Marsbebis 2016
Carabellis kusp: Hur mår du nu? Jag har också tänkt mycket på dig och det du delade med dig av. Hoppas att du finner stöd i din närhet.
Carabellis kusp: Hur mår du nu? Jag har också tänkt mycket på dig och det du delade med dig av. Hoppas att du finner stöd i din närhet.
Vet tyvärr inte så mycket om dessa vagnar. En kompis har brio smile och hon är väldigt nöjd (mycket reor på just brio-vagnar nu vet jag iaf), men vet inte med terräng.
Vi beställde vagn och babyskydd i lördags. 15% på hela sortimentet och då passade vi på med hela kitet till bilen; adapter, babyskydd och bilbarnstol så nu har hon fram till 4 års ålder :)
Ni som har barn sedan innan, hur kan ni tipsa om att bädda spjälsängen. Ska man verkligen ha täcke eller filt? Rädd för att hon får det över huvudet. Funderar istället på en sovpåse. Någon som testat det?
Oj, då har vi hört helt olika saker. Att när bebisar sparkar kan de få upp filten/täcket över huvudet och därmed kvävas, medan en sovpåse med öppet för armar och hals är mer säkert (att små barn inte sparkar av sig för de är för varma) man får ju anpassa vad man har på under. Medan att man aldrig ska låta små barn sova i föräldrarnas säng då risken ökar vesäntligt för både kvävning och psd.
Det rådet är faktiskt FEL, och grundat på en felaktig tolkning av 2 studier, har man kommit fram till på sistone. OM man tillämpar "säker samsovning" så ökar det inte risken för PSD. (Tvärtom har de här råden med egen säng för små bebisar ÖKAT förekomsten av PSD pga. minskad amning samt att föräldrar somnat med bebisarna när de tagit upp dem till soffa/fotölj på natten.)
"Säker samsovning" betyder att:
- Ingen av föräldrarna röker
- Ingen av föräldrarna dricker alkohol innan de sover med barnet
- Barnet inte ligger under föräldrarnas täcke (babynest är en bra grej)
- barnet sover på rygg
I tillägg minskar risken för PSD om barnet ammas.
Ang. bäddning och täcke osv. har vi aldrig haft täcke till våra små - pyjamas har räckt gott (de är så varma av sig själva). Ang. spjälsäng har jag samma erfarenhet - den snyggt bäddade lyxspjälsängen med duntäcke, designerlakan och extra allt användes ett tiotal gånger dagtid. Yippie. ;)
Näe, jag skulle inte bli förvånad alls om BVC inte känner till allt om detta. Den senaste rapporten jag läste läste jag I förra veckan (får tillgång till forskning och rapporter då jag är aktiv inom Amningshjälpen). Och ingen har ju ändrat några råd, de är fortfarande desamma. Problemet är att de två studier som visade på samband mellan samsovning och PSD inte tog hänsyn till kända riskfaktorer som rökning, alcohol eller soffsovning - de tittade ENKOM på samsovning och PSD, men inte isolerat. Och då blir ju resultaten tyvärr inte så tillförlitliga..
Hahaha, tandläkare som röker, det vore nåt. NOT. Urk...
Jag fick min graviditetspenning beviljad från 10 januari. Känns så skönt att gå ner till 50% om bara en månad. Ville bara säga nåt bra för en gångs skull
Så skönt, Carabellis! Får du vara lite ledig under jul också, så det blir en liten paus där med?
Jag ska vara ledig hela dotterns jullov, skönt!
Åhhh så bra! Hur hade du skrivit I ansökan?!?!
Grattis! Skönt att det funkar som det ska för de som behöver!
En undran... Om man har ett jobb som innebär risker. Hur gör man innan man kan få graviditetspenning? Jobbar som idrottslärare och går dagligen emellan i konflikter. Idag fick jag gå emellan/ dra isär två elever där den ena skulle slå ihjäl den andra med en innebandyklubba. Känns som det bara är en tidsfråga innan något händer!!!
Har sagt till min chef flera gånger och idag sa jag att jag inte kommer till jobbet imorgon om jag inte får stöd.