Inlägg från: Anonym ((H)ärliga Hilda) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((H)ärliga Hilda)

Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.

Det oerhört populära ordet rasist missbrukas så mycket att det mist sin  ursprungliga mening.
    Dessutom används det ofta av personer som hävdar att det inte existerar raser inom mänskligheten. (!)

Har suttit och läst en massa trådar här i forumet och häpnar över alla som skriker RASIST så fort någon uttalar något kritiskt om t ex invandring, eller om någon säger sig rösta på Sverigedemokraterna. (Observera, detta inlägg handlar inte om partiet så snälla börja inte bråka om det här!)

Är man kritisk till islam så är man rasist, när blev religion likställt med ras? (Som enligt motpolen inte existerar...)
    Vill man minska invandringen så är man rasist, speciellt om man vill dra ner på invandringen från MENA-länderna.

Varför har ordet rasist blivit det moderna skällsordet för samhällskritiska personer?

Hade någon påstått att "negrer är korkade" ja DÅ är det rasism.
    Ser ni skillnaden?
    OBS, det är inte ett påstående från mig utan ett exempel.

Att/om människan är indelad i raser så betyder det inte att någon ras är sämre än någon annan. Bara att vi är olika.
    Vad menas annars med budskapet "Vi gillar olika"?

• Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.
    Nerfherder skrev 2015-08-01 12:55:03 följande:

Här på familjeliv kan jag inte hålla med om att det är särskilt vanligt.

Kan du ge några exempel?

Här t ex... www.familjeliv.se/forum/thread/74723995-klitorisoperation-for-konsstympade-invandrare-vill-du-betala

www.familjeliv.se/forum/thread/75546203-varfor-far-asylsokande-billigare-sjukvard

www.familjeliv.se/forum/thread/74034344-smutsiga-sanningar-om-sd

Det finns fler...
    Vissa medlemmar skriker rasist så fort de ser tillstymmelsen av en möjlighet!
    Anonym (V) skrev 2015-08-01 13:11:02 följande:

Exempel :

Gillar man inte hur VISSA tiggare beter sig är man "rasist".

Tiggare är ingen ras , vissa tiggare är inte någon ras heller.

Gillar man inte bli kallad för " hora " om man inte ger just den tiggaren pengar betyder inte att man ogillar romer som grupp.

Man är givetvis också " rasist " om man tycker att stödja hjälporganisationer i Rumänien är bättre än att slänga en femma i tiggarens kopp.

Precis, hur kan man tolka det som rasism?
    Nerfherder skrev 2015-08-01 13:41:24 följande:

Varför måste ni skriva om detta då? Rätt infekterat ämne...

För att väcka dem som missbrukar ordet kanske, få de att inse att deras gapande om rasism är helt utan grunder.
    Att få dem att använda ordet när det verkligen handlar om rasism.

Räcker det?
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-08-01 13:41:27 följande:
    Det finns inte olika människoraser utan alla har vi samma ursprung. Däremot har evolutionen ett finger med i spelet så att vi har utvecklats olika i olika världsdelar så att vi ska kunna överleva.

Man trodde en gång i tiden att det fanns olika raser så antagligen kommer ordet rasist från det.

Muslimer är en folkgrupp och kan naturligtvis bli utsatta för rasism baserat på en kulturell eller religiös grund.
    När blev islam en ras?
    Du pratar om islamofobi, vilket för övrigt också är ett missbrukat och överanvänt ord som mist sin mening.

Nerfherder skrev 2015-08-01 14:01:35 följande:
    Oj vad du gnäller
    Ja visst gör jag.Tungan ute
    The sea refuses no river skrev 2015-08-01 15:17:17 följande:
    I första omnämnda tråd dök ordet rasist upp först som 27e inlägg. Inlägget motsätter en person som hävdar att invandrare/flyktingar (otydligt vilken grupp hen menar) prioriteras framför sjuka och svaga. Detta kallas i inlägg #27 för rasistisk propaganda. Jag förstår resonemanget och kan förklara det för dig om du vill.

I tråd #2 ropas rasism först vid inlägg 24. Inlägget menar att det är rasistisk retorik att ställa grupper mot varandra, inlägget är en reaktion på uttrycken "fattiga pensionärer" och "vad fan har asylanterna gjort för att förtjäna mina pengar?".

Du gillar att överdriva va?

Din tredje tråd är skriven utifrån självaste premissen att SD är ett rasistiskt parti och hänvisar till bl.a. sverigedemokraternas historiskt framtonade rasism samt rasistiska uttalanden. Jag har svårt att se hur länken är relevant för att visa på hur ordet slängs runt - hur menar du annars att vi ska tala om rasism om vi inte får nämna ordet?

Om vi skulle sätta gränsen för rasism där du vill ha den, "negrer är korkade", så skulle begreppet vara fullständigt meningslöst. Jag brukar vara mycket tydlig med vad jag menar när jag kallar någonting rasistiskt. Nämligen att "detta är ett uttryck för en rasistisk samhällsanalys". I många fall handlar det om förenklingar av samhällsproblem som egentligen är mer komplicerade, t.ex. förenklingen "Välfärden demonteras: Gamla svaga sjuka pensionärer lider - hemmatrallande muslimer tar pengarna", muslimer, flyktingar. Nej, inte en "ras" men en grupp individer som vi i grund definierar som "icke-svenskar", men i huvudsak också "icke-vita".

Detta utgör enl. mig en mycket uppenbart en rasistisk samhällsanalys.
    Tack men det behövs inga förklaringar och med din framtoning och nedvärderande stil känner jag mig inte manad att svara. Faktiskt.
    Anonym (hoppsan) skrev 2015-08-01 15:26:47 följande:
    Det finns olika slags rasism... Kolla in wikipedia så kanske du får lära dig mer om det. Den korta versionen: "Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism)."
    Tack men jag använder inte wikipedia som en faktakälla.
    rumpsniffaren skrev 2015-08-01 18:39:20 följande:

det som jag stör mig på är att det är "fel" att anse att tex svarta är mindre smartare än vita eller att asiater har små snoppar. alla är så känsliga numera. araber är ju våldsamma varför får man inte säga det? det stör jag mig på.

Det du just skrev är det som faktiskt ÄR rasism!

Tror du Barak Obama är mindre intelligent än medelsvensken?
    Hur många asiaters snoppar har du sett?
    Alla araber är inte våldsamma, det är bara det att det just är de våldsamma som sticker ut.

Anonym (infekterad) skrev 2015-08-01 18:48:13 följande:
    Tycker snarare att det var kategoriskt uttryckt med syfte att "stereotypisera". Var inte tillräckligt nedlåtande för att klassas som regelrätt rasism i mina ögon.
    Kanske är en tolkningsfråga, är benägen att hålla med dig.
    Det gick nog kanske lite snabbt i svängen denna gång. Glad
    xmarcusx skrev 2015-08-01 18:53:39 följande:
    Det stämde inte med hennes tidigare uppfattning...
    "Hennes", är det mig du syftar på?

Min uppfattning ändras inte av en wikitext oavsett vad det står.
    Jag tycker att ordet rasist/rasism är överanvänt.
    Oavsett.
    Anonym (Livia) skrev 2015-08-01 19:09:19 följande:

Utrycker man sig inte som en rasist brukar man inte bli kallad det heller.

Fast där har du fel och det är det hela tråden går ut på.
    Anonym (Livia) skrev 2015-08-01 19:26:10 följande:
    Återigen om du nu har problem med det så kanske det handlar om hur du själv uttrycker det framför att folk reagerar på ämnet i sig.
    Återigen har du fel.
    Jag har heller inte påstått att det är jag som blivit kallad rasist på ett felaktigt sätt.
    Läs min ts igen och återkom.
    The sea refuses no river skrev 2015-08-01 19:35:14 följande:
    Du har rätt, avreagerade mig då jag var på dåligt humör och det var klart onödigt att göra det mot dig. Jag ber om ursäkt.

Gällande diskussionen - jag förstår problematiken. Men jag tycker mig ofta stöta på individer som liksom fokuserar kraftigt på invandring, är negativt inställda till människor som kommer hit och liksom systematiskt söker fel. Detta är ytterst framträdande just inom debatten kring tiggare, och det är mycket synd då dessa människor är så oerhört drabbade.

Min mening är att när en människa fokuserar kraftigt på invandring, talar illa om tiggare, pratar om kostnader och talar om välfärd (en jämförelse som är mycket underlig då demonteringen av välfärden snarare är ett resultat av nyliberalismen med privatiseringar som följd), talar om det islamska hotet osv. och lägger allt på samma ideologiska kaka - så är det svårt att inte tänka på rasism. Människan verkar ge uttryck för en rasistisk samhällsanalys - vilken jag talade om ovan.
    Ingen fara!

Man får vara negativt inställd till invandringen, det är inte att vara rasist.
    Man får också vara innerligt trött på tiggarna, man får tro att tiggeriet är organiserat. Det är inte heller rasism.

Pengarna kan inte räcka till allt, invandringen kostar mångmiljardbelopp och det är faktiskt så att välfärden inte är som förr. Så är det.
    "Det islamiska hotet" kanske inte är ett direkt hot men våldet i landet har ökat i takt med invandringen. De flesta  invandrare är muslimer. Är det konstigt tycker du att det blir sådana tankegångar?

Det är inte heller rasism i mina ögon.
    Nerfherder skrev 2015-08-01 20:46:28 följande:
    I mina ögon så är jag gud...
    Härligt!
    xmarcusx skrev 2015-08-01 22:37:34 följande:
    I så fall borde vi sett en explosion av våld de senaste fem åren. Istället har våldet planat ut eller till och med minskat.
    Ja, och det brinner inga bilar och inga handgranater exploderar.
    Eller så är det tvärtom.

Vad beror det på?
    xmarcusx skrev 2015-08-02 08:26:03 följande:
    Det handlar inte om tro.
    Polisen tror inte, de vet att det finns nogo-zoner.
    Det fanns det inte innan massinvandringens tid.

För att få ordning och reda tycker jag att kriminella invandrare så skickas tillbaka till var de kom från.
    Alla brott som generar säg... minst två år i finkan ska per automatik leda till en enkelresa tillbaka.

Då ska du få se på nedåtgående trend i brottslighet.
    xmarcusx skrev 2015-08-02 12:48:42 följande:
    Morden har legat ganska konstant. Dock är mord något som verkligen minskat om man tar in ett längre perspektiv, till exempel om vi skulle backa till 80-talet så kan vi se att morden har halverats.

Fler människor känner sig trygga i Sverige i dag jämfört med för tio år sedan. Färre är utsatta för rån, stölder. Kolla nationella trygghetsundersökningen. Där ser man en nedåtgående trend för nästan alla typ av brottslighet.
    Jag kan bara tala för mig själv men jag kände mig betydligt tryggare för tio år sedan jämfört med nu.
    Betydligt.
    border1 skrev 2015-08-03 10:23:05 följande:

Rasism definieras i allmänhet som system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser. Benämningen rasism används också utifrån en kulturell och religiös grund (se kulturrasism).

Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighetintellektmoral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra. Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångspunkt för att rättfärdiga diskriminering.

Huruvida människoraser existerar är ett kontroversiellt område och det har inom västvärlden under samtiden avfärdats på grunder av mellanfolklig genetisk likhet. Rasism blir då ur ett taxonomiskt perspektiv inte relevant, eftersom människan är en homogen art (se människoraser). Inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser, och man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är ovetenskapligt.

Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet. Rasism utövas av majoritetsbefolkningen mot minoriteter, av minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter.

En annan form av rasism är kulturellt betingad. Kulturrasism innebär en essentiell syn på kulturer (bland annat att en viss kultur är något människan naturligt bär inom sig, föds med). Människan tros enligt denna vara uppdelad utefter essentiella kulturella markörer, ofta uttryckt i väsentliga kulturella egenskaper och föreställda distinkta kvaliteter, som också rangordnas socialt.

En framgooglad text är inte mycket till bidrag i debatten.
    Skriv var du själv tycker istället.

Vad säger ni om detta då?
    Wiki brukar ju användas som källa även om jag själv sällan gör det, vilket jag blivit uppläxad för här i forumet. Någon sa att wiki är ok som källa på högskolorna... om det nu stämmer.

en.wikipedia.org/wiki/File:AverageIQ-Map-World.png

Svar på tråden Rasist! Eller... ? Om raser och annat smått och gott.