Jordgubb90 skrev 2015-10-19 10:24:58 följande:
Vår son blir också trött kring halv åtta... Och fram tills dess har han fått hålla igång så mycket han vill... Skulle vi sätta oss framför tv:n så skulle han förmodligen inte vara trött vid halv åtta då han sparar energi när han sitter där och kikar. Vi lägger honom i sin spjälsäng på övervåningen när han busat till Max typ en timma för att försöka hålla sig vaken. Vi sjunger för honom, går ut från rummet och slår på babyvakten. Oftast ligger han och bökar och försöker hålla sig vaken nån halvtimma och den halvtimmen går vi bara in i rummet för att peta in nappen igen. Vi säger inte något till honom så han verkligen förstår att det är sovdags. Funkar oftast väldigt bra :) TV:n skulle jag inte rekommendera att sätta sig vid med iallafall vår son, alla funkar ju olika... Men ljuset från tv:n är ju inte så bra för de små. Dessutom har du en rutin som du måste bryta när bebis blir större och förstår tv:n mer. För oftast är det ju inte så barnvänligt på kvällarna :)
Alltså det är jag som tittar på tv, inte hon. Hon ammar. Hon är trött redan vid sex men vi håller henne uppe till halv åtta, annars vaknar hon vid tre. Men fram tills dess äter vi middag och leker eller badar. Sedan sätter jag mig och ammar. Förr kunde det ta fyra fem timmar och då tittade jag på tv. Det är först nu hon börjar få rutin på dagarna och även börjar störas av tv:n då först nu är det egentligen aktuellt med läggningsrutin. Rutiner måste dessutom alltid förändras allt eftersom de växer.
Hon tittar inte på tv, om hon inte vaknar väldigt tidigt och jag köper mig tid genom att sätta på Babblarna på paddan :D Hon vaknar 4-5 gånger per natt och går upp mellan 5/6 så ibland orkar jag inte.