Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Nu e jag jätte tråkig, men jag tänker lite på hur magen kommer se ut sen? Denna gång har jag fått lite bristningar på magen o i o med att hon fixerade sig i början av veckan ligger hon väldigt långt ner. O bristningarna o huden kliar så just där de är så spänt nu! Jag tänker att magen/huden kanske förlorar mer av sin spänstighet då det kommit skador i huden denna gång (bristningarna). Vad säger ni om detta?
    Jag har varit väldigt ledsen över hur min mage blivit, den var så mycket finare förra gången. Det är svårt att acceptera o jag känner att kroppen är förstörd o jag är bara 31 år....tur att man är gift? :)

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-03-13 02:57:16 följande:

Hälsning från Danderyds sjukhus; flicka född om kvällen 12 mars.

Grattis!! Hoppas att allt gått bra!
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-03-13 13:50:51 följande:
    mialinden skrev 2016-03-13 07:15:17 följande:

Grattis till tjejen! All lycka till er

Smilla80 skrev 2016-03-13 07:26:22 följande:

Varmt grattis, så härligt att hon är här! Ta hand om er! Kram

NellieMeja skrev 2016-03-13 09:58:27 följande:

Grattis till eran goding å dotter

Tack för alla grattishälsningar! Vi mår bra tror jag, trötta förstås, men inte direkt nån som har undersökt oss än. Allt gick ganska fort igår; en slempropp som gick för förmiddagen, värkar från kl 13 av och till. Vi kom in vid 17 och var då 4 cm öppen. Sedan stod det still med 4 cm till kl 20 innan allt tog farlig fart och var klart ett par timmar senare. Aj aj aj...! Fick sy ett par stygn, men inte som sist, så det känns bra. Ligger nu kvar på bb hotell i min ensamhet. Rätt skönt!
    Roligt att du skrev en liten förlossningsberättelse :)

Först var jag bestämd med att åka hem så fort som möjligt, men både mamma o min man säger att det kan nog vara bra att stanna kvar ett tag o vila upp sig i sin ensamhet :)
  • Frida Li
    Emelius skrev 2016-03-13 16:45:56 följande:

Känner att jag bara måste skriva av mig lite...är på bf+2 idag och har problem med bl a foglossning men även fruktansvärda ilningar i högra låret till och från när jag går så kan inte göra något. Antar att det är bebisen huvud som ligger och klämmer på en nerv...

Till råga på det så har dottern på strax över 2 år och 3 månader varit hemma med feber och jobbig slemhosta sedan i tisdags medan sambon jobbat. Hon har nu fått totalt tuppjuck och bara skriker och utmanar allt vad hon kan, speciellt mot mig känner jag. Sambon har idag insjuknat i en rejäl förkylning också såklart och gör inte många knop.

Förlåt för allt gnäll men jag känner mig som en otroligt dålig mamma just nu när jag mest längtar efter att förlossningen ska sätta igång så jag får en "paus" från denna vardag... tråkigt när jag bara vill känna glädje och förväntan inför barnet som ska komma :(

Har ni någon som kan hjälpa er? Jag själv har haft det lite jobbigt....Dottern var rejält sjuk för några veckor sedan, hög feber i en vecka. Det var tufft o man oroade sig, min mamma stöttade mig o kom på besök, kändes bättre då. Sen opererade min man sin hand för 3 veckor sedan, jag fick göra ALLT. Höggravid o foglossning, inte det roligaste när man precis fått dottern frisk. Bröt ihop lite förra helgen o bad om hjälp då mormor o morfar tog dottern en dag o en natt. Min man e på bättringsvägen o det är väl tur att detta barn väljer att stanna kvar i magen o blir inte prematur som dottern blev.
  • Frida Li
    aztec skrev 2016-03-13 19:11:01 följande:

Grattis till alla bebisar!! :)

Själv är vår kille över 6v nu. Tiden bara flyger förbi! Vägde strax under 4kilo på läkarkollen i torsdags så ingen stor kille än :)

Har kommit ut bebisbubblan nu och känner mig riktigt sliten ändå. Mannen har öppnat en ny enhet på jobbet och all personal tillträder först nu i veckan så han har jobbat 13h pass i 16dagar i rad nu. Riktigt jobbigt med bebisen samt vår trotsiga 3åring, lämning, hämningar, nätter, mat samt dessa helger, gah ;) så thank god att bebisen är så snäll som bara sover och äter än så länge :) ska bli skönt när hans jobb blir normalt så familjelivet kan fungera igen..

Ja....jag bävar för hur det ska bli när man blir tvåbarns mor!! Som tur är väl det att jag får ha min man hemma (förhoppningsvis) i två månader till pågrund av sjukskrivning.
    Är sonens hjärta bra nu?
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-03-13 22:28:02 följande:

Jag måste erkänna att jag känner likadant. Är så trött på att ha ont, inte kunna sova, inte kunna träna, bara vara trött, tung och grinig... Har nästan "glömt" att det blir en bebis av det här, ser det mer som en sjuka som ska gå över. Märkligt... Men tror och hoppas att allt "rättar till sig" när bebis väl är här faktiskt.

Känner likadant!! Men har faktiskt tagit en panodil två kvällar i rad o sovit hyfsat bra! Prova!
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-03-14 10:23:49 följande:

Lycka till med "du vill väl inte att jag ska föda på visningen"-försöket idag, Madski!

Det är jobbigt att leta hus i Sthlm har jag förstått. Här på landet i Småland är ju inte trycket lika hårt

Jag har nu gjort en ny inventering av BB-väskan o kommit fram till att jag "måste" ha en ny necessär. Så får nog bli en liten tripp in till stan idag får sällskap av min mamma, är skönt att kunna få slippa köra bilen när magen har egna idéer om hur man ska sitta.

Ska till Apoteket också. Funderar på vilka bindor som är allra störst/tar mest... Har ni några tips?

Sist snodde jag med mig binder hem från BB. Det kan man väl fortfarande göra?:)

Jag har fått ställa tillbaka stolen o flytta upp ratten i min bil! Svårt att få plats!!:) kör hemskt gärna inte längre sträckor, men kör dottern varje dag till fsk för det gör för ont för att gå.
  • Frida Li

Sån hemsk klåda på magen!!!! Fick svar från Bm om antihistamin tabletter så mannen sprang till Apoteket nu. Blir tokig!!!

Idag planerade vi min föräldraledighet på försäkringskassan. Min graviditetspenning går ut nu den 18 mars. Är det fler som får en liten förmån från deras arbetsplats? Jag får 10% av min lön i 6 månader, alltid nått....
    Ska ni vara föräldralediga länge? Jag ska vara hemma till maj 2017, jobba två månader (pappan föräldraledig) o ha semester 1 månad o sen skola in dottern i augusti 2017. Detta året fick ju pappan en extra föräldramånad

• Frida Li
    Elenic skrev 2016-03-14 11:19:18 följande:
    Åh, jobbigt med klåda! Hoppas det ger sig.

Jag kommer inte vara 100% ledig alls utan jobba 20% till och med juni, sen 40% från augusti till December. (men ha bebis med på jobbet och jobba hemifrån) I januari börjar vi dela så jag jobbar 60% och maken 40% och gör så fram till sommaren. Han får vara 100% ledig juni-så länge det går, antagligen oktober men förhoppningsvis januari. Sen kommer vi båda jobba 80% i nåt år eller mer så att liten bara går på dagis tis-tors.

Får tyvärr inte någon uppfyllnad av min arbetsgivare, maken får 80% av lönen i 6 månader om han tar ut full FK-ersättning...

Vi vill gärna spara en del dagar också så att vi kan göra långa resor de kommande 7 åren. =)
    Hur känns det att jobba samtidigt som du har en bebis? Vilket bra arbete du har där du kan vara både och. Lite som Isabella Löwengrip!:) läser hennes blogg.

Jag kan inte ta med bebis på jobbet då jag är förskollärare :P, jo egentligen hade det ju varit jätte smidigt! Jag jobbar ju med barn!
    Men jag känner att jag vill gå in i min bebisbubbla o vara 100% fokuserad på detta livet nu. Jag hade inte kunnat fokusera på jobb o samtidigt en bebis, det hade blivit för mycket i mitt huvud. Har bakgrund med utmattningssymptom o är inte alls lika stresstålig som förr, då jag kunde ha många bollar i luften! Men....jag var dum mot mig själv i höstas som jobbade heltid samtidigt som jag pluggade lite, därför jag haft en liten psykdipp nu.
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-14 12:12:43 följande:
    Vad jobbigt med sådan klåda! Hoppas det blir bättre med tabletterna.

Jag har också en liknande löneförmån och får 10 % av lönen i antingen 150 el 180 dagar.

Jag planerar att vara hemma i minst 1,5 år men chefen har sagt att jag är välkommen tillbaka när jag vill. Så jag får se lite helt enkelt. Nu när du går från gravpenning till föräldrapenning, får du fortfarande lämna dottern på fsk varje dag (för det var du som skrev att du gjorde det va? :))? Är ju så olika från kommun till kommun. Här får vi lämna 15 timmar i veckan så min 5-åring är hemma med mig resten av tiden. Vi har inte rätt till fritids längre så det har vi inget till vår 8-åring nu. Kommer bli lite för mig som mammave beskrev det, "packa in" 3 barn i bilen varje morgon och eftermiddag och massa amning där emellan! Puh! Vi har ca 7 km till skola och fsk.

Du får vara extra rädd om dig då du har en utbrändhet bakom dig. Fokusera på en sak i taget, det kommer jag också göra. Viktigt också att inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Ha inte för höga krav på dig själv som kommer livet som tvåbarnsmor bli enklare.
    Ja egentligen ska hon nog bli en 15 timmars, men detta gäller ju bara i 10 dagar sen är det ju "BF". Hade jag inte haft gravpenning hade jag antagligen varit sjukskriven o hade haft rätt till heltid hela perioden. Sen när barnet är född har man ju fått till samma tider som man hade innan på syskonet i två veckor, sen går det ner till 15 timmar. Dottern är mycket färre timmar på förskolan nu än vad hon var innan. O min man hade ju varit sjukskriven sen i november så för hennes del har det varit bra då hon haft färre timmar en lång tid nu. Hon hann bara gå heltid i 3 månader vilket jag är glad för. Jag gick upp i heltid o min man gick från skift till dagskift.
    Bara för att jag "förlorar" gravpenning nu innebär ju inte det att mina "besvär" försvinner. Mycket komplicerade frågor detta, jag som personal inom förskolan själv hade inte lagt ner någon energi på att "jaga" föräldrar vars gravpenning tar slut, för sedan hade ändå rätt till mer tid den första tiden när bebisen är född. Jag kommer inte säga något om detta till dotterns förskola heller, de är inom samma rektorsområde som jag o tror inte att de vill "sätta dit mig".
Svar på tråden Marsbebis 2016