• emzerus

Vi som försökt 10 månader

Jag är gärna med i den här tråden också :)
    Jag är 32 och min man är 36 och vi har försökt få vårt första barn sen i september 2014 och är alltså inne på försök 11 nu och har 2 tidiga missfall bakom oss. Det  senaste var förra månaden.

jag kontaktade kvinnokliniken då vid förra missfallet för att höra om vi kan söka hjälp efter ett år, alltså i september. Men eftersom vårt första missfall i höstas vart dokumenterat hos dom då jag behövde skrapas så är det inte först i december vi får söka hjälp :(

Jag hade hoppats på att få hjälp nu i september o få kolla så att allt är okej o så!
    Funderar på att ringa privat klinik och höra med dom. För där kanske man kan få hjälp tidigare eller vad tror ni?

Skönt att få prata med flera som är i samma sits, för ingen i min kompiskrets förstår mig riktigt då de blir gravida på studs allihopa...hela tiden :(

• emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-22 14:11:44 följande:

Tror säkert att det kan gå fortare att få tid om ni går privat, men däremot kostar det nog en hel del. Vi betalar som ett vanligt läkarbesök. Måste vara jättejobbigt för dig att få missfall.. Min sambo har "gjort" 2 tjejer gravida på typ onenight stands när han var yngre så känns I sådana fall som felet ligger hos mig. Hela livet har man I stort sett gjort allt för att INTE bli gravid och nu när det verkligen är planerat så ska det vara så svårt. Frustrerande!

Ja det kanske kostar mycket :( Får se hur vi gör...vi kör väl på nån månad till själva så får vi se!

Behöver absolut inte vara nå fel på dig!! men kan förstå att du tänker så när din man lyckats göra 2 tjejer gravida tidigare... Men det är så mycket som ska stämma för att det ska bli en lyckad graviditet.

Som en gynekolog sa till mig att det gäller att precis rätt spermie träffar precis rätt ägg vid precis rätt ögonblick. Och när man tänker så så tycker jag att det känns sjukt att det kan bli så många barn gjorda som det ändå blir! Är ju så otroligt mycket som ska klaffa- häftigt när man tänker så :)
  • emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-22 16:40:55 följande:
    Jag har inte digitala ägglossningstesten. På de här clearblue får man antingen en ring om det är negativt eller då glad gubbe om den registrerar LH-ökningen, positivt.  Innan provide jag apotekets med steck men dom tyckte jag var svåra att avläsa. Vad tror vi om att använda dom 2 ggr/dag? Dyrt men värt om det ger resultat. Min teori är jag använde testet på morgonen ca 08.00. 24 tim innan var det negativt. Tänk om LH-höjningen skedde ett par timmar  efter jag använde det. Sen var det positivt resultat morgonen efter men hade inte  förrän kvällen samt morgonen därpå men då kanske ägget redan hade lossnat. Så därför jag tänker att man kanske skulle kissa 2 ggr/dag? Eller så kanske jag timade ägglossningen ändå. Hur länge lever ägget efter det lossnat? Och vad tycker du om fertilitetsmonitorn? Sorry, långt svar och kanske svårt att förklara allt:)
    Det är svårt det där med när ägglossningen sker...

Jag använder clearblue digitala den du har med ring eller smile-gubbe och för mig har det funkat bra. Har fått utslag varje månad förutom en månad. Då kom mensen också väldigt tidigt så antingen kom äl tidigare än jag började testa (dag 9 i cykeln) eller så hoppade äl över en månad vilket inte är så ovanligt.

har läst flera som testat två ggr per dag, morgon och kväll så du kan ju alltid testa det men blir ju som sagt dyrt i längden... Men förstår att du vill ha utslag!

har du regelbunden mens? För då är det "lättare" att hitta när i cykeln som äl troligen infaller iaf. Och sen ha sex varannan dag tex före och under den tiden som äl borde vara så är chansen stor att det alltid finns spermier när ägget väl släpper :)

bara lite tankar :)
  • emzerus

Är bara äl+3 idag... vill att det ska bli början av augusti så att man kan testa :) fast samtidigt så är semestern slut då och det vill man ju inte heller :) kanske dags att försöka sysselsätta sig med annat än att sitta här o räkna dagar! haha :) Men inte så lätt :)

• emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-23 16:49:40 följande:
    Ja alltså det tar en stor del av ens tid denna bebisverkstad.. Hur är era partners om man får fråga? Min sambo har egentligen inte varit så insatt i hur kvinnokroppen fungerar och det tyckte jag var frustrerande men nu börjar han få lite bättre koll. Han är lite så här fortfarande att är det bara några dagar i månaden man kan bli gravid och ställer sig också lite småskeptisk till ägglossningstest. Tack och lov är han iaf på att kolla upp oss i augusti.
    Min man säger inte så mycket utan lyssnar mest på mitt prat...och när jag frågar honom hur han tänker kring allt så säger han att han inet tänker så mycket på det utan att det sker när det sker... Förstår inte hur han kan ta allt med sån ro? men samtidigt så är han så i allt, han stressar inte upp sig o oroar sig utan är lugn som en filbunke :)

Han är iaf med på att söka hjälp i höst så det är ju bra!

Hur tänker ni kring alkohol när ni försöker?
    jag är så kluven inför det där... jag har haft äl i veckan nu (fick positivt ältest i måndags) och ikväll ska jag o min man på grillfest o sen vidare ut för drinkar på stan med min syster bla. Ena stunden så tänker jag att jag kan dricka nu för att jag vet ju faktiskt inte om det tagit sig o tycker inte att det borde påverka så tidigt. vet ju massor med folk som blivit gravida o haft rejäla fyllor innan de visste om att de var gravida... Och nästa stund tänker jag att det kanske minskar chanserna att det går vägen denna gång... :(

• emzerus
    Nenna9 skrev 2015-07-24 12:50:13 följande:
    Då hade vi ÄL samtidigt:). Verkar som männen tar det med betydligt mer ro än vi, så himla skönt att man kan ventilera här:). Förstår hur du resonerar runt alkoholen. Jag kör på som vanligt, var nog mer strikt i början av "babymaking". Vill jag dricka så gör jag det. Blir ju inte stupfull flera dagar i veckan men lite vin och drinkar ibland tar jag ändå:). Ska träffa några vänner ikväll och lite vin blir det allt:).
    Nej precis, jag dricker inte ofta heller o när jag väl tar nåt så blir det 1-2 glas vin eller nån drink... vilket det vart igår o jag hoppas verkligen att det inte ska ha förstört nåt!
    miamarina84 skrev 2015-07-24 14:23:07 följande:
    Jag kör på som vanligt oxå, ska ut idag tex o bim är på onsdag. I början när ägget gottar till sig i blåsan är den inte beroende av oss, så vi kan dricka :)
    Nej det är så jag också förstår det att det vi äter o dricker så här tidigt inte ska påverka. men jag undrar varför det även står att man ska undvika alkohol när man planerar barn om det liksom ändå inte kan påverka? detta står ju på sjukvårdssidor det är det som gör mig så förvirrad :(

men skönt att veta att fler tänker som mig :)

• emzerus
    miamarina84 skrev 2015-07-25 14:02:19 följande:
    Jag har dragit ner på kaffet för det kunde vara en orsak, så max tre koppar per dag :) alkoholen har jag inte dragit ner på känner jag idag, halv bakis ;)
    haha så du är lite sliten idag ;) Hoppas att du hade trevligt igår iallafall! :)

Ja kaffet försöker jag också hålla till max 3 koppar om dagen och det går lättare nu under semestern än när man jobbar måste jag säga... Tänker även på att inte ta ipren o sånna slags värktabletter vid äl o sen fram tills mens om jag har ont i huvudet tex...

Åh vad jag vill veta NU om det tagit sig eller inte :) Tålamod är inte min starka sida :)

• emzerus
    EkoS skrev 2015-07-25 16:18:18 följande:

Hej,

Jag hoppar gärna in här jag också. Vi har försökt sen i oktober. Träffat ägglossningen alla gånger utom en...

Jag är 26 och sambon 27, bor på söder i Stockholm. Dags för mens på torsdag... Åh vad jag hoppas att vi slipper den här gången. Har haft semester sen förra mensen, så jag hoppas att lugnet kanske gjort sitt...

Håller tummarna för er!! :) Tycker man brukar höra att det blir många barn gjorda under semestern o tror att det beror just på att man kopplar av när man är ledig så hoppas att det hjälpt till för er o för oss alla som haft semester! :)
  • emzerus
    miamarina84 skrev 2015-07-25 16:47:52 följande:
    Ja lättare att dra ner på kaffet när man är ledig annars dricker man upp till fyra koppar på jobbet. Jag är förskollärare :) o jag längtar allt lite efter mina barn, börjar jobba på måndag. O bim på onsdag. Så nu är vi nära Jsg o du :)
    Jag är också förskollärare :) Och som sagt på jobbet har jag en förmåga att dricka mer kaffe men får bli bättre på att hålla ner även där :) dels dricker man för att jag är så trött och så har man två kollegor som dricker mkt o då liksom hakar man på :)

Jobbar du med små eller stora barn?
    jag jobbar med 5åringar just nu o trivs jättebra med det, men saknar kontakten med dom små massor!!! Bytte från 1årsgrupp till 5årsgrupp när vi började planera barn för att jag tänkte det kunde underlätta under en graviditet...var naiv o trodde det skulle ta sig rätt fort ändå! Hmm... :( och nu saknar jag som sagt kontakten med de små men förhoppningsvis är det inte alltför långt bort innan man ha en egen Hjärta

Åh va skönt att bim är så nära nu! Håller tummarna för dig!!!
    Jag har inte bim först nästa måndag den 3 augusti... förutsatt att mensen kommer dag 28. Eftersom detta blir första mensen efter missfallet så vet jag ju inte riktigt. Förhoppningsvis dyker den inte upp alls o ett plus på stickan visar sig istället :)
  • emzerus
    miamarina84 skrev 2015-07-25 18:17:08 följande:
    Finns inget bättre yrke <3 efter semester ny hoppar jag till småbarn från stora barn. Ska vara på småbarn ett år, då arbetskamraten är tjänstledigt. Men jag hoppas inte kunna jobba ett år utan åtta månader ;) från o med nu. Ja mina arbetskamrater dricker mycket kaffe oxå. trodde som du att det skulle ta sig med en gång, dock inte... Men några av mina arbetskamrater vet att vi försöker iaf, så vi får väl se. Bim på onsdag men har inga symtom eller dylikt o hade ibte riktigt koll på just ägglossningsdagen, men hade sex runtomkring där så de gick nog ändå då spermierna lever i flera dagar :) kram för missfallet :(
    Även om ni inte hade sex just på dagen för ÄL så fanns det säkerligen en hel del spermier i rörelse då iaf så en chans finns det ju absolut!

Efter mitt första missfall i höstas så har jag från Äl fram tills bim varje månad haft massor med symtom alltifrån molvärk, illamående, yrsel o framför allt stora o ömmande bröst. Sånt hade jag aldrig innan...Men förra månaden när jag plussade igen (som tyvärr också slutade i missfall) så hade jag inte alls mycket symtom o tänkte att det kasnke kan vara nå positivt vilket det ju också var :)

Så att du inte har så mkt symtom än kanske är positivt tänkte jag? :)

tack för kramen Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt 10 månader