Smilla80 skrev 2016-03-14 12:12:43 följande:
Vad jobbigt med sådan klåda! Hoppas det blir bättre med tabletterna.
Jag har också en liknande löneförmån och får 10 % av lönen i antingen 150 el 180 dagar.
Jag planerar att vara hemma i minst 1,5 år men chefen har sagt att jag är välkommen tillbaka när jag vill. Så jag får se lite helt enkelt. Nu när du går från gravpenning till föräldrapenning, får du fortfarande lämna dottern på fsk varje dag (för det var du som skrev att du gjorde det va? :))? Är ju så olika från kommun till kommun. Här får vi lämna 15 timmar i veckan så min 5-åring är hemma med mig resten av tiden. Vi har inte rätt till fritids längre så det har vi inget till vår 8-åring nu. Kommer bli lite för mig som mammave beskrev det, "packa in" 3 barn i bilen varje morgon och eftermiddag och massa amning där emellan! Puh! Vi har ca 7 km till skola och fsk.
Du får vara extra rädd om dig då du har en utbrändhet bakom dig. Fokusera på en sak i taget, det kommer jag också göra. Viktigt också att inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Ha inte för höga krav på dig själv som kommer livet som tvåbarnsmor bli enklare.
Ja egentligen ska hon nog bli en 15 timmars, men detta gäller ju bara i 10 dagar sen är det ju "BF". Hade jag inte haft gravpenning hade jag antagligen varit sjukskriven o hade haft rätt till heltid hela perioden. Sen när barnet är född har man ju fått till samma tider som man hade innan på syskonet i två veckor, sen går det ner till 15 timmar. Dottern är mycket färre timmar på förskolan nu än vad hon var innan. O min man hade ju varit sjukskriven sen i november så för hennes del har det varit bra då hon haft färre timmar en lång tid nu. Hon hann bara gå heltid i 3 månader vilket jag är glad för. Jag gick upp i heltid o min man gick från skift till dagskift.
Bara för att jag "förlorar" gravpenning nu innebär ju inte det att mina "besvär" försvinner. Mycket komplicerade frågor detta, jag som personal inom förskolan själv hade inte lagt ner någon energi på att "jaga" föräldrar vars gravpenning tar slut, för sedan hade ändå rätt till mer tid den första tiden när bebisen är född. Jag kommer inte säga något om detta till dotterns förskola heller, de är inom samma rektorsområde som jag o tror inte att de vill "sätta dit mig".