Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Tips för att amma "länge"

Tja, rekommendationen är ju att helamma till 6 månader, sedan sakta (teskedsvis) introducera mat. Så än är det ju ingen brådska  :)

Vid 8 månader har mitt bvc menat att man behöver ha kommit upp i så stor mängd att det motsvarar ett helt mål, helst två. I övrigt är det ju bara att amma på. Amma till frukosten, mellanmål, kvällsmat, natten, mys osv. För mig har det inte varit något problem att amma trots att bebisen börjat äta något mål mat, vi fasade ut amningen i den takt jag bestämde genom att reglera hur många mål "vanlig mat" jag serverade.

• pigglet
    SSL skrev 2015-07-23 17:49:34 följande:
    Det är allmänna rekommendationer från livsmedelsverket, who m.m?

Men jag menar att du ska fortsätta amma som vanligt och ge plutten fast föda när hon/han vill äta. Inte byta ut målen. Om barnet är redo att äta så äter barnet fast föda utöver mjölken. Tex så ammar jag min 12 m varannan timme på dagarna och en gång på natten. Plutt äter bara avokado till frukost och hemlagat motsvarande 1 hel burk till lunch och middag och frukt däremellan. Jag ger oftast bröstet efter den fasta födan men det gör man ju som man tycker. Men upp till ett år ska du ju inte byta ut målen?
    Källa? Enligt livsmedelsverket, som du hänvisar till:
    Från cirka åtta månader

När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

• pigglet

Jag är inte så duktig på att googgla, men visst är who:s rekommendationer att man ska helamma 6 månader, sedan ska bröstmjölken gärna utgöra en del av näringen tills barnet är 1, gärna 2, år?

• pigglet
    SSL skrev 2015-07-23 22:50:31 följande:

Vet du, du har helt rätt. Jag var själv inne och läste att dom har ändrade rekommendationer. Undrar när dom ändrat detta?

Ingen ändring av who:s rekommendationer, eller livsmedelsverkets, sedan 2003. Så vitt jag vet. Livsmedelsverket är jag helt säker på, och de kom efter WHOs tror jag bestämt.
  • pigglet
    TreFantastiskaBarn skrev 2015-07-26 18:44:45 följande:

Rekommendationerna från Livsmedelsverket ändrades mellan okt 03 och maj 05. Första barnet var rekommendationerna smakportioner från fyra månader, när mitt andra föddes var det sex månader som gällde. Bland annat pga WHOs rekommendationer. Säkert annat som ändrades på en gång :).

Födde mars 04, då var rekommendationerna ändrade. Så då kan vi lokalisera de ändrade rekommendationerna till någon gång mellan oktober 03 och mars 04. Glad
Svar på tråden Tips för att amma "länge"