• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-03-27 17:22:24 följande:

Hoppas du har rätt! Dock stod jag i köket och pratade och plötsligt säger min mans telefon "ursäkta, jag förstår inte vad du säger" så jag hade uppenbarligen sagt Siri tillräckligt högt för att väcka den.

Är ni helt klara med namn till bebisen? Minns jag rätt att du pratade om Isak?

Haha, vad lustigt! Det är kanske läge att stänga av Siri-funktionen?

Vi är inte klara med namn. Du minns dock rätt, jag är ett stort fan av just Isak. Jag har gillat det ända sedan högstadiet faktiskt, efter killen i "Dårfinkar och dönickar". Arbetar i motvind dock, mannen gillar inte Isak. Edvin ligger också bra till. På flicksidan gillar jag Vega, Tyra och Astrid. Får se vad det kommer ut för någon helt enkelt.
  • mialinden
    Smilla80 skrev 2016-03-27 12:48:32 följande:

Hua vad jobbigt...! Förstår att du inte uppskattar att din man ska utomlands just nu, jag skulle nog vägrat om jag vore i din sits.... :/ Har du ngn annan som kan hjälpa dig ta hand om storasyster lite?!

Imorgon ska vi till min syster. Hon har erbjudit att vi får sova kvar där men det orkar jag inte. Hon har 2 barn under 2.5 +4 st i skolåldern. Resten av dagarna blir det förskolan och hoppas att allt flyter på!

Smilla vi också amningsnapp och jag har fått till det att liggamma men det blir lite kladdigt. Har inte tänkt på om det kan vara farligt med själva nappen..
  • Elenic

Så lite!

Amningsnappen borde inte vara någon risk, men ökar dock risken för stockning och att brösten får för lite stimulans - kan så småningom leda till lite för liten produktion. Så ha lite koll på det bara.. Liten bebis och stora bröst kan ibland hjälpas av sk "laid back" position. Sök på amningshjalpen.se (utan ä-prickar) så kan du se hur man gör. :)

Hoppas ni får till både amning och sömn som fungerar för er båda!

Smilla80 skrev 2016-03-27 13:06:38 följande:

Tack snälla för råd! Lyxigt att ha ett eget "pro" här i gruppen att få tips av.

Jag liggammade mina killar väldigt mycket och trivdes bra med det, men tjejen använder amningsnapp för hon får inte riktigt tag annars - och vi får inte till liggamning riktigt med denna. Hon har svårt att greppa och så trillar den av när jag ligger på sidan. Jag upplever också att hon är så himla liten så bröstet täcker för hela ansiktet på henne, men vi har kanske inte fått till rätt vinkel. Men jag får nog öva som du säger, så vi får en säker sovsituation. Kan amningsnapp i sig utgöra ngn risk? Att vi somnar och hon får in den i munnen eller nåt? Trivs så himla bra med nappen annars, mycket mindre slitage på bröstvårtorna och det gör inget ont alls.

Vi har ett speciellt Babynest; Cocoonababy, vilket är lite högre och hårdare liksom (är utformat på ett sätt som gör att bebisens position efterliknar den i livmodern, förebygger psd, flat head syndrom mm) så jag kan inte amma i nestet. Vi har ett vanligt från sleepyhead också, kanske får jag ta fram det istället även om vi tror mkt på Cocoonababy.

Tack igen för tips!

• Reflexen

Elenic:

Hoppas dina förvärkar utvecklas till nåt mer produktivt snart!

Vad jobbigt att du svullnat så mycket! Har du kollat med bm, anses det vara normalt?

• Elenic

Åh, grattis!!

Som sagt, låter som tuffa timmar där från 06 och framåt... Skönt att det slutade bra ändå. Kramar!

Frida Li skrev 2016-03-27 13:58:21 följande:

11.45 kom Moa till världen! Det blev väldigt tufft, snack om både snitt o sugklocka men i sista sekund tryckte jag på o kämpade. Vi kom in kl 02 i natt. Kl 06, var jag öppen 10 cm så det tog tid. Stor bebis! 4 kg, 51 cm.

Väldigt lättad men oxå väldigt trött.

• Elenic

Det hoppas jag med! :) Men tror det nog inte...

När vi var hos BM i tisdags tyckte hon att jag var "för lite" svullen för att förlossning skulle vara nära förestående, så jag tar det som ett gott tecken. Ok blodtryck och bra urinprov då, så jag är lugn. Ska ju på UL och BM besök i övermorgon så det känns tryggt.

Reflexen skrev 2016-03-27 18:05:30 följande:

Elenic:

Hoppas dina förvärkar utvecklas till nåt mer produktivt snart!

Vad jobbigt att du svullnat så mycket! Har du kollat med bm, anses det vara normalt?

• Elenic

Mycket bra namnprincip tycker jag! :)

Carabellis kusp skrev 2016-03-27 17:32:21 följande:

Det är väl bäst att ställa in sig på det så att man inte blir allt för rastlös. Dock säger ju statistiken att man föder barn nr 2 i snitt 5 dagar tidigare än barn nr 1. Jag födde en hel vecka tidigare med barn nr 2...!

Alla era förslag är fina namn som passar bra med Alva. Tycker kanske att Nils och Theodor är mer samma stil. För mig är Douglas anglosaxiskt, medan Alva känns väldigt svenskt, även om det fungerar bra på engelska.

Min man sa en bra sak om namn; att den som burit och fött barnet har en tyngre röst vid namnval, men han har veto. Nu blev det ju iofs hans förstahandsval...

• Smilla80
    Elenic skrev 2016-03-27 18:04:58 följande:

Så lite!

Amningsnappen borde inte vara någon risk, men ökar dock risken för stockning och att brösten får för lite stimulans - kan så småningom leda till lite för liten produktion. Så ha lite koll på det bara.. Liten bebis och stora bröst kan ibland hjälpas av sk "laid back" position. Sök på amningshjalpen.se (utan ä-prickar) så kan du se hur man gör. :)

Hoppas ni får till både amning och sömn som fungerar för er båda!

Tack! Jag kollade på sidan och på den positionen du nämner, så ammade jag mina killar ibland vet jag fast de var lite större då... Men hur tillämpar man säker samsovning på natten med den här ställningen, här är det väl viktigt att hon (vi) inte somnar så utan att jag lyfter över henne till nestet efteråt? Och då vaknar hon och börja söka igen, och så håller det på... ;)
  • Smilla80
    mialinden skrev 2016-03-27 18:04:20 följande:

Imorgon ska vi till min syster. Hon har erbjudit att vi får sova kvar där men det orkar jag inte. Hon har 2 barn under 2.5 +4 st i skolåldern. Resten av dagarna blir det förskolan och hoppas att allt flyter på!

Smilla vi också amningsnapp och jag har fått till det att liggamma men det blir lite kladdigt. Har inte tänkt på om det kan vara farligt med själva nappen..

Nä det förstås, det kan ju bli lite påfrestande! ;) Hoppas det funkar för er iaf! Vad bra att ni fått till det, jag får se till att öva! Nu över påsk har det varit firande och vi har haft flera besök här hemma mm, så känner att jag aldrig får tid till att stänga in mig i sovrummet o öva i lugn och ro på dagtid... O inte sova ngt heller för den delen fast jag tar alla nätter! Och nu har min man fått en mancold också så får se hurdant påsklovet blir... :-/
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-03-27 18:00:07 följande:

Haha, vad lustigt! Det är kanske läge att stänga av Siri-funktionen?

Vi är inte klara med namn. Du minns dock rätt, jag är ett stort fan av just Isak. Jag har gillat det ända sedan högstadiet faktiskt, efter killen i "Dårfinkar och dönickar". Arbetar i motvind dock, mannen gillar inte Isak. Edvin ligger också bra till. På flicksidan gillar jag Vega, Tyra och Astrid. Får se vad det kommer ut för någon helt enkelt.

Verkligen fina namn allihop! Kul inspiration till namnet! Är det tv-serien om Simone som råkar bli Simon pga kortklippt frisyr?

Tror du att det är en flicka eller pojke?
Svar på tråden Marsbebis 2016