• Elenic

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2015-11-08 16:06:13 följande:
    Haha, jag veeet att yoga borde vara nåt för mig men det bär mig emot, har provat två gånger och fastnade verkligen inte. Tyvärr
    Hehe, förstår dig.. Har i många år fått höra att jag borde yoga (för avslappning/lugn, inte så mycket för smidigheten - som tidigare balettjej har jag nästan tvärtom för mycket av den varan..) och VERKLIGEN inte fastnat för det. Men nu som gravid har jag verkligen börjat gilla det! Märkligt. ;)
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-11-08 17:05:52 följande:
    Nu blir jag nyfiken, vad är dåligt på KS? En kompis som är narkosläkare där sa nyligen att hon aldrig skulle föda någon annanstans

Ang bb sophia så år det säkert toppen vid en komplikationsfri förlossning, men lite flummigt och kanske slappt enligt vad jag har hört. Det är mitt närmaste, men det känns för otryggt att det är så långt till akutsjukhusen.
    Det jag hört av andra mammor som fött där, men också av vårdpersonal som jobbat där, är att KS är väldigt inne på medicinsk smärtlindring. (Så kanske inte så konstigt att din narkosläkarkompis gillar det ;) ) Alltså även de mammor som tänkt sig föda mer naturligt, och kanske behövt lite stöttning och peppning i det, har snarare känt att de blivit "övertalade" att ta EDA eller liknande istället. Iom att jag fött två barn utan medicinsk smärtlindring, och gärna gör det igen - men VET att det kräver en hel del pepp och "du klarar det" mellan 7-9 cm typ - så skulle jag helst inte föda på KS av den anledningen.

Tro nu inte att jag tycker att det är coolare eller tuffare eller nåt att föda utan smärtlindring, jag tror bara att det borgar för mindre risk för komplikationer, kejsarsnitt och liknande och då jag har lite (ok, ganska mycket) läkarskräck, nålskräck, operationsskräck osv så vill jag helst ha så mycket kontroll jag bara kan.

Tror samma sak om Sophia och skulle gärna föda där, iom ovanstående, men vågar inte riktigt riska...
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 17:07:59 följande:
    Väldigt vackert namn och samma stavning var vi med inne på om vi väntade en pojke denna gången! :)
    Gulle! <3
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 22:08:11 följande:
    Jo jag tror visst att du tycker att du e tuff och cool! Haha :P nej men seriöst det e rätt häftigt att ha genomgått det också! Många som gärna vill ha smärtlindring för att slippa den bördan! När jag födde dottern helt utan, så gick det så snabbt att man hann inte ens tänka på annat än att krysta ut det lilla livet! Däremot blir jag nästan förbannad när dem ber mig att sluta krysta när det kommer en kryst?! Jag förstår att man kan spricka och allt det där men det e ju inte som att det e lätt och bara släppa taget om hela krystningsarbetet heller, men varför inte ska försöka denna gången och be dem gå och hämta kaffe och kaka medans vi väntar på att jag kan fortsätta!
    Hahaha, ja, det är ju nästan hysteriskt roligt när de säger åt en att inte krysta när man har en krystvärk. Som man kan låta bli liksom.. ;) Sonen kom också väldigt snabbt, så snabbt att personalen inte hängde med och jag krystade fram honom utan assistans. Det var rätt häftigt faktiskt! (Fast inte tufft och coolt. ;) )
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-08 21:47:25 följande:
    Ergonomiska e väldigt små tycker jag i sittdelen, min dotter e och alltid varit liten, vi bytte ut vagnen helt för att hon satt så dåligt i den, nu har vi en Emmaljunga scooter!

Påhittade namn e inget för mig :) vill ha ett namn med en betydelse, min son älskar att jag berättar för honom varför han fick sitt namn och vad det betyder!

Ta ett namn som ni förälskat er i, sen om det e samma lr inte tycker inte jag spelar så stor roll! Det e ju iofs ingen annan som ska tycka till för er utan ni som ska tycka till ;)
    Ang. ergonomisk sittdel så hade vi en Bugaboo med sådan till vår son, och han var en jättebebis. (Ärligt, han vägde 8,9 kg på 3månaderskontrollen...) Upplevde inte sittdelen som trång alls, han hade vagnen tills han slutade åka vagn i treårsåldern.
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-11-09 09:59:37 följande:

Vi kommer köpa en Emmaljunga super nitro. Tanken var att jag skulle ha en quadrolift direkt i sittdelen men nu har tydligen liftar utgått ur enmaljungas sortiment :( kommer försöka låna hem en super Viking liggdel och se om den får plats i hissen :0 vad rekommenderar ni punkteringsfria hjul eller lufthjul? Tycker Emmaljunga är så ombonad och fin. Många av mina vänner har boogaboo men tycker inte om dess sittdelar.

Har ni börjat inhandla till era små. Kliar så i fingrarna även fast vi eg bestämt att vi inte skulle köpa något förrän efter nyår. Köpte dock en skötbädd på rea nu häromdagen. Ska ha skötbord på tvättmaskinen och min pappa ska bygga skötbordet och behövde därför bädden så vi kan måtta.

Hjulvalet beror mycket på hur ni bor och går skulle jag säga. Punkteringsfria är mycket lättare så klart då man slipper risk för punka, bra om man går mycket på ojämna skogsvägar etc. Å andra sidan får man sämre komfort/fjädring - vilket också kan vara bra om man går på ojämna vägar. ;) Jag har haft luftljul båda gångerna men nu valt utan.

Vi har köpt vagn (begagnad) och I helgen babyskydd. Förutom väldigt lite kläder så kommer vi nog inte behöva skaffa så mycket mer innan. Jo, en skötbädd att lägga på vår bänk I tvättstugan. :)  Ser inte att man till en bebbe behöver så mycket mer än det, och kanske en bärsjal, till en pyttebebis och sjal har vi sedan tidigare.
  • Elenic
    Santine skrev 2015-11-09 17:01:15 följande:
    Oj hur då? Vi hade en bugaboo cameloen, inte alls smidiga och alldeles vingliga i handtagen! Sämsta skiten ever! Dem där syskonvagnarna e ju bara sååå plastiga och skumma, tänker inte lägga mer pengar på en sån då vår gamla inte var bra!
    Vi hade en modell som inte finns längre I Sverige, Frog hette den. Var supernöjd med den faktiskt. Fick köpa den lätt begagnad av hon som hade agenturen för Bugaboo då (då var det ett rätt litet märke här, 2006) och sålde den vidare till en annan som jag vet var jättenöjd. Har ingen erfarenhet av Cameleon alls...
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-09 17:36:43 följande:
    Om jag inte är helt ute och cyklar så bör man undvika musslor pga risk för bakterier.. Men tillagade borde ju egentligen inte vara något problem iom att bakterierna isf dör vid tillagningen!??
    Visst blir man less på alla dessa rekommendationer.. Gaaah.. Tänk vad härligt om allt hade varit ok ;)
    Hahaha, sa samma sak till maken I helgen - kunde det inte vara ÄCKLIGA saker som var förbjudna. (Ok, lever kvalar in där, men sen?) Typ nu när du är gravid får du absolut inte dricka katrinplommonjuice, inte snusa, inte äta inälvsmat, fiskpinnar, burkskinka och kornmjölsgröt och glöm kalles kaviar på mackan. Läääääängtar brieost och salami och bresaola och champagne och amarone och tonfisksushi och massa andra saker så jag håller på att bli tokig! (mest brie och champagne faktiskt ;) )
  • Elenic
    Madski skrev 2015-11-09 19:56:10 följande:
    Jag har beställt brieost och en charkbricka direkt till BB av min sambo.. I helgen berättade jag för en av mina bästa vänner att charkisar och brie definitivt uppskattas mer än blommor.. Haha.. Samma dag som vi plussade hade vi inplanerad vin, chark och ostkväll hemma hos oss.. Snacka om att jag kände mig lite avis.. Haha.. Vi sa inget till kompisen, men hon förstod, men ville såklart inte säga något..
    Hahaha, jag med!! Jag sa till honom I helgen att när vi kommer upp på hotel-BB föväntar jag mig en brie/salamimacka och ett glas bubbel! ;)
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-11-09 20:23:41 följande:

Haha, vad det stämmer med "den förbjudna maten" - gillade iden med brieost på BB!!! Längtar också som en tok efter brie, blå- och annan mögelost, goda charkvaror och ett gott vin. för att inte tala om rökt kött och rökt lax... Mmm! Jag tycker om detta även som ogravid, men nu är längtan nästan som en besatthet. Säkert bara för att det är förbjudet

Ja, brie på BB!
    I helgen gjorde jag en variant med blåmögelost I ugn som är god, men det smakar ju inte som vanligt.
    Mosa ihop en blåmögelost med lite philadelphiaost (ej light), typ 3/4 mögelost 1/4 färskost. Klicka ner I minikrustader. In I ugnen, 250 grader, tills osten är bubblande het. Kan sedan ätas av gravidingar. =) Serveras antingen med ett glas glögg, om inte klicka gärna på en liten dutt portvinsgelé på varje minikrustad. Gott! (och grymt onyttigt...) 
Svar på tråden Marsbebis 2016