• Anonym ((H)ärliga Hilda)

Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.

Det oerhört populära ordet rasist missbrukas så mycket att det mist sin  ursprungliga mening.
    Dessutom används det ofta av personer som hävdar att det inte existerar raser inom mänskligheten. (!)

Har suttit och läst en massa trådar här i forumet och häpnar över alla som skriker RASIST så fort någon uttalar något kritiskt om t ex invandring, eller om någon säger sig rösta på Sverigedemokraterna. (Observera, detta inlägg handlar inte om partiet så snälla börja inte bråka om det här!)

Är man kritisk till islam så är man rasist, när blev religion likställt med ras? (Som enligt motpolen inte existerar...)
    Vill man minska invandringen så är man rasist, speciellt om man vill dra ner på invandringen från MENA-länderna.

Varför har ordet rasist blivit det moderna skällsordet för samhällskritiska personer?

Hade någon påstått att "negrer är korkade" ja DÅ är det rasism.
    Ser ni skillnaden?
    OBS, det är inte ett påstående från mig utan ett exempel.

Att/om människan är indelad i raser så betyder det inte att någon ras är sämre än någon annan. Bara att vi är olika.
    Vad menas annars med budskapet "Vi gillar olika"?

• Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.
  • KillBill
    Anonym (infekterad) skrev 2015-08-03 14:13:30 följande:
    Varför inte? Det är ju offentlig handling.
    Om man publicerar  omaskerade domar på en hemsida eller liknande så bryter man mot personuppgiftslagen. Man kan också göra sig skyldig till förtal.

lawline.se/answers/16016
    - Fyra hundra tusen euro motsvarar ungefär i svenska kronor fyrtio tusen miljarder kronor. Hävdade SD i Sveriges riksdag.

Vad säger ni om detta då?
    Wiki brukar ju användas som källa även om jag själv sällan gör det, vilket jag blivit uppläxad för här i forumet. Någon sa att wiki är ok som källa på högskolorna... om det nu stämmer.

en.wikipedia.org/wiki/File:AverageIQ-Map-World.png

Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-03 15:27:18 följande:

Wiki brukar ju användas som källa även om jag själv sällan gör det, vilket jag blivit uppläxad för här i forumet. Någon sa att wiki är ok som källa på högskolorna... om det nu stämmer.

Glömde... är detta rasistiskt?
    Eller är det fakta?

Och, hur trovärdigt är wiki?

• Velouria
    Anton Chigurh skrev 2015-08-03 12:26:38 följande:

Fungerande länk.

Okej, då är jag väl rasist då. Jag har inte någon press på mig att vara konsekvent i allt eller ens vara logisk. Det räcker med att vara rationell. Jag äter kött men inte vilket kött som helst. Jag äter nötkött, fågelkött, lite griskött, vilt om jag bjuds, ål, fisk och väldigt sällan lammkött. Jag äter inte en del kött som det äts i Asien såsom hundkött, kattkött, spindlar, skalbaggar, tusenfotingar etc. Jag anser heller inte att de som gör det är onda. Det där är i deras kultur och det har jag inte med att göra. Så fru Rosafrilla kan ta och stoppa upp sitt påstående i sin rosa röv. Eller ta sin kampanj till Kina och protestera även där.
    Good thoughts-Good words-Good deeds
  • Anonym (infekterad)
    KillBill skrev 2015-08-03 15:04:24 följande:
    Om man publicerar  omaskerade domar på en hemsida eller liknande så bryter man mot personuppgiftslagen. Man kan också göra sig skyldig till förtal.

lawline.se/answers/16016
    En länk till en publicering är inte olagligt. Den som publicerar domen gör sig däremot skyldig till lagbrott om nu Lawlines uppgifter stämmer (dvs om det prövats rättsligt) och inte bara är ett teoretiskt uttryck. För skulle det vara helt olagligt att publicera offentlig handling på dessa premisser, så borde ju även Lexbase strida mot gällande lagstiftning, och de har vad jag förstått klarat varje juridisk granskning, såvida du inte sitter på mer uttömmande info som motsäger detta. :)
  • Anonym (hoppsan)
    Anonym ((H)ärliga Hilda) skrev 2015-08-03 15:27:18 följande:

Det har en hel del med att göra med hur bra skolan fungerar. www.iqtestforfree.net/average-IQ-by-country.html
  • Anonym (Revolution 68)
    Velouria skrev 2015-08-03 15:44:16 följande:

Okej, då är jag väl rasist då. Jag har inte någon press på mig att vara konsekvent i allt eller ens vara logisk. Det räcker med att vara rationell. Jag äter kött men inte vilket kött som helst. Jag äter nötkött, fågelkött, lite griskött, vilt om jag bjuds, ål, fisk och väldigt sällan lammkött. Jag äter inte en del kött som det äts i Asien såsom hundkött, kattkött, spindlar, skalbaggar, tusenfotingar etc. Jag anser heller inte att de som gör det är onda. Det där är i deras kultur och det har jag inte med att göra. Så fru Rosafrilla kan ta och stoppa upp sitt påstående i sin rosa röv. Eller ta sin kampanj till Kina och protestera även där.

ÅL! Åååååååål? Hemska människa, vet du inte att den är rödlistad?

Om vi alla åt stekta gräshoppor så skulle världshungern snart försvinna!
  • Anonym (Statistik)
    KillBill skrev 2015-08-02 21:45:15 följande:
    Men det dödliga våldet har minskat både i absoluta tal och per capita. I början av 90-talet registrerades det varje år drygt 100 fall av dödligt våld per år i Sverige och idag registreras det mindre än 90 fall av dödligt våld per år.

Sedan måste det vara mest korrekt att ställa brottsstatistiken i relation till folkmängden. Annars skulle vi i Sverige kunna slå oss på bröstet för att vi i absoluta tal har färre brott än länder som har en mycket större folkmängd än vår och det skulle bara vara fånigt.
    Ja just dödligt våld har minskat. Men dödligt våld är långt ifrån allt våld. Som någon sa, man kan inte ta ETT brott, och utgå från att det betyder att våld över lag går ner.
    Det är inte länder som jämförs här. Det är påståendet om att våldsbrott minskar. 
    Statistik visar att det minskar per capita men i antal begångna våldsbrott så ökar det.
    Så om man hävdar att våldsbrott minskar så bör man skriva att det är per capita annars betyder det att man hävdar att det faktiska våldet minskar och det gör det inte.
  • KillBill
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-03 22:14:03 följande:
    Ja just dödligt våld har minskat. Men dödligt våld är långt ifrån allt våld. Som någon sa, man kan inte ta ETT brott, och utgå från att det betyder att våld över lag går ner.
    Det är inte länder som jämförs här. Det är påståendet om att våldsbrott minskar. 
    Statistik visar att det minskar per capita men i antal begångna våldsbrott så ökar det.
    Så om man hävdar att våldsbrott minskar så bör man skriva att det är per capita annars betyder det att man hävdar att det faktiska våldet minskar och det gör det inte.
    Om du du kollar BRÅ-rapporterna som jag länkar i inlägg #78 och #79 så ser du att BRÅ menar att våldsbrotten totalt sett per capita ligger på en stabil nivå över tid.

I övrigt så vidhåller jag att det mest korrekta är att ställa brottsligheten i relation till folkmängden.
  • Anonym (Statistik)
    KillBill skrev 2015-08-03 22:32:05 följande:
    Om du du kollar BRÅ-rapporterna som jag länkar i inlägg #78 och #79 så ser du att BRÅ menar att våldsbrotten totalt sett per capita ligger på en stabil nivå över tid.

I övrigt så vidhåller jag att det mest korrekta är att ställa brottsligheten i relation till folkmängden.
    Det där är däremot mycket "man gissar". Jag är skeptiskt till sådant. Ingen vet ju att minskad tolerans mot våld är orsaken till ökade anmälningar. Och det är ju något man inte kan få absolut fakta om. Man får fortsätta gissa och tro.
    Jag tror det kan vara vanskligt att utgå från att det är minskad tolerans som är orsaken.Utgår man från att det ökar i takt med anmälningarna blir det viktigare att utöka resurser till förebyggande arbete. 

Samma med sjukhusrapporter. Det här är en gråzon, alla utsatta söker inte sjukhusvård. Skottskador och knivskador är gissningsvis, enligt min personliga åsikt, något som nog stämmer ganska väl. Jag har svårt att se att någon med de skadorna inte skulle hamna på sjukhus.
  • Anonym (Statistik)
    KillBill skrev 2015-08-03 22:32:05 följande:

Ja vidhåll att det är det mest korrekta om du tycker det, men det var fortfarande inte det just den diskussionen handlade om.
  • KillBill
    Anonym (Statistik) skrev 2015-08-03 23:18:57 följande:
    Det där är däremot mycket "man gissar". Jag är skeptiskt till sådant. Ingen vet ju att minskad tolerans mot våld är orsaken till ökade anmälningar. Och det är ju något man inte kan få absolut fakta om. Man får fortsätta gissa och tro.
    Jag tror det kan vara vanskligt att utgå från att det är minskad tolerans som är orsaken.Utgår man från att det ökar i takt med anmälningarna blir det viktigare att utöka resurser till förebyggande arbete. 

Samma med sjukhusrapporter. Det här är en gråzon, alla utsatta söker inte sjukhusvård. Skottskador och knivskador är gissningsvis, enligt min personliga åsikt, något som nog stämmer ganska väl. Jag har svårt att se att någon med de skadorna inte skulle hamna på sjukhus.
    BRÅ har genomfört sina trygghetsundersökningar under en lång period av år och liknande myndigheter i andra Europeiska länder har gjort likadant. Dessa undersökningar och statistiken från sjukhusen pekar på att våldsbrotten ligger på en ganska konstant nivå över tid (per capita) om då anmälningarna, trots detta, går upp så är det inte otänkbart att detta beror på att befolkningen blivit mer benägen att polisanmäla våldsbrott.

Jag kan ge ett exempel. När jag var barn och gick i skolan så var det otänkbart att skolan skulle polisanmäla elever som bråkat med varandra (det var något som eleverna tillsammans med föräldrarna fick lösa tillsammans). Idag så är det, i alla fall på mina barns skolor, relativt vanligt att skolan gör en polisanmälan om ett barn slår ett annat barn. Jag tror att det är sådant som gör att antalet anmälningar har ökat.
Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.