Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2016-03-25 09:00:32 följande:

Ingen bebis på gång här heller... Det där du säger med att foglossningen nu sitter "hela vägen runt" känner jag verkligen igen. Jobbigt är det!

Startade annars morgonen här med strömavbrott och en make som tokgnällde över att han inte fick nåt varmt te då. Åh nej, stackarn... Blir han inte kvitt den där förkylningen snart kommer jag nog orsaka rubriker i Aftonbladet... ;)

Jag håller utkik på Aftonbladet.se :P
  • Frida Li
    sanna1975 skrev 2016-03-25 09:07:20 följande:

Hej hej alla! Igår kom vår lilla flicka till världen, en dryg vecka för tidigt. Vattnet gick utan värkar, och jag fick åka in till förlossningen och blev beordrad sängläge eftersom hon låg högt och rörligt. Sen efter ett drygt halvt dygn av väntan i sängläge och småvärkar hade hon äntligen sjunkit ned i bäckenet och värkarbetet kom sen igång ordentligt spontant. Hon föddes 18 Tim efter vattenavgång och var 49cm och vägde 3,2 kg. Supersöt med massor av hår på huvet! :)

Grattis Sanna!!
  • Frida Li

Nu åkte dottern o mannen till farmor o jag ska försöka vila lite. Här i stan finns direkt inget roligt inplanerat (påsklov) förutom en massa påskäggsletar vandringar uppe i vårt fina berg som vi är så kända för. Det är inte direkt något för en höggravid kvinna. Idag är det även regn så det blir nog en massa innelekar (läs tv) för oss idag. Börjat ta antihistamintabletterna igen pågrund av klådan o jag blir sååå trött. Nu e dottern ledig från förskolan tills på onsdag o bad mannen göra lite roliga saker med henne men han är inte som jag, att man fixar en lekdejt med någon som har barn, barnen leker, föräldrarna snackar o dricker kaffe. Han såg inte så pigg ut på att vara 100% lekpappa i 5 dagar men jag sa att jag är verkligen inte på topp! Hur ska man hålla modet uppe om man nu går över tiden? Tips på aktiviteter? Dottern är snart 4, mannen är 39 ;P

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-03-25 13:55:50 följande:
    Har du kollat upp så att det inte är hepatos?
    Det är det antagligen. Bm vet om klådan o läkare också (som aldrig hört talas om sånt utan trodde det var svamp!?) fick antihistamin tabletter o kortison kräm. Pratade med 1177 o Förlossningen idag. Jag skulle bara stå ut sa dom.
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-03-25 14:33:54 följande:
    Kul läkare!? Ibland undrar man var de fått sin legitimation...

Hjälper antihistaminerna iaf? Hoppas det snart är dags för bäbis istället för klåda!
    Ja...jag vet. Dåliga läkare! Jag åt antihistamintabletterna då när jag fick de för en vecka sedan men blev ju så satans trött så jag slutade då kliet på magen blev bättre, så man kunde sova isf. Men nu kom det tillbaka med full kraft igår! O kli överallt!
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-03-25 16:19:37 följande:
    Usch, stackare!

Jag tror inte att jag blir så trött av mina antihistaminer, men vet ju egentligen inte eftersom jag äter dem i princip varje dag

Kanske finns tabletterna i olika styrka också. Men det låter som om kliet är värre än tröttheten? Är kanske värt att ta dem ändå? En läkare sa att jag kunde ta halva tabletten ifall det räckte. Vill inte råda dig till att experimentera, men du kan ju ringa fl o fråga om du kan dela tabletten. Och ta den på kvällen (om det går) så kommer tröttheten på kväll/natt, men antikli-effekten sitter kvar dagen efter.
    Tack för tipset! Ska prova att ta dom på kvällen. Då, förra veckan var nästan tröttheten värre men nu får jag "nog ta" tröttheten istället för kliet! Tar nog någon dag innan de verkar fullt ut. Varför tar du antihistamin tabletter? Kanske man inte känner sig så trött sen när kroppen "vant" sig?
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-03-25 16:45:20 följande:

Frida: Jag tar dem pga att jag annars får kli överallt. Det har inget med graviditet att göra, äter dem jämt. Om jag inte tar dem kliar det och huden blir liksom överkänslig mot beröring. Jag får även köldutslag (nässelutslag), så min hud har lite knasiga idéer för sig. funkar dock super med tabletterna, jag har inga besvär alls då.

Ush då, låter inte skoj. Då ska jag inte klaga när du har det jämt!
  • Frida Li

Haha nej inga rapningar o fisar här inte! Däremot mycket nr 2... Men så har det varit länge nu!

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-26 09:44:13 följande:

Mammave hur funkar det för dig, "tajmar" amningarna/sovstunderna med när du behöver iväg o lämna/hämta så att det fungerar, eller hur får du ihop det?

Jag har liksom du Elenic och Reflexen den stora fördelen att ha en förälder nära, så vi ska få lite hjälp med lämningar på morgonen några ggr i veckan fram till sommarlovet (till att börja med), så det ordnar sig nog ändå! Skönt att veta!

Det här med samsovning, hur får ni till det bebismammor (och även ni som har erfarenhet av bebislivet sedan tidigare såklart)? Dottern somnar gärna vid bröstet på natten, och själv är man ju sjukt trött där mitt i natten. När jag försöker lägga ner henne i babynestet vaknar hon gärna, och man får börja om igen med amningen... Nån gång har jag somnat själv vid amning så har hon sovit vidare i min famn (jag halvsitter typ). Det är "livsfarligt" eller, att de sover i famnen? Man vill ju gärna att vi båda får sova lite. Några nätter har hon sovit flera timmar i sträck men det är väldigt oregelbundet än så länge.

Glad påsk på er alla!

Jag o dottern samsov i början, hon låg ju i snuttade hela natten, så fort jag reste mig upp eller försökte lägga henne i babynestet så vaknade hon. Men försökte ha efter täcke på henne. Det är ju deras naturliga instinkt, att vakna emellanåt o kolla så att mamman är kvar. Svårt det där.... Men vi kommer nog ha det så igen nu.
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-03-26 10:59:58 följande:
    Åh, tack för lite pepp - det behövdes idag! Börjar tycka att det är sjuuuukt tungt nu. Har supersvullna händer och fötter, nästan inga kläder som passar, trött som tusan och känner mig tung och on top - alla som frågar "ingen bebis än???". Nä, nu har jag fått nog av det här... (Och har svårt att jag kommer sakna bulan, min mage är som en spärrballong som står rakt ut och är SÅ ivägen. Men jag kan ju ha fel.. )
    Jag känner samma som du! Noll lust till att göra något! Mannen o dottern åkte iväg på påskgalej i stan bredvid med kompisar. Jippi! Jag ska åka o köpa en bellybandier, är rädd att min mage inte kommer Se lika fin ut som förra gången :(
Svar på tråden Marsbebis 2016