Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Tack för jättebra amningstips, Elenic! Blockamning, är det när man ammar från samma bröst flera gånger på raken?

Vi var på BVC idag och hon hade gått ner i vikt! Fick en läkartid till imorgon (tisdag). Ikväll blev kräkningarna dock värre och lillan slöare, så vi åkte in till sjukhuset. Nu är vi inlagda för observation. Hon har fått dropp o de har tagit olika blodprov. Ev är det nedre magmunnen som ställer till problem, det ska de undersöka imorgon.

Det är otäckt att se sitt lilla barn med slangar i näsa o armar, men skönt att vara på sjukhuset iaf. Jag hoppas att det inte är nåt allvarligt fel och att hon snabbt blir frisk.

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-04-19 20:28:24 följande:

Vad tufft ni har det! Hur har det gått under dagen?

Vi är kvar på sjukhuset. De har undersökt nedre magmunnen, men ul visade inte riktigt tydliga tecken på förträngning. Den kan vara på väg att växa sig tjockare, men ännu är den inom normalvärdet. Ny undersökning imorgon (onsd) och diskussion med barnkirurgen i Göteborg om ev operation.

Nu sover hon gott och verkar må bra, det var värre i början på kvällen. Då var hon otröstlig och arg/ledsen. Hon får inte behålla många droppar mjölk, så hon är ju vansinnigt hungrig.

Nu ska jag försöka få lite sömn också
  • Reflexen

Liten uppdatering

Vi är nu på sjukhus i Göteborg o väntar på operation. Lillan mår förhållandevis bra med fina värden. Hon har dropp, men får inte amma något. Det med amningen är riktigt jobbigt, för oss båda! Svårt att se sitt lilla barn så ledset och hungrigt!

Tack för alla hejarop!

• Reflexen

Nu är vår lilla sötnos opererad. Det har gått bra och hon har fått börja amma lite försiktigt igen. Jag har pumpat under de två dygn hon varit fastande, så hoppas produktionen är ok och kan fortsätta utvecklas med henne!

Hon ska övervakas hela dagen idag och ska väl undersökas något mer också innan vi får veta exakt hur det ser ut/när vi får åka hem. Men hittills ser allt bra ut iaf! Enligt läkarna så blir alla barn friska och slipper följdsjukdomar efter den här operationen. Skönt!

• Reflexen

Jag förstår dig precis, Carabellis! Det är såna kontraster mellan liv och död, växtkraft och nedbrytning, sol och is. Egentligen är ju hela livet så, men i visa perioder så känns det extra tufft och hårt. Kanske mest när man känner att man borde vara lycklig till 100%, men så orkar man inte pga det som händer runt om kring.

När man inser hur skört livet är blir man också osäker på hur mycket man ska våga älska, leva och skratta. Vågar jag ta det lilla pyret helt till mitt hjärta eller har jag hen bara till låns? Vågar jag förlora mig i de djupblå ögonen eller ska jag sätta upp mentala murar så mitt hjärta inte blir helt krossat om något händer den lilla? Kan jag skratta trots det hemska som sker runt mig?

Var och en måste såklart hitta sin egen väg, men jag försöker att älska till fullo och se det vackra i nuet.

Hoppas din vän och far klarar sig och att kusinen snart får ett eget litet friskt knyte! Sköt om dig och krama dina fina flickor!

• Reflexen

Vår lilla flicka är nu i princip som vanligt igen. Hon äter ordentligt och är pigg i ögonen. Jag försöker nu amma på minsta signal, även om hon åt bara 20 min tidigare. Hoppas det gör att hon får i sig det hon behöver och att min produktion anpassar sig till henne. Vi ska väga imorgon, så hoppas hon börjat gå upp igen efter förra veckans svält och operation.

Apropå operation: ni som snittades, tejpar ni era ärr? Läkarna sa att det ska tejpas, men jag fattar inte hur de menar och med vad för tejp. Tips?

• Reflexen

Vår lilla höna mår nu bra! Hon äter gärna och mycket. Jag är också noga med att amma på minsta signal, hoppas på så sätt få henne att gå upp ordentligt nu när vi har 1,5 vecka att ta igen!

Storasyster är jättesnäll mot lillan, men hon är värre mot mig. hon skriker åt mig och blir så vansinnigt arg när jag bara ber henne om nåt enkelt (typ ställa in mjölken i kylen!). Det är säkert en reaktion på sjukhusvistelsen för mig o syrran, men det är frustrerande nog ändå. Svårt att hantera bra också när orken inte är på topp...

Jag får sova helt okej, men är såklart lite sliten ändå. Älskar livet som mammaledig, att ta det lugnt och anpassa dagen till den lilla.

Mår ok i kroppen, men har inte kommit igång med nån träning. Har lite foglossning kvar, så kan inte springa eller hoppa nåt.

• Reflexen

Skönt med gott resultat på läkarkollen, Smilla!

Min lilla låg på +1 på viktkurvan innan hon blev sjuk, sen halkade hon ner till medelvärdet. Ska bli intressant att se hur kurvan kommer att utvecklas!

Vi har nästan bestämt namn nu, men lite förhandling återstår.

Det är jobbigt när de små inte kommer till ro, Mammave! Hoppas det vänder!

Smilla: det är säkert inte nån fara med sömnen, men förstår precis din oro! Min sover bra, både kortare och längre pass. Jag är dock lite oroad över att hon sover för länge istället! brukar väcka henne för amning om hon sover mer än tre timmar i sträck på dagen.

• Reflexen
    Smilla80 skrev 2016-05-05 12:03:39 följande:

Skönt att amning och allt funkar, hon kommer säkert äta upp sig igen! Men skönt ändå att hon låg på plus innan och inte var mini från början, medelkurva är ju jättebra med tanke på omständigheterna!

Ja all denna oro kommer som ett brev på posten i samma stund som man kissar plus på stickan och är sedan här för att stanna ... Inatt sov min tjej till 6:30, så nu blev jag orolig över att hon inte ammat inatt... :-/

Vi var på BVC idag och fröken hade gått upp drygt 400 g på en vecka. Så nu verkar det som om vi är på banan igen! Så skönt!!

Tänk vad lycklig o gråtmild man blir bara av att nån säger att bäbisen växer bra, är stark eller ler sött! Mammahormoner... Tur med nåt positivt med hormonerna som motvikt till all oro!
  • Reflexen

Är rotavirus-vaccinet standard hos alla er? Det ingår i programmet i Jönköpings län, men min BVC-sköterska var osäker på om min lilla kan få det när hon haft problem m magen. Läkarbesöket är nästa vecka för oss.

Igår var vi på resande fot nästan hela dagen (kl 4-15). Vilken underbar liten flicka jag har, hon sover och är förnöjd mest hela tiden. Vi stannade och lät henne sträcka på sig flera gånger, men jag är ändå imponerad!

• Reflexen

Gud, så skönt att läsa att det är fler som har problem med att hitta/ känna in rätt namn till bäbisen. Jag försöker verkligen få henne till att heta Tyra, men shit vad svårt det är! Har inte nåt jättebra alternativ heller, så vet inte varför jag tvekar.

Vill ha ett enkelt tvåstavigt namn som inte börjar på S. Gillar namnen som var poppis på 1920-talet ungefär. Förslag?

• Reflexen

Tack för bra namnförslag , Carabellis! Precis i min smak!

Hoppas det Inte är nån fara med blåsljudet, Mammave! Skönt att de kollar upp sånt ordentligt.

Vår lilla tjej får inte ta rotavirus-vaccinet pratat hon är opererad i magen. Finns viss risk för tarmproblem med vaccinet o det ska man inte riskera med ett opererat barn.

• Reflexen

Tråkig anledning till resa, Carabellis! Hoppas det blir en fin dag.

Kan du köra på "vi ska göra tråkiga saker där man måste vara stilla o tyst flera timmar och inga barn får följa med"? Kanske kombinerat med "lillasyster måste följa med för hon måste ju dricka mammas mjölk o ligger i sin vagn"?

• Reflexen

Hoppas vaccineringen går bra, Mammave!

Det dröjer en månad till för oss, vi var på tvåmånaders-koll igår. Har också varit på återbesök på barnkirurgen, de var nöjda med ärret, mående och vikt. Känns skönt!

Hoppas du får upp mjölkproduktionen, Frida! Det är lite jobbigt när man kommer i otakt!

Skönt att ni får rota-vaccinet! Tror det gör nytta!

• Reflexen

Hoppas ni alla mår bra!

Här är allt bra. Lillan äter och växer och är en riktig gladfis. hon är så himla go och snäll, sover bra och verkar nöjd. Skönt!

Vad mycket det händer nu, de små ögonen observerar och tar in allt som händer runtomkring. Hon är mycket intresserad av vad vi gör vid matbordet, så blir nog smakportioner här också snart (hon blev fyra mån i fredags).

Svar på tråden Marsbebis 2016