Inlägg från: Anonym (infekterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (infekterad)

Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.

Nerfherder skrev 2015-08-01 13:41:24 följande:

Varför måste ni skriva om detta då? Rätt infekterat ämne...

Desto större anledning att diskutera det. Tror du att infekterade ämnen försvinner av sig själv för att man ignorerar dem? Den strategin har politikerna provat de senaste sjuttio åren. Funkade inge vidare om man säger... Problem löses genom att de får komma upp till ytan och diskuteras, inte genom att man sopar dem under mattan.
  • Anonym (infekterad)
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-01 18:36:30 följande:
    Tack men jag använder inte wikipedia som en faktakälla.
    Varför inte det? Så länge det finns giltiga källhänvisningar i wikipediaartikeln, är det en fullt gångbar källa. Får numera (rätt använd) t o m användas på högskolan.
  • Anonym (infekterad)
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-01 18:45:21 följande:
    Det du just skrev är det som faktiskt ÄR rasism!

Tror du Barak Obama är mindre intelligent än medelsvensken?
    Hur många asiaters snoppar har du sett?
    Alla araber är inte våldsamma, det är bara det att det just är de våldsamma som sticker ut.
    Tycker snarare att det var kategoriskt uttryckt med syfte att "stereotypisera". Var inte tillräckligt nedlåtande för att klassas som regelrätt rasism i mina ögon.
  • Anonym (infekterad)
    Anonym (Hannah boende i förorten.) skrev 2015-08-02 02:00:02 följande:

Jag har stött på några somaliska kvinnor som gick före i kön och jag sa till dom snällt att ställa sig sist i kön varpå en av dom skrek JÄVLA RASIST, JÄVLA SVENNEHORA till mig så det ringde i mina öron i en kvart efteråt och mina två små barn blev rädda. Jag påtalade varken hennes hudfärg eller religion (hon bar traditionen muslimsk slöja vet ej namnet). Men bara för att jag som vit svensk kvinna med kjol vid knät råkade säga till henne att ställa sig sist i kön precis som vi alla andra gjort innan henne och hennes väninnor, ja då var jag rasist i hennes ögon. Hon missbrukar ett ord som hon egentligen kan ha användning för när den verkliga rasisten kommer och gör något mot henne. Men pga hennes beteende kommer ju hennes folkgrupp inte bli mer populär i vårt område. Libanesen som ägde affären slängde ut kärringen och hennes avkommor, svägerskor och väninnor och har nu portat dom. Han om nån är verkligen en riktig rasist och skrek länge på henne vilka avskum dessa somalier är som inte gör något, vägrar integrera sig, luktar äckligt, är smutsiga och inte tar hänsyn till Sverige och på råda kommer de till HANS affär som han byggt upp och skrämmer HANS kunder. Jag blev chockad av hans uttalande men mot honom vågade hon inte säga ett ord. Så jag som vit svensk utsattes för rasism och mannen utsatte kvinnan för rasism.

Har sett nästan samma sak i ett varuhus. Det var ett somaliskt par som trängde sig före alla andra i en lång kö, då den ena kassan stängdes. Efter att först ha trängt sig och gått först i kön, så hade de inga pengar på något av alla de plastkort de stod och tog fram. Några jugoslaviskor före mig i kön skrädde inte orden direkt. Sa exakt vad de tänkte, på svenska, högt och tydligt. Hade jag sagt något hade jag förmodligen fått böter eller fängelse. Flört
  • Anonym (infekterad)
    KillBill skrev 2015-08-03 15:04:24 följande:
    Om man publicerar  omaskerade domar på en hemsida eller liknande så bryter man mot personuppgiftslagen. Man kan också göra sig skyldig till förtal.

lawline.se/answers/16016
    En länk till en publicering är inte olagligt. Den som publicerar domen gör sig däremot skyldig till lagbrott om nu Lawlines uppgifter stämmer (dvs om det prövats rättsligt) och inte bara är ett teoretiskt uttryck. För skulle det vara helt olagligt att publicera offentlig handling på dessa premisser, så borde ju även Lexbase strida mot gällande lagstiftning, och de har vad jag förstått klarat varje juridisk granskning, såvida du inte sitter på mer uttömmande info som motsäger detta. :)
Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.