• Elenic

Marsbebis 2016

aztec skrev 2015-11-11 20:54:00 följande:
    Tack för infon!
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-12 12:35:20 följande:

Tycker föräldrarna själva ska få göra sina egna val när det gäller föräldraledighet, tror de flesta är kompetenta nog att fatta egna, välgrundade beslut utifrån sin familjesituation. Att dela på föräldraledighet är väl något bra ur flera aspekter naturligtvis, men det har man ju möjlighet till redan nu - ett fritt val - varför ska det tvingas fram? Jag tror på demokrati och VALFRIHET. Risken med denna lag är att dagar bara kommer att brinna inne och barnet kommer inte att få vara hemma lika länge som det annars hade kunnat. Istället "tvingas de ut" i barnomsorgen när de är alldeles för små och inte mogna för det, och egentligen hade mått bättre av att vara hemma i lugnets trygga vrå med en förälder. Långtifrån alla familjer har möjlighet att anpassa sig efter detta beslut. Om ena partnern tex är arbetslös känns det ju helt meningslöst att den andra föräldern måste vara hemma samtidigt, en situation som dessutom kan slå stora hål i ekonomin. Är det bra för barnet? I ett jämställdhetsperspektiv - tror ni inte det behövs fler än 3 månader som öronmärks för att det ska ge effekt på arbetsmarknaden? I det hänseendet kanske det krävs att föräldraledigheten kvoteras 50/50?

Är VÄLDIGT enig med dig Smilla. Vart finns barnperspektivet i detta? Känner också till fall där

föräldrarna har gemensam vårdnad men där föräldrarna inte längre lever tillsammans och där föräldradagarna då kan bli ett maktmedel. Det här kan alltså slå hårt mot redan utsatta kvinnor.

Vi har en grymt generös föräldraförsäkring i Sverige idag, vilket är toppen. Jag är också en klart tydlig feminist och kämpar för jämställdhet. Men jag tror inte att föräldradagarna är det enda medel, eller det bästa medel, vi har att ytterligare stimulera jämställdhetsarbetet. Att vara hemma med barnet i 60 eller 90 dagar är liksom inte avgörande för de kommande 18 årens ansvar..

Jag tror tvärt om på mer FRIHET, valfrihet och upp till varje föräldrapar/familj att lösa föräldraledighet, barnomsorg etc. som det passar DEM bäst. Och, saknar som sagt, barnperspektivet. Varför kan man t.ex. inte kombinera partiell barnomsorg och föräldraledighet på ett smidigt sätt? Det är bättre privatekonomiskt att ta en sammanhängande ledighet och sen sätta barnen på dagis, än att göra vad man kan för att undvika fullt barnomsorgsbehov så länge som möjligt ? även om det sistnämnda vore mer samhällsekonomiskt nyttigt.

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-14 08:02:54 följande:

Vecka 22 här. :) min lilla sparkar och buffar ganska mycket på sidan av magen, ungefär halvvägs mellan blygdbenet och naveln.

Vecka 23 här! Och min lill* verkar vara väldigt rörlig I magen. Ena stunden är det stampar och krafs ned mot blygdbenet, nästa stund upp mot revbenen, höger och vänster sida varierar (men det är nog mest kraftiga stamp mot högersidan). En sak är då säker, det är allt en liten vildbatting där inne...
  • Elenic
    mammave skrev 2015-11-15 16:43:50 följande:

Bryr mig inte heller om vikten. Vet inte ens hur mkt jag gått upp, bm glömde väga mig sist

Jag försöker att inte bry mig och har ingen aning om hur mkt jag gått upp. Vägde min inte innan graviditeten och har inte vägt mig en enda gång under den heller.
    Kan konstatera att jag gått upp två bh-storlekar (från 70D till 75E) vilket så klart får mig att se mer volumiös ut (och säkert betyder ett kilo eller så), magen har ju vuxit rätt rejält så den måste betyda minst 1,5 kilo skulle jag tro (500g vardera för bebis, livmoder, moderkaka+fostervatten). Sen är det kanske nåt kilo extra hull på rumpa och lår också, vad vet jag. Så länge jag kommer i mina vanliga jeans över ben och bak och mina vanliga stretchiga klänningar (typ stickade klänningar) är jag rätt nöjd och kommer inte noja åt ena eller andra hållet. I tredje trimestern sen är det ju rätt naturligt att man lägger på sig mer, och där är jag väl till jul typ. :) Jag har alltid gått upp lite mer än de 12 kg som det pratas om, men också alltid gått ner allt utan någon mer ansträngning än som jag lever normalt - dock först efter nåt år eller så. Tror och hoppas att det blir likadant den här gången. Däremot tycker jag att det är rätt skönt om man inte blir megastor utan kan gå tillbaka till sina vanliga kläder efter förlossningen och inte behöver gå i mammabrallorna så länge efteråt (och att köpa större storlek bara för ett litet tag känns så onödigt).
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-15 17:48:33 följande:

SKÖNT att läsa att flera inte nojar över vikten, alla går upp olika o så måste det få vara. Så länge man själv o bebis mår bra så! Vikten kan man ta tag i efter amning sen, som Bonebag sa så är detta min sista grav också med största sannolikhet, så har gott om tid att leva med i-form-krav sedan, haha... Nu ska här njutas istället! ;-p Synd bara att det är en på jobbet som ska envisas med att påtala att jag gått upp i vikt o blivit "rundare". Låt mig gå upp i vikt ifred människa! Väger runt 60 kg nu i v 23 vilket väl är ytterst normalt så tycker inte det är nåt att tjafsa om, och det hade det givetvis inte varit även om jag varit under-/överviktig heller...! Vi gravida är lite av en öppen måltavla, eller hur? Men de flesta är jättegoa o säger snälla saker som att man ser pigg ut och är så "fint" gravid så det är det man borde fokusera på, inte på de plumpa kommentarerna... Men man hänger mer upp sig på det, varför är man sån?!

Ja visst är det lustigt! Får dessutom lika många kommentarer av typen "Vad STOR du har blivit!" som "VA? Är du gravid???" så man undrar ju helt klart vart sanningen ligger... ;)
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-15 18:27:38 följande:

Halsbrännan har kommit smygandes och idag gav jag upp och köpte Rennie och hoppas att dom hjälper.. Fick halsbränna deluxe förra graviditeten, knaprade tabletter som en knarkare då, haha.. Men det var mycket senare, runt v30... men, men, det kunde varit värre ;) //hon som försöker tänka positivt och inte vill tänka på 18v med halsbränna som troligen blir värre desto större lillebror blir.. Gaaah!

Åh vad jobbigt! Hade rätt mycket besvär av det förra gången men har peppar peppar inte känt av något än. Tänk bara på att inte ta Rennie och liknande tillsammans med järntabletter då de hämmar upptaget av järn, tror det ska vara minst 2 timmar emellan.
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-15 18:40:14 följande:

Känner också av halsbränna men bara då o då, så ska inte klaga... Hoppas du får hjälp av medicinen Madski!

Mår väldigt bra förutom att jag tycker humöret är svajigt, är väldigt emotionell på alla håll o kanter. Läste att det skulle lugnat sig vid det här laget men tycker det är värre nu än någonsin... jag följer visst inga lagar... Ngn mer?! :)

Oh ja! Mitt humör går ner i någon sorts gigantisk dalgång när jag blir gravid. Så här i mitten tar jag mig väl upp en aning, för att sista trimestern dyka rakt ner igen. Så lite bättre är det, men jag är SJUKT lättirriterad, låg, negativ, gnällig, tjatig och måste lägga mycket energi på att inte framstå som så trist, tråkig och uschig som jag känner mig på insidan. :(
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-15 19:09:28 följande:
    Omeprazol, receptfritt? Låter lockande!! Insåg efter första tabletten rennie att dom inte funkade sist och inte nu heller... Googlade och insåg att jag använde gaviscon som la sig som ett lock typ.. Riktigt vidrigt, men det funkade.. Blir en sväng till Apoteket imorrn igen.,
    Tips, har du testat nya Reduflux? Funkar som Gaviscon fast bättre tycker jag!
  • Elenic
    AKF skrev 2015-11-17 13:15:00 följande:

Jag bryr mig och oroar mig en del för vikten. Gick in i den här graviditen med övervikt och det känns jobbigt. I början hade jag en bra dialog med bm och jag skulle ta promenader etc. Sedan bröt allt ut, tröttheten var extrem, illamåendet, huvudvärken och som spiken i fogkistan: Foglossningen!

Äter bra, varierat och inte mkt onyttigt, men rör mig för lite och känner mig mest som en padda. Imorse fick jag kommentaren: "Oj, nu är du verkligen gravid!"

Så, grattis till alla som kan röra sig, träna och som går upp lite eller så 'lagom mkt' som man ska.

Åh, känner med dig..

Bara för att jag säger att jag inte oroar mig betyder det inte att jag inte bryr mig. Idag t.ex. har jag en sån där dag när jag känner mig jättefet, jätteful och bara superuschig. En annan dag kan jag känna mig fin. Oftast hänger det ihop med om jag hunnit/kunnat/orkat träna, om jag fått snälla eller dumma kommentarer på sistone, om jag hittat bra kläder att ha på mig. Jag har ju aktivt valt att INTE väga mig alls den här graviditeten just för att inte oroa mig, och det tror jag verkligen hjälper. Har också bestämt mig för att se till att ha fina kläder (har lånat det mesta men köper en del) och absolut inte klämma ner mig i för små kläder (inget gör att man känner sig tjockare..).

Massor med styrka och kärlek till dig ? jag är säker på att du ÄR fin och att du, när allt det här är över, kan hitta motivation till att ta upp promenader och sånt igen. Kram!

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-17 16:07:23 följande:

Jag har varit på kurs i två dagar och då suttit mycket stilla på obekväm stol. Shit, vad ont i ryggen jag fått! Det är muskelvärk, så tror inte det beror på några fogar, men attans vad obekvämt det är! Om jag rör på mig så är det ok, men så fort jag sätter mig ner kommer den smygande. Sätter sig i filéerna, liksom.

Nån som har några tips?

Värme och rörlighet!

Jag har ju mycket problem med ryggen normalt, och känner nu att jag kommit till det stadiet när magens tyngd och ryggradens förändrade läge börjar bli problematiskt. Här är mina stalltips:

-          Rör på dig så mycket du kan. Promenader, gärna med aktiva armar, är toppen. På jobb, variera mellan sitta och stå (även i möten..). Ta stretchpauser var 15:e minut.

-          Gör rörlighets/styrkeövningar för ryggen och magen varje dag.

o   Ligg på rygg med benen böjda. Pressa svanken mot golvet. Håll 3 sekunder. Upprepa 10ggr x3.

o   Ligg på rygg med benen böjda. Höftlyft så högt du kan, knip ihop skinkorna och bäckenbotten. Upprepa 10 ggr x3.

o   Stå med ryggen mot en vägg. Försök pressa in svanken mot väggen uppfrån och ner. Upprepa 10 ggr.

o   Häng framåt (böj benen om du behöver), korsa armarna över huvudet, slappna av i ryggen och gunga sida till sida. Så länge som känns skönt.

-          Byt läge ofta, hamna inte sittande i soffan för länge ? stå på knä lutad mot soffan, sitt på golvet, sitt på stol, stå upp lutad mot väggen, sitt på pilatesboll etc.

-          Värmekudde!

-          Be om massage

Hoppas det känns bättre snart!
Svar på tråden Marsbebis 2016