Emzaan skrev 2015-10-25 12:29:33 följande:
Hur har ni andra det med foglossning. ? Jag har mest kännt av på kvällarna hittills men idag har det gjort ont sen jag vaknade, det hugger till i ryggslutet och i rumpan. Det gör ont är jag sitter när jag går och när jag står. Jag börjar bli lite ororlig hur ska kroppen orka jag är ju bara halvvägs ännu. Har inte haft några liknande problem de tidigare gångerna.
Jag har också känt av foglossningen, faktiskt ända från plus men mer från vecka 8-10 nånting. Och har verkligen fasat för det så jag haft så himla ont tidigare graviditeter (känner igen det där med att sitta på en stol och sova...). Fast det som är härligt den här gången är att jag kommit till ett smärtstadie, och sen tycks jag stannat där! I tidigare graviditeter var jag sjukskriven 50% från typ nu, men nu fungerar vardag och jobb riktigt bra. Kan träna, men självklart inte som vanligt, men kan ändå röra mig. Kan sova i sängen, även om inte jättebekvämt. Kan gå på promenad och inte ha JÄTTEONT efteråt, bara lite ont.
Mina tips är att styrketräna bäckenbottenmuskulaturen, rumpa, baksida lår, ryggslut och inre magmuskulaturen (höftlyft, benböj med bibehållet "knip", ligg på rygg med böjda knän och pressa ner ländryggen mot golvet, traditionella knipövningar). Stretcha rumpan mycket. Sova med kuddar mellan knän och ben. Undvika trappor och ta korta steg när du går. Cykling (motionscykel) är bra konditionsträning. Bälte fungerar för många, för mig sådär. Och så vetevärmare och TENS mot smärtan, det är guld tycker jag.