Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Ammade för första gången offentligt idag! Mannen o jag shoppade kläder till storasyster o åt lunch/ammade på Ikea, där var mycket lugnare än inne i köpcentrumet. Lite pirrigt, är inte så glad för att amma offentligt men det gick bra!

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-04-21 15:35:26 följande:
    Bra jobbat! Mer amning åt offentligheten tycker jag! Läste nåt bra på facebook om att de som inte vill titta kan vända sig om och titta på misshandel, tiggeri, fylla och miljöförstöring... Jag gillar dock amningsrum, för bebisens skull, inte för omgivningens. Jag har dock en trixig situation på lördag; finkrog. Där är jag inte bekväm med amning, hoppas hon sover bort lite i alla fall!
    Ammningsrummet var stängt för renovering men hade inte velat sitta där inne själv ändå, tror inte mannen hade känt sig så bekväm att vara där inne med alla ammande mammor!:) men inne i köpcentrumet har de ett grymt rum med värsta lekkurragömmavägg för syskon!
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-04-22 11:25:27 följande:

Liten uppdatering

Vi är nu på sjukhus i Göteborg o väntar på operation. Lillan mår förhållandevis bra med fina värden. Hon har dropp, men får inte amma något. Det med amningen är riktigt jobbigt, för oss båda! Svårt att se sitt lilla barn så ledset och hungrigt!

Tack för alla hejarop!

Men du pumpar? På så vis håller du ju igång mjölkproduktionen. Får hon amma sen efter operationen?
  • Frida Li

Hej alla mammor! Hur har ni det? Här funkar det fint med amning o sömn. Bara lite svårt med storasyster ibland o känner mig nog lite allmänt nere o känslig. Donerar bröstmjölk till min mammas jobb på neonatalavdelningen o det är just nu brist på mjölk så mamma berättade idag att min mjölk försörjer tre pyttebebisar där nu, min mjölk är det enda dom har inne i mjölkbanken nu. Så jag försörjer 4 bebisar nu, det blev man glad över att höra :)

• Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-04-26 18:34:04 följande:
    Hej! Jag är och vilar upp mig hos mor och far, vilket inte är nån vila egentligen, eftersom stora tjejen ska underhållas. Tråkigt att höra att du känner dig nere, men stark du är som pumpar ändå! Jag hatar att pumpa, men får ut ca 200 ml per dag. Jag blev godkänd som donator, vilket jag visste eftersom jag inte har hepatiter eller hiv. Hur mycket får du ut per dygn? Kokar du pumpen mellan varje pumpning?
    Precis...har man barn sen innan blir det inte mycket vila. Jag försöker vila o ta det lugnt så mycket som möjligt de 15 timmar storasyster är på förskolan. Pysslar, promenerar eller tittar på film :)
    Men man får även inte röka, snusa, blivit tatuerad/fått blod (på 12 månader) samt inte ta medicin. Förra gången åt jag ju antidepressiv medicin så jag fick inte vara donator.
    Jag kokar flaskorna o "tratten" eller kör den i diskmaskinen på hög värme, man måste ju göra det efter varje användning.
    Jag pumpar bara förmiddag o kväll, brukar få ut 300 ml per dygn. Vill inte pumpa mer dels för att inte öka produktionen för mycket o att det inte ska kännas som ett tvång
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-04-26 19:47:43 följande:
    Det är därför jag får mer vila när jag är hemma, eftersom jag har 30 h förskola... Har iofs henne hemma minst 1 dag i veckan så att vi hinner umgås.

Nej, det är många regler för att man ska få donera! Jag förstår att det är svårt att rekrytera donatorer, för det är tråkigt att inte ens få ta ett glas vin. Jag har inte diskmaskin, så det är meckigt dessutom. Det var roligt att höra att såpass lite mjölk ändå gör så mycket nytta, då blir jag mer motiverad.
    Klart du kan ta ett glas vin! Jag har gjort det, eller 1/3 glad, men då har jag inte pumpat :)
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-04-26 21:38:31 följande:
    I direktivet står det att man ska avstå helt. Vet du hur länge det finns alkohol kvar i mjölken?
    Man förbränner det enligt Systembolaget på 2 timmar ( 1 glas vin). Enligt Livsmedelsverket får barnet väldigt lite alkohol i sig. Jag har som sagt druckit 1/3 glas vin precis nör jag ammat o har därefter inte donerat mer mjölk den dagen.
  • Frida Li
    mammave skrev 2016-04-27 15:30:07 följande:
    Vad duktig du är som donerar mjölk! Klart man kan känna sig lite nere emellanåt med en liten bebis. Vet hur du känner. Med dottern tyckte jag det var väldigt tufft i början. Med de andra två har det varit mkt bättre, men ibland känns det lite tufft nu med.

Här får vi mata till med lite tillägg på kvällen, då min mjölk inte verkar räcka till riktigt då. Men det är bara ca 50ml per dag sådet är inte så mkt.
    Hur vet du satt din mjölk inte räcker till? Oftast vill barn snutta på kvällarna, det är ju inte bara mat utan trygghet också. Ju mer man ammar ju mer ökar produktionen så där stoppar du egentligen barnets sätt att öka den. Ibland föredrar bebisar till sist flaskan istället för bröstet, med flaskan behöver barnet inte "kämpa" o ibland slutar detta med att barnet protesterar vid bröstet o inte vill, många kvinnor tror då att de inte har någon mjölk.
  • Frida Li

Hos oss är Moa 5,5 veckor o äter o går upp bra i vikt. Lite svårt att komma till ro på kvällarna. Har märkt att hon sover bäst i vagnen ute, tar på henne Fleeceoverallen o bäddar ner henne o där man hon sova i mer än tre timmar! Tror hon känner sig trygg med Fleeceoverallen, lite tajt varmt o gott :) hon sover inte alls lika bra inomhus utan overallen, o tänk...nu ska det bli varmare o varmare...kommer det funka utan overall!?:)
    Är det någon som misstänker kolik på sina bebisar? Mamma har en teori att det ofta är förstabebisar, föräldern är mer orolig = bebis märker det. Snackade lite med BVC om detta o hon kollade upp det lite o det brukar oftast komma runt 6 veckor. Har för mig att äldsta dottern började skrika vid 2 veckor redan.
    Min man har börjat jobba halvtid, nu får jag ta alla bestyr på morgonen men det har funkat fint (3e dagen ;) skönt att vara själv på dagarna, lugnt o tyst o jag får mycket gjort! Härligt med det fina vädret, storasyster är ute mycket o trivs!

• Frida Li

Idag ska jag på min första mammagruppsträff, kan ju bli trevligt? Blev trevligt förra gången då vi träffade vänner för livet

Svar på tråden Marsbebis 2016