Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?
Tjosan!! ;)
(BEHÖVER VERKLIGEN RÅD/TIPS OCH SVAR PÅ DENNA TRÅDEN!!!!!)
Okej, vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen men men..
Okej, det började med att jag fick ett sommarjobb beviljat genom/utav kommunen (deras ungdomsjobb som är i 3 veckor för ungdomar) och skulle börja jobba på Röda Korset i deras butik. (fyller 18 nu i höst)
Innan jag skriver resten av "händelsen" vill jag bara hinna säga innan att jag har en diagnos, ADD bl.a.,
vilket innebär bl.a. att jag har mycket (!!) svårt att förstå instruktioner av hur jag ska genomföra något och behöver alltså väldigt tydliga instruktioner och därför brukar jag dubbelkolla med personen om hur jag ska göra/vad jag ska göra så det inte blir fel.. Det kan även gälla instruktioner som andra tycker är mycket enkla som jag ändå behöver ha förtydligande.
Iallafall.., så var det min allra FÖRSTA dag idag på det här sommarjobbet och det gick ändå bra ändå överlag tycker jag, (har mycket erfarenhet inom handel innan också, då jag innan har både sommarjobbat och haft ca 6-månaders praktiker i flera, många olika klädaffärer för stora kedjor (t.ex. H&M, Willys, Bikbok etc) , mataffärer, som parkeringsvakt för strand, hästgård, växthus, skoaffär, bl.a. så jag är väldigt van med att jobba i butik och Dom har varit väldigt nöjda med mig på de andra ställena!
Just den här arbetsplatsen är VÄLDIGT noga med att det inte får förekomma någon typ av mobbing eller diskriminering på jobbet.
Idag när jag var på jobbet fick jag höra hur en av "mina kollegor" utbrister till en annan kollega:
"FATTAR HON INGENTING ELLER!?!?!"
och syftar på mig, med verkligen hur arg och svinig ton som helst. (och hon var verkligen inte ironisk elr skojade, utan var hur arg som helst)
(Jag stog precis bakom henne och hörde det, hon såg nog inte att jag var där)
Detta var eftersom hon hade sagt till mig att jag skulle göra en sak med brickorna och hon gjorde även likadant själv (!) därför gjorde jag det men det skulle jag tydligen inte ha gjort då.
När hon utbrister/nästan "skriker" ut "fattar hon ingenting eller!?" så kände jag mig verkligen otroligt kränkt eftersom att jag vet att det är på grund av min diagnos som gör att jag har svårt att uppfatta instruktioner rätt! Hade jag inte haft den hade jag inte tagit lika mycket illa vid, men när man har en diagnos eller sjukdom som gör så att man har svårt med vissa saker och man inte kan hjälpa det.
Jag kände verkligen hur tårarna verkligen bara brände innanför ögonlocken under arbetspasset och hur mycket jag fick kämpa för att dom inte skulle komma rinnandes eftersom det är på grund av min diagnos som jag inte förstod hennes instruktioner (jag har tidigare mått väldigt dåligt över att jag har den och har skämts otroligt mycket över den i hela mitt liv så det gör ju det sämre), så vräker hon ur sig saker hur som helst (och det var min första dag)
Vill verkligen inte gå tillbaka dit egentligen, då jag är orolig att dom ska säga något nedvärderande igen som har med mina svårigheter o diagnos o göra..
Snälla ge mig råd, Vad tycker ni jag borde göra ???
Tror ni man kan få något skadestånd eftersom att det var ju diskriminering av funktionshindrade.!? (eller va de kallas)
(haar redan berättat för min handledare)
men kan man få skadestånd för det här?