• Anonym ((H)ärliga Hilda)

Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.

Det oerhört populära ordet rasist missbrukas så mycket att det mist sin  ursprungliga mening.
    Dessutom används det ofta av personer som hävdar att det inte existerar raser inom mänskligheten. (!)

Har suttit och läst en massa trådar här i forumet och häpnar över alla som skriker RASIST så fort någon uttalar något kritiskt om t ex invandring, eller om någon säger sig rösta på Sverigedemokraterna. (Observera, detta inlägg handlar inte om partiet så snälla börja inte bråka om det här!)

Är man kritisk till islam så är man rasist, när blev religion likställt med ras? (Som enligt motpolen inte existerar...)
    Vill man minska invandringen så är man rasist, speciellt om man vill dra ner på invandringen från MENA-länderna.

Varför har ordet rasist blivit det moderna skällsordet för samhällskritiska personer?

Hade någon påstått att "negrer är korkade" ja DÅ är det rasism.
    Ser ni skillnaden?
    OBS, det är inte ett påstående från mig utan ett exempel.

Att/om människan är indelad i raser så betyder det inte att någon ras är sämre än någon annan. Bara att vi är olika.
    Vad menas annars med budskapet "Vi gillar olika"?

• Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-08-01 13:41:27 följande:
    Det finns inte olika människoraser utan alla har vi samma ursprung. Däremot har evolutionen ett finger med i spelet så att vi har utvecklats olika i olika världsdelar så att vi ska kunna överleva.

Man trodde en gång i tiden att det fanns olika raser så antagligen kommer ordet rasist från det.

Muslimer är en folkgrupp och kan naturligtvis bli utsatta för rasism baserat på en kulturell eller religiös grund.
    När blev islam en ras?
    Du pratar om islamofobi, vilket för övrigt också är ett missbrukat och överanvänt ord som mist sin mening.

• Nerfherder
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-01 13:52:29 följande:

När blev islam en ras?

Du pratar om islamofobi, vilket för övrigt också är ett missbrukat och överanvänt ord som mist sin mening.

Oj vad du gnäller
  • Anonym (infekterad)
    Nerfherder skrev 2015-08-01 13:41:24 följande:

Varför måste ni skriva om detta då? Rätt infekterat ämne...

Desto större anledning att diskutera det. Tror du att infekterade ämnen försvinner av sig själv för att man ignorerar dem? Den strategin har politikerna provat de senaste sjuttio åren. Funkade inge vidare om man säger... Problem löses genom att de får komma upp till ytan och diskuteras, inte genom att man sopar dem under mattan.
  • LillaLinnea
    Det verkar vara få som förstår begreppet rasist/rasism. Det är inte att enbart döma folk efter RAS, utan även att döma folk utifrån bl a härkomst, kultur eller religionstillhörighet. Läs gärna i NE eller wikipedia!

"...Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör" - Wikipedia

Det behöver inte vara rasistiskt att vara islamkritisk, men om du dömer muslimer utifrån deras religion så är det rasistiskt. Jag kan själv vara kritisk mot t ex kristendom, men det är först när jag låter det påverka mitt bemötande av medmänniskor som är kristna, eller uttalar mig nedsättande om dessa, som det är rasistiskt. Förstår ni grejen??
  • Anonym (jaha)

Var inte så himla känsliga...

• The sea refuses no river
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-01 13:16:50 följande:
    Här t ex... www.familjeliv.se/forum/thread/74723995-klitorisoperation-for-konsstympade-invandrare-vill-du-betala

www.familjeliv.se/forum/thread/75546203-varfor efter -far-asylsokande-billigare-sjukvard

www.familjeliv.se/forum/thread/74034344-smutsiga-sanningar-om-sd

Det finns fler...
    Vissa medlemmar skriker rasist så fort de ser tillstymmelsen av en möjlighet!
    I första omnämnda tråd dök ordet rasist upp först som 27e inlägg. Inlägget motsätter en person som hävdar att invandrare/flyktingar (otydligt vilken grupp hen menar) prioriteras framför sjuka och svaga. Detta kallas i inlägg #27 för rasistisk propaganda. Jag förstår resonemanget och kan förklara det för dig om du vill.

I tråd #2 ropas rasism först vid inlägg 24. Inlägget menar att det är rasistisk retorik att ställa grupper mot varandra, inlägget är en reaktion på uttrycken "fattiga pensionärer" och "vad fan har asylanterna gjort för att förtjäna mina pengar?".

Du gillar att överdriva va?

Din tredje tråd är skriven utifrån självaste premissen att SD är ett rasistiskt parti och hänvisar till bl.a. sverigedemokraternas historiskt framtonade rasism samt rasistiska uttalanden. Jag har svårt att se hur länken är relevant för att visa på hur ordet slängs runt - hur menar du annars att vi ska tala om rasism om vi inte får nämna ordet?

Om vi skulle sätta gränsen för rasism där du vill ha den, "negrer är korkade", så skulle begreppet vara fullständigt meningslöst. Jag brukar vara mycket tydlig med vad jag menar när jag kallar någonting rasistiskt. Nämligen att "detta är ett uttryck för en rasistisk samhällsanalys". I många fall handlar det om förenklingar av samhällsproblem som egentligen är mer komplicerade, t.ex. förenklingen "Välfärden demonteras: Gamla svaga sjuka pensionärer lider - hemmatrallande muslimer tar pengarna", muslimer, flyktingar. Nej, inte en "ras" men en grupp individer som vi i grund definierar som "icke-svenskar", men i huvudsak också "icke-vita".

Detta utgör enl. mig en mycket uppenbart en rasistisk samhällsanalys.
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-01 13:52:29 följande:
    När blev islam en ras?
    Det finns olika slags rasism... Kolla in wikipedia så kanske du får lära dig mer om det. Den korta versionen: "Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism)."
    Nerfherder skrev 2015-08-01 14:01:35 följande:
    Oj vad du gnäller
    Ja visst gör jag.Tungan ute
    The sea refuses no river skrev 2015-08-01 15:17:17 följande:
    I första omnämnda tråd dök ordet rasist upp först som 27e inlägg. Inlägget motsätter en person som hävdar att invandrare/flyktingar (otydligt vilken grupp hen menar) prioriteras framför sjuka och svaga. Detta kallas i inlägg #27 för rasistisk propaganda. Jag förstår resonemanget och kan förklara det för dig om du vill.

I tråd #2 ropas rasism först vid inlägg 24. Inlägget menar att det är rasistisk retorik att ställa grupper mot varandra, inlägget är en reaktion på uttrycken "fattiga pensionärer" och "vad fan har asylanterna gjort för att förtjäna mina pengar?".

Du gillar att överdriva va?

Din tredje tråd är skriven utifrån självaste premissen att SD är ett rasistiskt parti och hänvisar till bl.a. sverigedemokraternas historiskt framtonade rasism samt rasistiska uttalanden. Jag har svårt att se hur länken är relevant för att visa på hur ordet slängs runt - hur menar du annars att vi ska tala om rasism om vi inte får nämna ordet?

Om vi skulle sätta gränsen för rasism där du vill ha den, "negrer är korkade", så skulle begreppet vara fullständigt meningslöst. Jag brukar vara mycket tydlig med vad jag menar när jag kallar någonting rasistiskt. Nämligen att "detta är ett uttryck för en rasistisk samhällsanalys". I många fall handlar det om förenklingar av samhällsproblem som egentligen är mer komplicerade, t.ex. förenklingen "Välfärden demonteras: Gamla svaga sjuka pensionärer lider - hemmatrallande muslimer tar pengarna", muslimer, flyktingar. Nej, inte en "ras" men en grupp individer som vi i grund definierar som "icke-svenskar", men i huvudsak också "icke-vita".

Detta utgör enl. mig en mycket uppenbart en rasistisk samhällsanalys.
    Tack men det behövs inga förklaringar och med din framtoning och nedvärderande stil känner jag mig inte manad att svara. Faktiskt.
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-08-01 15:26:47 följande:
    Det finns olika slags rasism... Kolla in wikipedia så kanske du får lära dig mer om det. Den korta versionen: "Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism)."
    Tack men jag använder inte wikipedia som en faktakälla.
Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.