• malle88

Majbebisar 2015

Hur har ni det med läggningsrutin? Här blir det att hon somnar i mitt knä framför tv:n vid halv åtta, men märker att hon allt mer störs av tv:n (har på utan ljud). Skulle gärna vilja läsa för henne i framtiden men om jag börjar med bok tror jag hon skulle tycka den var mer intressant. Ska man sjunga? Speldosa? Vara tyst? Amma henne och lägga ner även om hon vaknar till? Ska de ha nåt och pilla på i sängen eller en snutte eller nåt? Hon har aldrig somnat av sig själv, knappt ens i vagnen, men om hon lär sig somna själv kanske hon kan somna om på natten med :)

• malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-16 21:56:37 följande:

Kl 19 går vi upp på ovanvåningen, byter om och gör oss klara för natten. Någon tar hand om 3-åringen, borsta tänder, väljer bok osv medan den andra tar hand om lillan och drar ner alla rullgardiner. Är man själv får man naturligtvis fixa allt själv, jag brukar så börja alla nattningsritualer 10 min tidigare. Sen äter vi välling och ersättning i soffan medan vi läser boken som storasyster valt, ibland läser vi en liten saga för lillasyster också. Vi har läst för vår äldsta sen hon var 3 månader, vi tycker det funkar som en bra nedvarvning så vi fortsätter med det. Sen lägger vi dom i varsin säng i varsitt rum och 10-15 minuter senare sover dom. Vår stora har ett gossedjur som snutte och lillan har än så länge en snuttefilt, hon får välja sen när hon blir lite äldre vad hon vill ha, har ett antal gossedjur att välja mellan. Lillan sover fortfarande inne hos oss för hon äter 2 gånger per natt, när hon slutar med det ska hon flytta in till sitt rum. Vår stora kan vakna ibland, då kallar hon på oss men oftast somnar hon om i sin säng på 2 sekunder, nån gång ibland får min sambo lägga sig på en madrass bredvid henne.

Vad läste ni när hon var så liten? :) barnböcker eller en egen bok?
  • malle88

Tack för alla inblickar hos er. Ska fundera lite under semesterresan och börja när vi kommer hem. Får se vad som passar oss bäst :)

• malle88
    Jordgubb90 skrev 2015-10-19 10:24:58 följande:

Vår son blir också trött kring halv åtta... Och fram tills dess har han fått hålla igång så mycket han vill... Skulle vi sätta oss framför tv:n så skulle han förmodligen inte vara trött vid halv åtta då han sparar energi när han sitter där och kikar. Vi lägger honom i sin spjälsäng på övervåningen när han busat till Max typ en timma för att försöka hålla sig vaken. Vi sjunger för honom, går ut från rummet och slår på babyvakten. Oftast ligger han och bökar och försöker hålla sig vaken nån halvtimma och den halvtimmen går vi bara in i rummet för att peta in nappen igen. Vi säger inte något till honom så han verkligen förstår att det är sovdags. Funkar oftast väldigt bra :) TV:n skulle jag inte rekommendera att sätta sig vid med iallafall vår son, alla funkar ju olika... Men ljuset från tv:n är ju inte så bra för de små. Dessutom har du en rutin som du måste bryta när bebis blir större och förstår tv:n mer. För oftast är det ju inte så barnvänligt på kvällarna :)

Alltså det är jag som tittar på tv, inte hon. Hon ammar. Hon är trött redan vid sex men vi håller henne uppe till halv åtta, annars vaknar hon vid tre. Men fram tills dess äter vi middag och leker eller badar. Sedan sätter jag mig och ammar. Förr kunde det ta fyra fem timmar och då tittade jag på tv. Det är först nu hon börjar få rutin på dagarna och även börjar störas av tv:n då först nu är det egentligen aktuellt med läggningsrutin. Rutiner måste dessutom alltid förändras allt eftersom de växer.

Hon tittar inte på tv, om hon inte vaknar väldigt tidigt och jag köper mig tid genom att sätta på Babblarna på paddan :D Hon vaknar 4-5 gånger per natt och går upp mellan 5/6 så ibland orkar jag inte.
  • malle88
    Blicka skrev 2015-10-19 13:36:42 följande:

BVC idag. Lillan fem månader, så vaccination o väga o mäta. 6565 gram o 64 lång. Planat lite på vikten - troligen då hon aldrig ligger stilla utan rullar jämt. Har köpt hem lite barngröt så ska börja introducera det lite långsamt tänkte jag. BVC är lite på att jag ska börja introducera mat... Lillan börjar bli stor!

Hur mår era små?

Ja min är då inte still mycket och har inte mycket tid att äta :) jag har börjat blanda gröt på bröstmjölk och ibland slinker det ner lite grann (äntligen). Det gnälls en del nu, vet inte om det är tänderna eller utveckling. Vill inte sitta själv och skriker om jag går. Väntar med spänning på vad som ska hända :) hur har ni det?
  • malle88
    Tjej78 skrev 2015-10-19 20:03:16 följande:

Jag gör precis som du för att köpa mig lite tid ibland :) Tror inte de tar allt för stor skada, gjorde likadant med storasyster.

Det tror inte jag heller, det är en så liten del av deras dag :)
  • malle88
    Blicka skrev 2015-10-19 16:34:24 följande:

Lillan var lite gnällig för ca två veckor sen men mkt med tillfreds nu. Mestadels är hon så himla tillfreds! Motsatsen till första barnet verkligen.

Vad skönt att du fick motsatsen nu, modigt att skaffa två till :)

Jag borde inte klaga egentligen, hon är jättesnäll men gnäll är det värsta jag vet ;) plus att jag aldrig får chansen, för så fort jag gör det får jag en harang om hur hemsk min kille var (bara för han hade svår kolik) ;)
  • malle88
    pco skrev 2015-10-20 21:46:16 följande:

Ja det här med separationsångest är jobbigt, det kommer ju någonstans kring 5-6 mån. Vår lilla har inte det direkt,än. Ibland när jag går så kan hon bli ledsen om hon är trött men annars inte. Har en kompis o hennes dotter är 7mån nu men separationsångesten kom ring 6mån o asså hennes dotter gråter bara hon vänder ryggen till o typ plockar upp nåt från golvet fast hon står brevid.

Vi får väl se hur lillan här blir.

Jag hoppades verkligen att inte det var separarionsångest men det ser ju inte så bra ut, igår skrek hon sig igenom hela mitt bad (inte så avslappande direkt :(). Hon börjar även bli avvaktande mot andra än mig, även de som hon träffar dagligen :/
  • malle88
    pco skrev 2015-10-20 21:42:12 följande:

När vår lilla va 4mån hade hon två ev. Tre förskyldningar efter varandra med massa hosta. Hört om många som vart mkt sjuka, ursch det är jätte jobbigt.

Var på bm igår o nu när hon haft hosta över 1 mån fick vi medin på misstänkt astma :( vilket har hjälp på bara ett dygn. Igår natt vakna hon inte o hostade förrens på Morgonsidan vilket vart skönt för alla. Känns skönt att vi fått bukt för det för hennes skull men samtidigt vet jag hur det känns med astma i och med att jag har det själv o allt vad det innebär allt från att inte kunna följa med någon kompis hem som har djur när alla andra är där elr avstå från kalas till att måste andas i mask morgon och kväll :(

Usch, hoppas det växer bort fort :(
  • malle88

Två nätter i rad har hon bara vaknat två gånger och sovit till halv sju. Känner mig typ utsövd :D

Svar på tråden Majbebisar 2015