• Emmy_

Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?

Tjosan!! ;)

(BEHÖVER VERKLIGEN RÅD/TIPS OCH SVAR PÅ DENNA TRÅDEN!!!!!)

Okej, vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen men men..

Okej, det började med att jag fick ett sommarjobb beviljat genom/utav kommunen (deras ungdomsjobb som är i 3 veckor för ungdomar) och skulle börja jobba på Röda Korset i deras butik. (fyller 18 nu i höst)

Innan jag skriver resten av "händelsen" vill jag bara hinna säga innan att jag har en diagnos, ADD bl.a.,
    vilket innebär bl.a. att jag har mycket (!!) svårt att förstå instruktioner av hur jag ska genomföra något och behöver alltså väldigt tydliga instruktioner och därför brukar jag dubbelkolla med personen om hur jag ska göra/vad jag ska göra så det inte blir fel.. Det kan även gälla instruktioner som andra tycker är mycket enkla som jag ändå behöver ha förtydligande.

Iallafall.., så var det min allra FÖRSTA  dag idag på det här sommarjobbet och det gick ändå bra ändå överlag tycker jag, (har mycket erfarenhet inom handel innan också, då jag innan har både sommarjobbat och haft ca 6-månaders praktiker i flera, många olika klädaffärer för stora kedjor (t.ex. H&M, Willys, Bikbok etc) , mataffärer, som parkeringsvakt för strand, hästgård, växthus, skoaffär, bl.a. så jag är väldigt van med att jobba i butik och Dom har varit väldigt nöjda med mig på de andra ställena!

Just den här arbetsplatsen är VÄLDIGT noga med att det inte får förekomma någon typ av  mobbing eller diskriminering på jobbet. 

Idag när jag var på jobbet fick jag höra hur en av "mina kollegor" utbrister till en annan kollega:
    "FATTAR HON INGENTING ELLER!?!?!"
    och syftar på mig, med verkligen hur arg och svinig ton som helst. (och hon var verkligen inte ironisk elr skojade, utan var hur arg som helst)
    (Jag stog precis bakom henne och hörde det, hon såg nog inte att jag var där)

Detta var eftersom hon hade sagt till mig att jag skulle göra en sak med brickorna och hon gjorde även likadant själv (!) därför gjorde jag det men det skulle jag tydligen inte ha gjort då.

När hon utbrister/nästan "skriker" ut "fattar hon ingenting eller!?" så kände jag mig verkligen otroligt kränkt eftersom att jag vet att det är på grund av min diagnos som gör att jag har svårt att uppfatta instruktioner rätt! Hade jag inte haft den hade jag inte tagit lika mycket illa vid, men när man har en diagnos eller sjukdom som gör så att man har svårt med vissa saker och man inte kan hjälpa det.

Jag kände verkligen hur tårarna verkligen bara brände innanför ögonlocken under arbetspasset och hur mycket jag fick kämpa för att dom inte skulle komma rinnandes eftersom det är på grund av min diagnos som jag inte förstod hennes instruktioner (jag har tidigare mått väldigt dåligt över att jag har den och har skämts otroligt mycket över den i hela mitt liv så det gör ju det sämre), så vräker hon ur sig saker hur som helst (och det var min första dag)

Vill verkligen inte gå tillbaka dit egentligen, då jag är orolig att dom ska säga något nedvärderande igen som har med mina svårigheter o diagnos o göra..

Snälla ge mig råd, Vad tycker ni jag borde göra ??? 
    Tror ni man kan få något skadestånd eftersom att det var ju diskriminering av funktionshindrade.!? (eller va de kallas)
    (haar redan berättat för min handledare)
    men kan man få skadestånd för det här?

• Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?
  • Emmy_

Okej, för de första så har jag INTE ens adhd som du säger? och har inte sagt att jag har de

Det där med skadestånd tänkte jag att man säkert Inte skulle få, men jag bara undra OM och ville bara veta OM isåfall

Jag menar, det fanns ju folk som inte fått sitt jobb pga av att doms namn inte lät svenskt i deras arbetssökan eller CV så det har ju varit "nedvärderande" elr så. och hon har ju fått över 220 000 i skadestånd??

I hela mitt liv har jag verkligen försökt att "intala mig själv" att jag INTE har den osv och skämts över de sjukt mycket och inte alls kunnat prata OM den. 
    Så nej, jag har verkligen inte skyllt allt i mitt liv på den då jag inte "kunnat" nämna/prata om den ens. Har t.ex. en skolsköterska frågat om jag hade någon diagnos eller liknande på hälsokontrollen, då sa jag alltid nej, det har jag inte! så det är bara den här gången..

• Emmy_

Jag trodde att ordet kränkt betydde bara 
    att man känner sig dåligt bemött över huvudtaget oavsett vad personen har sagt/gjort, bara om man känner sig så.?

• Emmy_

Nej, men det är ju på grund av den diagnosen som gjorde att "det blev fel"..
    jag har jättesvårt verkligen att fatta instruktioner, och då så blir hon skitsur o typ pissed off för att jag inte hade förstått (eller hört?) vad hon hade sagt till mig att jag skulle göra. och ni undrar vad det har med en diagnos på jobbet o göra, jaa, man har stora svårigheter med vissa saker som andra lätt skulle ha klarat av.?

• Emmy_

Okej :)
    Hade jag inte haft den diagnosen och svårigheterna hade jag väl säkerligen heller inte känt mig dåligt bemött. Men får man en kommentar om någonting som har med ens diagnos o göra så är det inte roligt, ni kanske hade förstått det om ni hade en :)

• Emmy_

Åh tack @trigola för att du förstår mig!! :)  (blev medlem på denna sidan inatt så vet inte om man kan tagga folk här, haha)

Jaa, jag VET att det var om mig. När jag stog och diskade kom det en av tanterna (inte hon som sa det) och frågade mig: Vem är det som har sagt att du skulle göra så? Då sa jag bara typ ester eller nåt. Då kom ju den här Ester precis in i rummet och då frågade den ena tanten ester om hon hade sagt till mig att jag skulle göra på det sättet. Varpå ester svarade: "NEEEEJ! FATTAR HON INGENTING ELLER?!!!" (hon såg troligtvis inte mig)

Ja, jag har talat om för arbetsgivaren om diagnosen nu. 

Nej, jag har inte upplevt liknande på något annat jobb, förutom att på ett jobb hade vi två handledare och då sa en av dom (två år yngre än mig själv, alltså 16) till mig: "fattar du inte det?". Och kan säga att det var verkligen inte i närheten av "samma nivå" som nu, alltså när han sa det på det jobbet tog jag INTE illa upp, men jag hörde ju själv på sätter Ester sa detta, aa det var skillnad på dom gångerna.

• Emmy_

Ja men jag hade inte träffat dem innan, jag fick jobbet genom kommunen och det är alltså dom som har pratat med arbetsplatsen, så jag har ju inte kunnat pratat med domtidigare liksom? Kommunen visste dessutom om vilka diagnoser jag har, men ändå inte berättat för jobbet

• Emmy_

Tycker även att det var ganska konstigt att:
    När jag började första dagen och mötte dom anställda som jag jobbar med/på samma jobb, i princip INGEN av dem hälsade genom att skakade hand.? (Kanske högst 3 st av ca 25 st minst).

Nu kommer väl ni säga att jag överdriver igen, men när en ny person, ung som ska JOBBA (och inte praktik) sin allra första dag tillsammans med dom andra kollegorna , så skakar man väl hand med den nya "anställda" som skall jobba!? (detta är alltså helt friska vuxna tanter)

Såklart inget jag tog illa vid absolut inte eller bryr mig om egentligen!, men man tycker ju det är lite konstigt ändå, eller hur?? Har aldrig vart med om det förut !!!!!

• Emmy_

men neeeej säger jag ju!! herregud.. snälla hoppas du själv får en diagnos eller får ett barn som har diagnos så kommer du förstå känslan själv!!

• Emmy_

Men herregud, snälla lilla gumman... Hur många ggr ska jag behöva säga att jag INTE blev upprörd över det, tyckte bara att det var lite konstigt.? Jag menar, det tillhör ju allmänbildning, vett o etikett hur man beter sig, och att man beter sig och är trevlig mot nya anställda!?

FÖR DET ANDRA.. 
    Du säger att jag kanske inte skulle fungera i arbetslivet  isåfall, men du vet verkligen ingenting om mig då..
    Som jag tidigare har skrivit så har jag jobbat på H&M, Willys, på en skola, bikbok, stor affär med inom växthus, parkeringsvakt osv osv, vilket har fungerat BRA!!! 
    På de flesta av dessa ställen har personalen/kollegorna sagt att jag verkligen har varit " otroligt  duktig" och även att jag varit så pass duktigt att "jag kommer verkligen komma långt i livet (inom jobb)" har dem sagt
    Har dessutom fått TRE sommarjobb under endast denna sommaren, samma sommar alltså! (utan kommunen alltså) så då kan du ju gissa om jag är duktig på arbetsintervjuerna =)

• Emmy_

Nehe, så det är alltså inte normalt att en vuxen anställd skakar hand med en ny arbetare som står precis bredvid en och säger hej osv och är trevlig?? Kräver heller inte att "25 st" ska göra det, men NÅGON av dem måste väl vara allmänbildade och förstå hur man beter sig ???

Sedan så är några av dem varit praktikplatser (under skoltid) men de FLESTA  har varit sommarjobb (och under förra året/sommaren) 
    Men vadå usel på att behålla jobben? förstår du inte eller? Det har ju varit sommarjobb (man fick bara ha sommarjobb i max 90 timmar/ tre veckor, så jag har ju skött mig perfekt på de andra sommarjobben!?
    Praktikplatserna har varit praktik under ca 4-6 månader (kommer inte ihåg), och praktiktiden har ju bestämts precis när jag har börjat jobben, så jag visste ju hur många veckor jag skulle vara där, det samma med sommarjobben, det är inte jag som fått bestämma hur länge jag vill vara där, och jag har verkligen inte fått något av mina sommarjobb avslutade eller fått "sparken" om du tyckte det lät som det..

• Emmy_

asså fine att man såklrt inte skakar hand om  man går på stan o träffar vem som helst o snackar t.ex. såklart inte, men om man börjar ett nytt jobb och träffar sina arbetshandledare (??)

• Emmy_

haha okej, jag som trodde folk fick sakdeståndspengar lite hur som helst för vad som helst haha ;)

• Emmy_

Nej, jag har jobbat resten av hela sommaren faktiskt!

Under tiden jag har haft jobb har jag sökt så jag kan få iallafall 3 sommarjobb denna sommar så jag får mer pengar, känner hela tiden att jag måste ha pengar så jag kan känna mig oberoende liksom, att jag inte behöver tänka på vad jag ska priotera osv.. Hade ett jobb i början av sommaren som pakeringsvakt, tog till och med pengar ur deras kassa, vilket ledde till att de blev fel i folkbokföringen (ingen visste att de va jag då) , men behövde verkligen pengar..

• Emmy_

hahhaha som varför då?

har även tatt från min mammas sambo för länge sen, kommer inte ihåg exakt men det var antingen 1200 eller 1600 (dom sparade till turkiet i en flaska och hade inte räknat på väldigt länge, så de märktes inget, men sen kom de fram ändå)
    Även fast dom sagt till mig "på skarpen" fleeera gånger så gör jag om det ändå..

Även när jag skulle fylla i lönepapper från jobbet du vet, så hade jag vart vid min handledare för att hon skulle skriva under sin signatur (att jag hade jobbat dom timmarna o så)  sedan när jag gick därifrån med pappret (efter hon hade skrivit på) så skulle jag gå och lämna det vid swedbank (kommunen betalar ut min lön) , precis innan jag lämnar pappret hos dom så skriver jag i att jag har jobbat 7 dagar mer till med timmarna o så, alltså fyllde i att jag hade jobbat 7 dagar fler än vad jag egentligen hade gjort. (så jag skulle ha tjänat 4000 istället för 1000.) 
    (handledaren hade ju skrivit under med sitt namn efter hon hade fyllt i dagarna själv så då kanske inte kommunen fattar att det är jag som skrivit i dom andra dagarna i efterhand) , eller tror du dom kommer fatta det och endsat betala ut det jag egentligen skulle ja fått, eller kommer dom tro på att jag har jobbat det ja har fyllt i och betala ut för alla dom dagarna) eftersom det ser ju troligt ut och chefen hade ju skrivit under tidigare.?.. :)

• Emmy_

nej vadå känner med min kollega, alltså jag har verkligen varit jätte, jättetrevlig mot alla och alltid varit hjälpsam o tagit egna initiativ och alltid varit supertrevlig och dom har sagt att dom e jättenöjda med mig, så de inget konstigt så. 

Visst kan man bli polisanmäld om man stjäl nånting, men både mamma och hennes kille vet om det sen länge sen, och HAN har sagt att det är lugnt bara jag inte gör om det och dom har ju liksom släppt det allihopa, så vadå dom kommer inte anmäla de nu efter snart 2 år..

• Emmy_

plus att jag är ju under 18, så vad kan h'nda liksom? kan ju inte få fängelse precis..

Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?