• Joni

Första barnet 2016 (Stockholm)

Nils-Eric skrev 2015-08-04 17:13:54 följande:

Du behövde inte en remiss? 

Det kanske beror på vem man pratar med. Hoppas vår barnmorska är bra (Victoria heter hon )så man kan prata om alla olika alternativ med henne! Jobbigt bara att det är en månad kvar tills inskrivningen :-S Jag känner inte att jag behöver tidigt UL men det hade varit underbart att faktiskt se att det finns något där inne!
    Jag mår än så länge bara illa när jag åker buss/tunnelbana/tåg. Förhoppningsvis stannar det där men jag är beredd på det mesta! Är sjukt åksjuk i vanliga fall och det blev direkt 100 gånger värre. 

Idag har jag varit fruktansvärt orkeslös. Skulle städa lägenheten men fick sätta mig ner var femte minut. Jobbigt! 
    Men man ska inte klaga :)

En annan sak som jag behöver råd med: 
    Jag sökte en högre tjänst på min nuvarande arbetsplats innan sommaren. De har gått vidare med 3 personer och jag är en av dem. På måndag ska vi få reda på vem som får det (jobbet innebär bättre tjänst och högre lön).
    Jag VET att jag är den som är bäst lämpad. Jag gör i princip jobbet idag, men har inte titeln. Det är lite av ett drömjobb som jag både skulle vara grym på och dessutom trivas med. Jag tror och hoppas att jag har en bra chans att fåd et.

Men jag har sån sjuk ångest till att tacka ja i det här läget. Vill liksom inte sätta mina kollegor i sitsen att jag tillträder en tjänst och sen kort efter det måste vara mammaledig. Samtidigt som ett nej skulle få stora konsekvenser för mig och min sambo (lång historia men det skulle nog innebära att vi hade flyttat hem till Skåne). 

Har berättat för en vän och kollega och hon tycker inte jag gör fel som tackar ja om jag blir erbjuden jobbet, dock så menar hon att jag måste berätta direkt hur läget ligger (jag går in i vecka 7 på sön så det är ju fortfarande tidigt, för tidigt enligt mig att berätta).
    Vad ska jag göra? :-S

Behövde inte remiss nej. Men om jag minns rätt så bokade jag tid hos barnmorskan och kontaktade henne om annat och när vi pratade frågade jag om ultraljud och hon bokade då in det.. Så det kan absolut bero på vem man pratar med.

Jag var lite i samma situation som dig fast lite längre gången, kanske vecka 9. Blev kallad på arbetsintervju och funderade på om jag skulle säga nåt eller inte. Blev dock avrådd av flera personer då även om det är mot lagen att inte anställa mig för art jag är gravid så förekommer det diskriminering. Min åsikt är att du inte ska säga något förrän du dels vet om su får jobbet och sen inte säga något förrän du är bekväm med det. Man måste se efter sig själv med det här sakerna men ändå förstås försöka att inte bränna broar.
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-04 21:34:19 följande:
    Joni skrev 2015-08-04 18:31:41 följande:Behövde inte remiss nej. Men om jag minns rätt så bokade jag tid hos barnmorskan och kontaktade henne om annat och när vi pratade frågade jag om ultraljud och hon bokade då in det.. Så det kan absolut bero på vem man pratar med.

Jag var lite i samma situation som dig fast lite längre gången, kanske vecka 9. Blev kallad på arbetsintervju och funderade på om jag skulle säga nåt eller inte. Blev dock avrådd av flera personer då även om det är mot lagen att inte anställa mig för art jag är gravid så förekommer det diskriminering. Min åsikt är att du inte ska säga något förrän du dels vet om su får jobbet och sen inte säga något förrän du är bekväm med det. Man måste se efter sig själv med det här sakerna men ändå förstås försöka att inte bränna broar.

Tack för era svar.
    Tycker det bara är så svårt eftersom detta är folk jag jobbar med redan idag, och tycker om. Jag vill SÅ gärna ha jobbet, men känner mig som en dålig kollega om jag tar det när jag inte kan jobba fullt ut det närmsta året.
    Tanken är att tjänsten ska tillträdas i höst, men det kan även bli i början på nästa år. 

Men å andra sidan ska jag inte ta ut något i förskott. Inget är ju klart än.
    Min tanke är att vara ärlig. Men jag åker bort på jobbresa kurs på måndag, och kommer att vara iväg i tre veckor, så beskedet kommer att komma per mail/sms eller telefon. Vet inte om jag ska då säga något eller vänta tills jag kan ta det öga mot öga. 

Usch. Att man ska behöva få sån jäkla ångest för en sån här grej. 

Tror inte (de flesta) killar tänkt såhär... :-S

Är det en ny tjänst eller är det ett projekt som varar typ ett år?

Jag förstår att det ger ångest men som du skriver är det nog inget killar bryr sig lika mycket om. Gör det som känna bäst för dig men ha inte dåligt samvete om du tar tjänsten och är gravid, det är så vårt samhälle fungerar och du ska inte behöva stå tillbaka för det :)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 09:02:56 följande:
    Joni skrev 2015-08-05 07:17:51 följande:Är det en ny tjänst eller är det ett projekt som varar typ ett år?

Jag förstår att det ger ångest men som du skriver är det nog inget killar bryr sig lika mycket om. Gör det som känna bäst för dig men ha inte dåligt samvete om du tar tjänsten och är gravid, det är så vårt samhälle fungerar och du ska inte behöva stå tillbaka för det :)

Tusen tack för era svar :)

Det är en fast tjänst, ingen projektanställning. Det är en chefsbefattning dessutom :) Men jag ska som jag skrivit inte ta ut något i förväg. Jag vet att jag har en chans, men inget är säkert (jag är yngst i tjänst av de som sökt, egentligen borde jag inte få det).

Det som tillkommer historien är att jag just nu är placerad i Stockholm (och ska vara det 2016) ut, men från 2017 skall jag åter tillbaka till min ordinarie tjänstgöringsort. 
    Graviditeten tror jag skulle innebära att de måste ersätta mig med en annan från att jag går på mammaledighet, och att jag efter ledigheten skulle börja på mitt vanliga jobb där hemma. Detta ställer ju till det med flytt och så samtidigt som bebis ska komma (även om jag har en bostadsrätt där hemma så bor vi idag i Stockholm).
    Tidigare har jag ej velat flytta permanent till Stockholm utan bara sett jobbet som en möjlighet för min sambo och blivande man att få några år till i sin hemstad (han är född och uppvuxen på Kungsholmen). Men det här fasta jobbet i Stockholm har förändrat min syn på det och jag kan verkligen se mig stanna. 

Båda min sambo och min vän och kollega säger som ni. Att jag absolut ska ta jobbet och jag inte gör något fel. Men jag vet ju att det kommer att snackas.
    Och jag vet framförallt inte HUR jag ska säga det. 

Jag ser mig absolut inte tacka nej om jag får möjligheten, vet bara inte hur jag ska tacka ja samtidigt som jag vet att jag strular till det för de jag jobbar med. 

IceIce - tack för att du berättade om din situation. Skönt att inte vara ensam!

Ursäkta långt inlägg och många olika punkter!

Jag väntar fortfarande besked på den arbetsintervjun jag var på och om jag får det tänker jag säga något i stil med det som IceIce påpekade att jag ser tjänsten som något långsiktigt och att jag har tänkt att stanna i flera år. Du får försöka att trycka på det positiva bara om du blir erbjuden tjänsten. Håller tummarna!
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 10:25:38 följande:

IceIce och Joni - Ni som har Bf lite tidigare än oss andra. 
    Har ni fått mage? Och om ni fått - när började det synas? :)

Inte direkt att jag har fått mage men när jag har ätit eller druckit mycket sväller magen upp helt annorlunda mot tidigare, får mer än gravidmage då. Hade lite mage till att börja med dock så det är svårt att veta ;)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-05 14:25:17 följande:

Då får man alltså vänta länge på magen. Vad tråkigt tråkigt, haha! Det är något man ser fram emot. I alla fall nu!

Jag längtar mest nu till att jag ska kunna känna någon rörelse, men det lär väl dröja några veckor till :) längtar också efter en riktigt graves age, nu är det mer en limpa :p
  • Joni
    Joni skrev 2015-08-05 15:09:13 följande:
    Jag längtar mest nu till att jag ska kunna känna någon rörelse, men det lär väl dröja några veckor till :) längtar också efter en riktigt graves age, nu är det mer en limpa :p
    Gravidmage menade jag förstås! Dumma mobil :)
  • Joni
    topaz. skrev 2015-08-06 11:34:28 följande:

Jag tänkte lite på vitaminer. Just nu kombinerad jag min kost med folsyra + b12 pga tidigare konstaterad brist men har sett att det finns lite olika typer av multivitaminer som riktar sig just till gravida. Hur tänker ni kring det? Har ni börjat äta extra vitaminer? 

Jag har ätit folsyra sen jag fick reda på att jag var gravid och nu äter jag även järntabletter då blodprovet vid inskrivningen visade viss brist på det. Har funderat på om man borde äta något mer men inte kommit längre än till tankar. Är ibland lite dålig på att få i mig fisk så omega-3 vore väl lämpligt :)
  • Joni
    Nils-Eric skrev 2015-08-06 12:07:01 följande:
    Jag började äta folsyra när jag plussat. Men det var först förra veckan. Känns egentligen för sent? Det står ju överallt att man ska äta det när man försöker vi barn. Hur har ni gjort?

Jag äter inget mer, har också funderat på om man borde!
    Man ska ju äta det under tiden man försöker men vi försökte ju inte riktigt utan vi hade mer inställningen att blir det så blir det. Därav ändrade jag varken kost eller åt vitaminer för att förbättra chanserna att bli gravid eller annat man äter tabletter för. Det är vad det är bara, går ju inte att ändra på :)
  • Joni
    Mlady skrev 2015-08-06 12:18:35 följande:

Hej, jag hoppar gärna in här! Jag är 24 år och sambon 30.
    Är gravid i vecka 5 (4+4) och plussade för en vecka sen (vädligt tidigt men med 3 starka pluss på stickan).

Enligt uträkning har vi BF 12:e April.
    Vi ska på hälosamtal på BB södra 21 Augusti så det ser vi mycket fram emot.
    Är det någon som har erfarenhet av BB södra? Hur fungerar det med ultraljud och får man göra det på inskrivning eller hur fungerar det? Många frågor, hehe :P

Grattis! :)

Gällande tidigt ultraljud så har vi i denna tråd väldigt olika erfarenheter, vissa har fått utan problem medan andra inte ansetts ha medicinska skäl. Ingen erfarenhet av BB södra :)
  • Joni
    Wadenholt skrev 2015-08-07 11:38:00 följande:
    Apotekets kosttillskott för gravida äter jag också :)

Skönt att höra att illamåendet och tröttheten avtar, nu i 5+5 känns det som att jag mest mår extremt illa hela tiden!
    Kan också intyga att det blir bättre, nu håller jag inte på att somna på jobbet längre ;)

Nu får man istället njuta av lugnet innan stormen när man blir tung :)
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)