Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

AKF skrev 2015-11-23 18:43:24 följande:

Carabellis kusp: Hur mår du nu? Jag har också tänkt mycket på dig och det du delade med dig av. Hoppas att du finner stöd i din närhet.

Som en moppe utan flak. Typ. Jag försöker tänka att jag ska stå ut i några veckor till bara. Tills efter nyår. Om jag inte får graviditetspenning så får jag väl bli sjukskriven eller nåt. Hur mår du?
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2015-11-30 20:38:29 följande:

Vet tyvärr inte så mycket om dessa vagnar. En kompis har brio smile och hon är väldigt nöjd (mycket reor på just brio-vagnar nu vet jag iaf), men vet inte med terräng.

Vi beställde vagn och babyskydd i lördags. 15% på hela sortimentet och då passade vi på med hela kitet till bilen; adapter, babyskydd och bilbarnstol så nu har hon fram till 4 års ålder :)

Ni som har barn sedan innan, hur kan ni tipsa om att bädda spjälsängen. Ska man verkligen ha täcke eller filt? Rädd för att hon får det över huvudet. Funderar istället på en sovpåse. Någon som testat det?

Ang bäddningen; inför första bäddade vi fint med nya lakan och täcke ett par månader k förväg. Hon har 3 år senare aldrig sovit i sin säng mer än enstaka timmar dagtid som bebis. Att samsova har fungerat bra för oss.

Det avråds från sovpåse eftersom bebisen inte kan sparka bort den. Filt hade vi i början i babynestet som hon sov i. Den var tillräckligt trots midvinter.
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2015-11-30 22:51:12 följande:

Oj, då har vi hört helt olika saker. Att när bebisar sparkar kan de få upp filten/täcket över huvudet och därmed kvävas, medan en sovpåse med öppet för armar och hals är mer säkert (att små barn inte sparkar av sig för de är för varma) man får ju anpassa vad man har på under. Medan att man aldrig ska låta små barn sova i föräldrarnas säng då risken ökar vesäntligt för både kvävning och psd.

Barn under 3 mån ska sova själva enligt senaste rekommendationerna, men det har ändrats sedan 2012...! Däremot sovpåsen var oförändrad när jag hörde mig för, dock finns ju olika varianter; de som avsågs när jag frågade var såna där bebisen inte kan bli fri med armar och ben om den blir för varm, vilket ju ökar risken för psd.

Min avsikt är att ha en sån där liten bedside crib första 3 mån eftersom amningen verkligen underlättas av att ha barnet nära och där låta henne ha en tunn bomullsfilt. Alternativt ett babynest högst upp vid våra huvuden mellan oss i sängen eftersom hon även då är skyddad från att nån rullar på henne. Så gjorde vi sist.

Jag ska till BVC imorgon med stora tjejen, ska kolla upp igen!
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-12-01 09:18:59 följande:

Det rådet är faktiskt FEL, och grundat på en felaktig tolkning av 2 studier, har man kommit fram till på sistone. OM man tillämpar "säker samsovning" så ökar det inte risken för PSD. (Tvärtom har de här råden med egen säng för små bebisar ÖKAT förekomsten av PSD pga. minskad amning samt att föräldrar somnat med bebisarna när de tagit upp dem till soffa/fotölj på natten.)

"Säker samsovning" betyder att:

- Ingen av föräldrarna röker

- Ingen av föräldrarna dricker alkohol innan de sover med barnet

- Barnet inte ligger under föräldrarnas täcke (babynest är en bra grej)

- barnet sover på rygg

I tillägg minskar risken för PSD om barnet ammas.

Ang. bäddning och täcke osv. har vi aldrig haft täcke till våra små - pyjamas har räckt gott (de är så varma av sig själva). Ang. spjälsäng har jag samma erfarenhet - den snyggt bäddade lyxspjälsängen med duntäcke, designerlakan och extra allt användes ett tiotal gånger dagtid. Yippie. ;)

Ja, det där rådet kom når min stora resan var över 3 mån och jag känner väl också att babynest och amning är bra sätt att förebygga psd. Som tandläkare avser jag inte börja röka heller men jag ska nagla min BVC tant med frågor idag! Hon är dock inte så påläst för det mesta.

Vår stor issue med sovandet är hur vi ska få 3-åringen ur vår säng; älskar att ha hennes lilla gosiga person nära på nätterna, men det känns inte säkert med en bebis.
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-12-01 13:19:39 följande:

Näe, jag skulle inte bli förvånad alls om BVC inte känner till allt om detta. Den senaste rapporten jag läste läste jag I förra veckan (får tillgång till forskning och rapporter då jag är aktiv inom Amningshjälpen). Och ingen har ju ändrat några råd, de är fortfarande desamma. Problemet är att de två studier som visade på samband mellan samsovning och PSD inte tog hänsyn till kända riskfaktorer som rökning, alcohol eller soffsovning - de tittade ENKOM på samsovning och PSD, men inte isolerat. Och då blir ju resultaten tyvärr inte så tillförlitliga..

Hahaha, tandläkare som röker, det vore nåt. NOT. Urk...

Åh, är du med i Amningshjälpen! Du som var min idol redan innan, men nu, omg, superbra beslut! Ska gå med när jag har mindre på mitt bord än nu.

Bvc-tanten var rätt ok, hon sa neutralt att rekommendationen är att ej samsova, men att babynest vid huvudet hos föräldrar som är nyktra, orökta etc är lika bra pga amningssmidigheten. Jag slapp informera henne om skillnaden mellan korrelation och kausalitet...
  • Carabellis kusp

Jag fick min graviditetspenning beviljad från 10 januari. Känns så skönt att gå ner till 50% om bara en månad. Ville bara säga nåt bra för en gångs skull

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-12-02 19:11:09 följande:

Så skönt, Carabellis! Får du vara lite ledig under jul också, så det blir en liten paus där med?

Jag ska vara ledig hela dotterns jullov, skönt!

Jag tog ledigt 21-23 dec, så det blir över en vecka ledigt i streck och sedan två korta veckor innan jag går ner i tid.

Vad skönt med ledigt lov! Har du fortfarande föräldradagar kvar eller semester?
  • Carabellis kusp
    Sötistilde skrev 2015-12-02 19:18:56 följande:

Åhhh så bra! Hur hade du skrivit I ansökan?!?!

Jag tryckte på att det är monotont, statistiskt och stressigt att vara tandläkare. Att magen gör att jag inte kan sitta ergonomiskt. Att arbetsmiljöupplysningen klassar tandläkare som lika fysiskt krävande som betongarbetare eller slaktare. Att jag inte kan delegera eller överlåta arbetsuppgifter i någon större utsträckning.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-12-03 17:27:00 följande:

Grattis! Skönt att det funkar som det ska för de som behöver!

Ja, i och med att jag aldrig behövt ta en enda sjukdag i mitt liv, så känns det skönt att ha rätt till denna lilla specialare i det sociala skyddsnätet.
  • Carabellis kusp
    sandra84 skrev 2015-12-03 17:00:32 följande:

En undran... Om man har ett jobb som innebär risker. Hur gör man innan man kan få graviditetspenning? Jobbar som idrottslärare och går dagligen emellan i konflikter. Idag fick jag gå emellan/ dra isär två elever där den ena skulle slå ihjäl den andra med en innebandyklubba. Känns som det bara är en tidsfråga innan något händer!!!

Har sagt till min chef flera gånger och idag sa jag att jag inte kommer till jobbet imorgon om jag inte får stöd.

Kan du inte söka och trycka på att det är fysiskt tungt annars? Det blir väl en himla massa släpande av tung utrustning?
Svar på tråden Marsbebis 2016