• Elenic

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2015-09-28 23:40:52 följande:

Tack för tipset om Örebro, Carabellis!

Fler som har tips på mysiga småresor?

Skönt att läsa att ni är fler som inte riktigt vågar fatta den här graviditeten! Jag känner mig så dum som inte trumpetar ut det till alla, nästan som om det är lite skämmigt - fast jag är jätteglad egentligen!

Apropå bikiniformen och senaste veckans debatt ang fettfobi/Katrin Z, så beslutade jag mig för att denna sommaren faktiskt köpa och _använda_ en bikini. Strunta i alla mina överviktskilon och bara njuta av sommaren. Och jag badade mer än någonsin, hade skitkul och kände mig fin! Struntade helt i att min kropp i stl 48 inte är enligt normen för en snygg kropp! Så om jag bara får må bra efter förlossningen så kommer jag försöka göra likadant nästa sommar livet är för härligt för att låta andra bestämma över ens kropp och känslor!

Åh vilken skön inställning! Önskar att jag kunde ha densamma.. Jag är ju mindre än du (stl 36 typ, 38 över rumpan ibland) men har alltid haft det kämpigt att acceptera min kropp. Har tyckt att ben och rumpa är för stora i jämförelse med överkroppen som är för tanig, har inte gillat att jag haft ganska stora bröst trots att jag varit smal (är gammal balett-tjej och gillar det där med riktigt vältrimmade, slanka, starka kroppar ? INTE former). Och så träffade jag min make för fyra år sedan och han fick mig att känna mig jättefin! Helt plötsligt började jag våga gå med korta shorts, bikini, korta klänningar. Och nu, när jag inte är riktigt lika ?fit? längre, tycker han fortfarande att jag är jättefin. Hoppas verkligen att jag lyckas hålla kvar i den känslan till nästa sommar också. Man lär ju iaf ha bröst som andra avundas. ;)

Om höstlovsresor: Vi var förra höstlovet på Stenungsbaden Yacht Club och hade det supermysigt. De har ett jättefint SPA där barnen är välkomna på loven, stort lekrum, massor med kul för barnen och skönt häng för oss vuxna. Rekommenderas!

• Elenic
    Smilla80 skrev 2015-09-29 11:42:58 följande:
    Haha, du är för rolig! tycker vi anammar reflexens inställning istället o njuter av sommar o bikini oavsett form. Jag tycker det är snyggt med former på tjejer så man ser kvinnlig ut. :)

Oj då renovering, vad spännande! :) då förstår jag att ni vill vänta lite med de flesta inköpen! Men eller hur, en ny vagn kan vi gott unna oss! Är sååå sugen på en Stokke trailz, perfekt vagn för oss som bor på landet men som går i stan ibland... Och så fiiiin! Men, smakar det så kostar det, är ju inte den billigaste vagnen precis :-/ Men kanske bra andrahandsvärde?!

Helt rätt, Reflexens inställning äger! :)

Ja, renoveringen ska bli jätteskön. Irriterar ihjäl mig just nu på vårt supersunkiga badrum som inte går att städa ordentligt rent pga. gamla, äckliga silikonfogar.. Vi har väntat i snart 2 år på att komma igång (bygglov etc.) så mitt tålamod är verkligen på upphällningen. Men oh så härligt det blir när det blir klart!

Stokkevagnen har jag inte koll på alls, måste kolla in! Och ja, dyra och bra vagnar typ Phil&Teds, Bugaboo, Stokke etc har ju grymt andrahandsvärde, det är alltid e tröst. =)

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-09-29 15:49:33 följande:

Tack för restips!! Jag skriver upp allt för senare research

Ang kroppsuppfattning: tror det är som Smilla skrev, att mycket sitter i ens eget huvud. Jag är inte helt "där" i meningen att älska hela min kropp, men jag kan iaf strunta i det outtalade att "en tjockis inte ska ha bikini". Det är jag glad över sen är det ju lustigt att man alltid har något att noja över Jag skulle tex förmodligen tycka att din kropp är helt fantastiskt vacker och önska att jag kunde få se ut så, Elenic! Samtidigt så är ju din kroppsnoja precis lika äkta som min, även om det skiljer flera storlekar mellan oss! Vissa saker kan man inte tävla i, alla har rätt till sin egna uppfattning/känsla!

Allra helst skulle jag vilja kunna se olika former och färger på alla sorters människor överallt i media, istället för de smala välsminkade modellerna med retuscherade kroppar som finns överallt. Om inte för min skull så för att barn och ungdomar skulle få se att alla är lika mycket värda, oavsett hur de ser ut. Det är ju svårt att som vuxen tycka att man duger med sin rumpa/mage/hårfärg/skostorlek etc, så hur svårt är det då inte för barnen att se genom reklam och retuschering!?!

SÅ enig med dig!

Allas upplevelse är sann, varesig man har en positiv eller negativ bild. Önskar bara att fler kunde ha en positiv bild! För mig är det mycket dagsform, idag t.ex. med nymålade naglar, snygga jeans och en lyckad make-up så känner jag mig grymsnygg! Imorgon kanske jag bara ser vita, tjocka, gropiga lår.. Visst är det märkligt!

KRAM!
  • Elenic
    LisaKMB skrev 2015-09-29 20:46:46 följande:

Jag har inte varit så aktiv här i forumet men följer allt som ni skriver. Känner verkligen igen mig i det ni skriver om att inte fatta att jag är gravid. Har liksom velat dölja det och helst inte prata om det. Får hoppas att det förändras efter RUL. Har dessutom börjat känna små rörelser i magen vilket är så häftigt! Är i vecka 17 och med dottern kände jag inte förrän vecka 20-21 så det är stor skillnad. Känner ni andra bebisens rörelser?

Vad gäller kroppsnoja så känner jag på sätt och vis igen mig i det ni skriver! Jag tränar mycket och folk ser mig som en smal och vältränad person. Förväntningarna är alltså att jag snabbt ska komma tillbaka och se ut som tidigare, vilket kanske låter som ett icke-problem för vissa men för mig blir det en jobbig press. Jag hoppas dock att vi alla tänker förnuftigt och gläds över våra kroppar och vad fantastiska de är som klarar av graviditeter och förlossningar, oavsett form. Heja oss!

Visst är det märkligt! Igår på min körrepetition kom flera fram och gratulerade osv. iom att det nu verkligen syns att jag är gravid. Och jag skruvar nästan på mig för jag tycker det är nästan jobbigt att prata om. Kan verkligen inte förklara det här..

Å andra sidan, igår var nog första gången som jag faktiskt kände ett litet glädjeskutt när jag tänkte på att vi ska få en liten ullig, gullig bebis. Den tanken har liksom inte funnits tidigare.. Vill ha fler såna tankar!

Förstår och känner absolut igen mig i pressen. Jag har ju två sen tidigare, men det var för 9 och 12 år sedan och jag tänker att det kanske är lättare att komma tillbaka när man är 20-nåt än nästan 40.. För visst har jag gått ner igen och nästan varit i bättre form (starkare) efter barnen, och kommit i de gamla jeansen. Men för mig har det tagit ett tag, nästan ett år, då jag blir så SJUKT hungrig när jag ammar.

Den här gången blir det inte bättre av att veta att jag ska stå på scen inför typ 10 000 pers i Las Vegas i oktober nästa år. Scenkläderna sys dessutom upp nu under våren, så jag måste typ ge en storlek/mått och sen se till att komma i dem... Känns faktiskt sjukt stressigt.
  • Elenic
    Madelen21 skrev 2015-10-01 10:02:28 följande:

Ååå idag är det dags för ul :)
    Är så spänd å nervös. det ska bli så spännande att få se den lilla där inne :)

Håller tummarna!
  • Elenic
    LisaKMB skrev 2015-09-30 22:18:33 följande:

Även jag har huvudvärk! Har visserligen lätt för att få huvudvärk annars också men nu är det värre än någonsin. När jag var gravid med min dotter hade jag inte alls ont. Någon som vet vad huvudvärken beror på? Är det hormonellt?

Enligt min BM kan det bero på många saker, men främst hormoner (östrogen). Annars kan det vara spänningshuvudvärk av dålig sömn (nattliga kisspauser) och att ryggen ändrar sig under graviditeten. Eller att det blir "tryck" av svullna slemhinnor i näsan, typ samma känsla som vid bihåleinflammation. Urjobbigt  det hur som helst.
  • Elenic
    Dubban skrev 2015-09-30 20:56:09 följande:

Hade många inlägg att läsa ikapp nu efter en tids frånvaro. Ser att många skriver om huvudvärk och det har även jag. Inte lika besvärligt som vid förra graviditeten. Då sökte jag till sist akut eftersom den var konstant, dygnet runt, vecka efter vecka.

Läkaren jag träffade då kallade det graviditetshuvudvärk och ordinerade (bortsett från citodon) alvedon och koffein i kombination. Jag dricker inte kaffe utan fick då koffeintabletter istället. Jag tycker inte om att stoppa i mig massa tabletter när jag är gravid men när det var som värst körde jag denna kombo och det fungerade faktiskt.

Jobbigt att du också är drabbad! Har inte huvudvärk i vanliga fall och tycker att det här är superjobbigt... :( Tack för tipset om koffein, ska tänka på det - samtidigt som man ju helst ska begränsa koffeinet under graviditet. Knepigt...
  • Elenic
    Madelen21 skrev 2015-10-01 22:33:01 följande:
    Jaa de blir en lillasyster <3 bf 27 februari
    Underbart, grattis!
  • Elenic
    linos skrev 2015-10-02 14:12:37 följande:

Hej allihop, försvann en stund från tråden men har varit inne och läst ikapp sporadiskt ? för det första, vilka sköna tjejer ni verkar vara! Man blir ju glad av stämningen och omtanken i den här tråden. Så, jag kommer gärna tillbaka som mer frekvent läsare och passar på att ställa en fråga (ledsen om detta har diskuterats förut, kan som sagt ha missat en del) ? SYSKONVAGN eller inte? Hur gör ni som har en (eller fler) sedan innan? Jag har en 2,5-åring som kommer fylla tre precis när bebisen kommer, och vi bor extremt nära dagis, ganska mitt i stan. Helt onödigt med syskonvagn kanske man kan tycka, men jag överväger ändå att byta ut sulkyn mot en Bugaboo Donkey duo, för att ha möjlighet att hålla ordning på två samtidigt på tunnelbana/buss etc. Samtidigt är det ju både dyrare och mer skrymmande... Hur tänker ni? Litar blint på era åsikter ;)

SYSKONVAGN!!!

När min tvåa föddes var min första precis 3 och jag tyckte att inte behövde jag väl syskonvagn. Ståbräda fick det bli. Den var så uschigt dålig och svår att gå med så att det blev att jag antingen bar 3-åringen i ergo eller bebben i sjal, och den andra fick åka vagn. Det blev typ alltid också att vi var ute och gick PRECIS när treåringen var trött och ville sova middag.. Nu hade vi iofs inte dagis för treåringen (jag har aldrig riktigt fattat varför man har dagis för ett barn när man är hemma med det andra) och var ute och gick rätt mycket, men när jag väl kapitulerade och köpte en syskonvagn var det en sån frihet. KÖR på syskonvagn säger jag.

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-10-02 15:19:40 följande:
    Oj, nu blir jag nervös! Jag hade tänkt skippa det och ha en vagn och en sulky när vi gör familjeaktiviteter. Vi bor iofs 300 m från föris. Jag tänkte låta min dotter gå lite på föris för att inte få för stora förändringar på en gång. Hade din stora hunnit gå i förskola innan nr två föddes?
    Jo, vår dotter började på förskola när hon var 2 och hade då gått ett år innan lillebror kom. Men hon var väldigt tydlig med att hon inte var särskilt sugen på att fortsätta när jag ändå var hemma. Första månaden var hon helt hemma, sen testade vi med förskola på deltid en månad till, men hon tyckte väl att det var sådär. I samma veva blev det klart att vi skulle flytta, och då lät vi henne sluta helt och sen började hon inte igen förrän hon var 4 år och 9 månader, bara tre månader innan lillebror skulle börja också. Då hade hon - och jag - känt att det var dags igen i ett par månader. Att hon var hemma gjorde ju att jag hade två barn hemma på heltid och då blev syskonvagn nästan ett måste, särskilt som jag för hennes skulle behövde fylla dagarna med lite aktiviteter. Våra veckor såg ut ungefär såhär:
    Måndag: Syskonrytmik I kyrkan (5 km promenad dit och sen hem igen)
    Tisdag: Öppna förskolan (3 km promenad dit och sen hem igen)
    Onsdag: Hemmapysseldag (baka, fingerfärg, pärla, dega etc.)
    Torsdag: Utflyktsdag till något museum eller t.ex. Rum för Barn i stan
    Fredag: Dotterns barndans (5 km promenad dit och sen hem igen)
    Så du kanske förstår att vi inte hade klarat oss utan syskonvagnen.. :)
Svar på tråden Marsbebis 2016