• Elenic

Marsbebis 2016

sandra84 skrev 2015-08-05 20:04:23 följande:

Håller med om att det känns som en trevlig tråd!

Vill även tacka för alla tips mot illamående. Får se hur det kommer att gå att jobba på måndag.

Hoppas att det kommer gå bra när du börjar jobba! Själv fasade jag och tänkte att det aldrig skulle gå (på semestern har jag sovit 10h per dygn och mått jättedåligt ändå), men faktum är att det gått rätt bra. På sätt och vis är det skönt att ha mycket att tänka på för då tänker man mindre både på illamåendet och det som oroar.

Bästa tipset är dock att se till att du får te och nån macka eller kex eller så på sängen, så du kan äta innan du går upp - det är min räddning. (Men så har jag världens snällaste man som sedan vi träffades ALLTID ger mig kaffe på sängen varje morgon. :) )
  • Elenic

Usch, är så orolig... Nu har jag av någon anledning snöat in på utomkveds... har haft lite ont nedåt ljumsken på ena sidan i ett par dygn, och idag tycker jag att det har blivit värre. Å andra sidan, min mage har totalt kajkat ihop av järntabletterna så det kan lika gärna vara ett rejält magknip... Jaja, får avvakta och ringa MVC imorgon och kolla med dem om de tycker att det är nåt som ska kollas upp... AVSKYR verkligen den här orostiden!

• Elenic
    Emelie0408 skrev 2015-08-06 21:47:58 följande:

Hoppar av tråden. Hade inget illamående (vilket jag haft med de andra barnen) så bokade in ett vul igår för att vara säker. Det visade en tom hinnsäck utan foster. Blev en tablett igår och imorgon bitti blir det cytotec. Hoppas på bättre lycka nästa gång. Lycka till ni andra :)

Åh nej Emelie! Vad otroligt ledsen jag blir för din skull. Hoppas allt går enkelt, snabbt och bra och att du orkar med känslomässigt. Och att ni snart får en ny chans. Kramar!
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-08-06 22:11:51 följande:

Jag var på vul idag och fick till min stora lättnad se ett litet fladdrande hjärta

Är nu försiktigt positiv, även om det är långt kvar till bebis.

ÅHHHHHH! Vad underbart!! Vad glad jag är för din/er skull, underbart!

Tack också för stöd och pepp. Ska ringa vid 10:30 idag när MVC öppnar sin rådgivningstelefon. Känner mig jättepjoskig och supertöntig, för jag har ju inte ont så jag dör, men det känns lite konstigt bara. Är väl kanske lite extra orolig då jag ska vara helt själv i helgen, till och med min mamma är bortrest så händer nåt har jag noll stöd. Men, det SKA INTE hända nåt neggigt, så det så. Vill så gärna att det går bra..
  • Elenic
    mkes skrev 2015-08-08 10:43:46 följande:

Jag hänger nog på här lite smått! Har haft två missfall i år i v5 och v10, går in i v8 imorgon och hittills känns det bättre, har en himla massa växtvärk och illamående vilket jag inte hade med mina tidigare missfall. Ska få komma på tidigt ultraljud om någon vecka, har dock sett ett hjärta slå med mitt mf i v10 men då mätte fostret en hel vecka för litet så det gav mig bara mer oro. Livrädd för vad jag ska se denna gång på ultraljudet med andra ord!

Välkommen hit!

Jag har också två tidigare missfall bakom mig, båda upptäcktes vid VUL (pga oro) i v.13 och v.11 ungefär. Nu är jag i v.8 och har tillförsikt. Ska på VUL om två veckor och fasar massor för det... (Har haft massor med gravsymtom trots MA, så jag litar inte på några tecken...)

Hoppas innerligt att det går bra för dig, och mig och oss alla, den här gången! :)
  • Elenic
    AKF skrev 2015-08-08 12:47:38 följande:

Jag beklagar verkligen Emelie0408. Varmt lycka till!

Välkommen mkes!

Mina symptom har exploderat nu senaste dagarna. Till och med foglossning och kraftigt illamående. (Har inte haft det tidigare grav.) Men idag mår jag så illa så att jag känner sjuk.... Så jag måste fråga er som har eller har haft graviditetsillamående. Exakt hur dåligt kan man må? Jag känner mig helt sjuk, har inte kunnat behålla ngt sen igår kväll och är helt sängliggande. Känns ju mer som att jag är sjuk, men det kanske kan vara så här illa?

Åh, det låter jättejobbigt AKF! Gällande foglossningen så slog den till ordentligt för mig för tre, fyra dagar sedan. Superjobbigt! När det gäller illamåendet måste jag dock säga att det låter mer som influensa/matförgiftning än graviditetsillamående. Man brukar oftast inte bli sängliggande av graviditetsillamåendet, och inte heller så allmänpåverkad. Hur mår du i övrigt? Funkar magen åt andra hållet? Feber? Jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen om jag var du, eller MVC imorgon. Och se till att få i dig mycket vätska, extra viktigt så här i värmen. Kram!
  • Elenic
    LisaKMB skrev 2015-08-08 13:01:50 följande:

Hej alla! Hoppas att det är okej att jag hänger med i den tråden. Har läst igenom och ni verkar trevliga allihop! Är gravid med andra barnet, bf 10-11 mars. Är alltså i vecka tio nu. Min dotter fyller två år nu i augusti. Precis som många av er andra så har även jag ett missfall i bagaget, i april i år. Var då i vecka åtta och trots att tidigare ul visade att hjärtat slog så gick det inte vägen. Är därför orolig denna gång men hoppas såklart att det ska gå vägen. Ska på ul den 21 augusti. Nervöst! Grattis till alla här och vi får hålla tummarna för att det går bra för oss!

Hej, Och varmt välkommen hit! Grattis till graviditeten och det lilla mirakel du redan har. Ledsen att höra att även du har tråkigheter i bagaget, det gör ju första tiden mycket jobbigare. Kommer hålla tummarna för dig den 21:a, så får du gärna göra detsamma för oss när vi ska göra VUL den 25:e. Fasar! Och längtar. Märkligt..
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-08-09 13:25:36 följande:

Tack Emelie! Hur mår du nu?

Läser att flera av er haft MA där det upptäckts vid VUL, beklagar att ni behövt gå igenom detta. :( hoppas ni inte tar illa upp att jag frågar, men är lite orolig eftersom jag inte har så mkt jättestarka symtom... När ni märkt att era symtom avtagit, har ni då någon gång tagit ett gravtest innan ni fått bekräftat MA vid VUL? Har det i så fall visat starkt positivt fortfarande? Tar det ett tag innan hcg försvinner ur kroppen liksom? Tog ett test idag v 8+0 pga oro, och det visade tydligt o starkt positivt (dock inte lika starkt som kontrollstrecket). Vågar man lita på det är ok då?

Hej Smilla,

Tyvärr är det så att när man har ett MA har ju kroppen själv inte förstått än att graviditeten har avstannat, och detta pga. att grav.hormonerna fortfarande produceras. Alltså är gravtest ingen garanti. (Även 6-8 veckor EFTER ett genomgått missfall har man hormon kvar och kan få ett plus på stickan.)

Mitt första MA, då märkte jag tydligt att graviditetssymptomen försvann. Från en dag till en annan var allt illamående borta och jag började ana att nåt kanske var fel, men kände då inte till att det fanns missfall som inte var missfall. Alltså blev det en rejäl chock när jag på den ordinarie undersökningen fick konstaterat att det inte fanns några hjärtslag..

Vid mitt andra MA, då mådde jag (tyvärr) precis lika illa, var précis lika trött, lika svullen och grinig. Men hade bara en känsla av att något var fel, ändå. Och hade tyvärr rätt.

Så det kan nog vara olika, men som sagt, graviditetstest är tyvärr inget sett att kontrollera. Annars skulle jag ha gjort typ 100 redan. ;)

Inga problem att du frågar förresten, självklart. Man borde prata mer om sånt här så att det inte var så hemligt och laddat... Kram!
  • Elenic

AKF: Ja, foglossningen är verkligen det som jag tycker är mest påfrestande med att vara gravid... Jag har haft rätt mycket besvär tidigare graviditeter och det har bara kommit tidigare och tidigare. Förra graviditeten (som inte blev något) market jag först av genom foglossning. Satt på flyget hem från USA och kunde bara inte sitta bekvämt, det gjorde så ont, och då började jag räkna dagarna...

Det som stör mig mest är nog att jag normalt är en väldigt aktiv person, tränar 3-4 ggr i veckan, dansar ett par gånger i tillägg, och att då begränsas och bli stilla och långsam är jobbigt. Dessutom är jag beroende av sjukt mycket sömn, men med foglossningen sover jag jättedåligt. OM allt ser bra ut på VUL om två veckor ska jag dock ta kontakt med en bra sjukgymnast DIREKT - den här gången ska jag inte vänta tills det är illailla, utan ta tag i det hela på en gång.

Hur har det varit för dig tidigare? Har du hittat nåt som du tycker hjälper?

• Elenic
    AKF skrev 2015-08-09 21:29:45 följande:

Förresten, apropå våra symtom. Hur skiljer de sig från när ni väntade de barn ni har?

Intressant att det kan skilja sig mkt för samma kvinna vid olika graviditeter.

Rolig fråga! Jag är sjukt hormonkänslig och tycks få varenda symptom som finns i boken: Illamående (inte så att jag tokkräks, men nån gång ibland, men konstant illamående), stora ömma bröst och bröstvårtor, finnar/dålig hy, ont i bäckenet, molvärk i magen, jättejättedåligt humör, sover dåligt och ytligare än vanligt.

Dock är jag inte alls trött, vilket är märkligt då jag ALLTID är trött annars.

Det som skiljer sig mellan graviditeterna är hur mycket av ovan som slagit in.
    Barn 1 (dotter): Hyfsat ok humör, men MASSOR med finnar och illamående. Brösten superömma.
    Barn 2 (son): Jättejättedåligt humör, mer ont i bäcken och mage.
    Barn 3 (?): Jättejättedåligt humör, mest illamående av alla, sover sämre.

Intressant är också vad jag varit sugen på och kunnat äta under graviditeterna:

Barn 1 (dotter): Sur och frisk frukt, sura drycker, sorbet, sallader, mjölk, filmjölk, juice, grönt te.
    Barn 2 (son): Sött och mejeriprodukter - Risifrutti, risgrynsgröt, vaniljyoghurt, pannkaka, vitt bröd med ost, pasta med smör.
    Barn 3 (?): Sur och frisk frukt, sura drycker, sorbet, filmjölk, juice, grönt te.

Hur är det för dig?
Svar på tråden Marsbebis 2016