan överbevisa så byter han ämne - en favorit är Åkessons bröllop för 6 månader sedan som inte alls har med saken att göra. Det verkar som om han bara är här för att gräla och idiotförklara andra. Eller skriva att vi ljuger. För mig är det helt bortkastad tid, och har inget som helst intresse av att sysselsätta honom dagtid, kvällstid och halva nätterna.
Svar på tråden Mångkultur