• Rosaelefanten

Tips för att amma "länge"

Min son börjar nu närma sig 5 månader och folk runt omkring börjar trappa ner amningen vilket ger mig lite halvt panik, jag vill inte det än! Vill amma till han är i alla fall 1,5. Men vad bör jag komplettera med, vad kommer han "sakna" näringsmässigt? Han får små små smakprov av frukt, potatis, grönsaker och rån men långt ifrån varje dag.

Det är så svårt att fråga på BVC för vi har inte riktigt samma syn på det.

Ge mig era bästa tips!

• Svar på tråden Tips för att amma "länge"
  • tikki masala

Du får väl börja med mat som med vanliga barn? Man kan ju inte helamma tills barnet är 2 3 år liksom. De behöver ju annan mat även om man fortsätter amma litegrann.
    Min son är 13 månader nu och jag ammar fortfarande. Men han äter gröt till frukost, lagad mat till lunch och lagad mat till middag. och gröt sen på kvällen igen. Om han inte vekar mätt efter en måltid så ammar jag lite och om han verkar lite smågrinig så ammar jag också. På natten ammar jag en gång och på morgonen en gång. Men för bara en månad sedan så ammade jag många ggr på natten. 
    Men han äter vanlig mat. Men du får börja med smakportioner och öka upp ju äldre han blir .

• telly

Om han bara är 5 mån behöver du inte ens tänka på att byta ut amning mot riktiga måltider än på länge...

• SSL

Upp till ett år så ska den huvudsakliga födan vara modersmjölk och i andra hand modersmjölkersättning. Jag tror att det är många som tror att när man börjar med fast föda så kan man trappa ner amningen vilket är vansinnigt.

• Rosaelefanten
    tikki masala skrev 2015-07-20 08:17:03 följande:

Du får väl börja med mat som med vanliga barn? Man kan ju inte helamma tills barnet är 2 3 år liksom. De behöver ju annan mat även om man fortsätter amma litegrann.

Min son är 13 månader nu och jag ammar fortfarande. Men han äter gröt till frukost, lagad mat till lunch och lagad mat till middag. och gröt sen på kvällen igen. Om han inte vekar mätt efter en måltid så ammar jag lite och om han verkar lite smågrinig så ammar jag också. På natten ammar jag en gång och på morgonen en gång. Men för bara en månad sedan så ammade jag många ggr på natten. 

Men han äter vanlig mat. Men du får börja med smakportioner och öka upp ju äldre han blir .

Okej okej, jag går genast och matar honom med vanlig mat, så han blir som "vanliga barn". Ditt ord är lag, börjar genast följa ditt schema.

Hur kan man ens tolka det som att jag tänkte helamma till 2-3 år, när jag till och med skriver att han har börjat smaka? Om du tänker svara i fortsättningen så ta reda på vad du svarar på först.
  • tikki masala
    Rosaelefanten skrev 2015-07-20 22:06:22 följande:
    Okej okej, jag går genast och matar honom med vanlig mat, så han blir som "vanliga barn". Ditt ord är lag, börjar genast följa ditt schema.

Hur kan man ens tolka det som att jag tänkte helamma till 2-3 år, när jag till och med skriver att han har börjat smaka? Om du tänker svara i fortsättningen så ta reda på vad du svarar på först.
    Alltså jag hade inte tänkt att det skulle låta så när jag skrev det. Jag skrev inte ens att du hade tänkt amma ditt barn i två tre år. Jag Kanske måste skriva in lite mera smileys osv. Se berättade jag bara hur jag har gjort. Ursäkta mig! 
    Just det SoligFlörtOskyldig
  • telly
    SSL skrev 2015-07-20 11:16:47 följande:

Upp till ett år så ska den huvudsakliga födan vara modersmjölk och i andra hand modersmjölkersättning. Jag tror att det är många som tror att när man börjar med fast föda så kan man trappa ner amningen vilket är vansinnigt.

Men om ett barn under ett år äter gröt till frukost, 1/2 burk mat till lunch och en 1/2 burk till kvällsmat blir ju det plötsligt den huvudsakliga födan istället för mjölk. Du menar att av 5-6 måltider bör minst 4 vara amning? Eller hur menar du med huvudsaklig föda?
  • SSL
    telly skrev 2015-07-21 16:20:19 följande:

Men om ett barn under ett år äter gröt till frukost, 1/2 burk mat till lunch och en 1/2 burk till kvällsmat blir ju det plötsligt den huvudsakliga födan istället för mjölk. Du menar att av 5-6 måltider bör minst 4 vara amning? Eller hur menar du med huvudsaklig föda?

Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?
  • pigglet
    SSL skrev 2015-07-23 17:49:34 följande:
    Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?
    Källa? Enligt livsmedelsverket, som du hänvisar till:
    Från cirka åtta månader

När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

• pigglet

Jag är inte så duktig på att googgla, men visst är who:s rekommendationer att man ska helamma 6 månader, sedan ska bröstmjölken gärna utgöra en del av näringen tills barnet är 1, gärna 2, år?

Svar på tråden Tips för att amma "länge"