Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2015-10-26 09:29:47 följande:

Hallå blivande marsmammor! Har ni gjort något kul i helgen? Själv tog jag mitt löfte om att våga glädjas åt bebisen efter UL på allvar och jag och min make var och köpte första bebiskläderna i helgen. Underbart! Först tyckte han att "det är ju nästan ett halvår kvar" men när vi väl kom hem med grejerna och packade upp det i bebisens lådor så blev han tårögd och sa "oj, nu känns det ju verkligen som att vi kommer ha en liten här..". Precis det som var meningen alltså.

Än viktigare var kanske att vi i fredags kväll fick chansen att prata ordentligt, något som behövts.. Jag har känt mig som att vi ända sen vi fick gravbeskedet har kommit så långt från varandra, och jag har varit jätteirriterad på honom (vilket iofs inte är ovanligt när jag är gravid). Det har varit riktigt jobbigt och jag har stundtals verkligen undrat om den här graviditeten var så himla smart... Några gånger har jag nästan ångrat mig. Men nu efter vårt långa och bra samtal, där han också lyfte sina känslor och rädslor, känns det toppenbra igen! Vi har känts närmre och kärare än på länge i helgen. Åh vad jag behövde det!

Vad härligt att höra! Så mysigt att börja handla lite. Jag har inte vågat börja ännu, men idag såg jag en fin filt på Hemtex som jag kanske köper. Kanske glädjen och tryggheten i graviditeten kommer på köpet om man göra lite praktiska markeringar. Vad köpte du för fint?

Ännu bättre att du kommit när din man. Det är ett dilemma för mig med att man är lite stingslig och emotionell som gravid. Jag blir lite bekräftelsesökande och fånig dessutom. En annan jobbig sak för mig har varit total brist på sexlust, men i går eftermiddag när dottern som bestämde jag mig för att låtsas att jag ville ha sex och innan jag visste ordet av kändes det toppen! Bara en sån sak för ju en närmare sin partner
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-10-27 07:14:56 följande:

Förstår dig precis, tyvärr! Kan du inte prata med din bm och be hen berätta om riskerna/avsaknad av riskerna med att ha sex under graviditet. Nu är vi ju dessutom så långt gångna att jag spontant känner att barnet sitter ordentligt fast där inne. Försöker tänka så iaf

Det stämmer ju det du skriver, men även utan missfall i bagaget är det svårt att komma i känsla tycker jag. Känner mig tyvärr väldigt klumpig och det förvärrar nog situationen. Vissa kvinnor säger att de aldrig känner så feminina och vackra som under graviditet, men lyckas inte hitta det hos mig själv.

En annan aspekt av sexualiteten är ju att man kanske inte vill ha sex på ett bra tag efter förlossningen, så det är väl vettigt att bunkra upp lite närhet och intimitet i god tid! Annars blir tröskeln till sex så hög så hög efteråt. Rent krasst är det ju behagligare under graviditet än under amning givet hur slemhinnorna påverkas av östrogen vs prolaktin...
  • Carabellis kusp

Det verkar som att det fanns ett behov av att diskutera sex! Och vad olika det är...!

Det finns väl inget rätt eller fel, men jag känner själv att jag inte vill vara för avvisande och vet med mig att sex föder sex i vår relation så att det ibland kan löna sig att peppa sig själv även om tröskeln är hög. Vi tillhör den där gruppen småbarnsföräldrar som inte så ofta orkar i vardagen och det begär jag inte av mig själv heller, men vill ju helst inte bli helt inaktiv.

Under amningen hade jag kruttorra slemhinnor tills jag hittade ovesterin östrogen. De får man nog inte ta under graviditeten, men det är vagitorier som gör slemhinnan lite roligare och mindre torr.

• Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2015-10-29 16:11:16 följande:

Rul idag gick jättebra. Allt såg perfekt ut. Lagom till påsk kommer en liten tjej :)

Grattis, vad roligt!
  • Carabellis kusp

[quote=75952185][quote-nick]Santine skrev 2015-11-02 20:04:49 följande:[/quote-nic]

Förresten e det mer än jag som redan har ett tilltalsnamn på barnet? Haha..[/quote]

Nej, tvärtom! Har inga idéer alls. Vad ska din bebis heta?

• Carabellis kusp
    Santine skrev 2015-11-02 20:04:49 följande:

Förresten e det mer än jag som redan har ett tilltalsnamn på barnet? Haha..

Nej, vad ska bebisen heta? Har total brist på förslag på flicknamn.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-11-02 22:37:07 följande:

Tack snälla ni för alla 'lycka till' idag!

En fin stund på ultraljudet idag med en grundlig undersökning av bebisen som mår bra och har växt fint. Det visade sig vara en lillasyster till vår dotter. Vi är jätteglada!

BF blev flyttat till 28/3.

Grattis till dig! Hade du på känn att det var en flicka till? Jag blev totalt lurad och var säker på pojke denna gång eftersom graviditeten känts så annorlunda.

Då blir det säkert ett litet påskbarn! Föddes din dotter omkring BF?
  • Carabellis kusp
    Santine skrev 2015-11-02 21:42:16 följande:

Minelle ska hon få heta :)

Det är sött! Känner en liten flicka som heter det.

Jag har kört fast lite med namn, så lite avis på dig
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-11-03 10:19:25 följande:

Apropå namn så har dottern redan valt vad hon vill, för hon var övertygad om att det skulle bli en tjej. Vi gillar namnet, men vi håller det inom familjen tills hon är ute, kanske passar det inte alls på den som kommer ut. Så var det sist! :)

Jag tycker att det är mycket lättare med flicknamn av någon anledning.

Ni som också har lite äldre barn, låter ni syskonen vara med och tycka till om namn?

Då har jag en gissning, så se om jag har rätt sen; Elsa! Alla små tjejer gillar väl Elsa!

Min dotter har lanserat flera förslag; Elsa, Bambi, skunken, ketchup etc. Har svårt att att tro att hon kommer få ha nåt inflytande. Men hon är bara 3 år.

Jag har så svårt med namn, vad har du för favoriter? Jag gillar typ Sigrid, Hedvig, Alice.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-11-03 16:07:15 följande:

Sigrid, Hedvig och Alice är jättefina namn! Min dotter har ett namn i samma anda. :)

Hilda, Agnes och Hedda är riktigt fina också.

Hilda är också ett favoritnamn. Och Hedda...! Det känns dock som att jag inte kan frigöra mig från Hedda Gabler som ju trots allt är bindgalen.

Helst vill jag ge min dotter ett namn som signalerar självständighet, skinn på näsan och ger henne en skjuts i det svåra projektet att vara kvinna. Min dotter har ett ovanligt namn som är feministiskt så det ryker om det och jag hoppas hitta samma typ av "perfekt" namn till den lilla.
Svar på tråden Marsbebis 2016