• Rosaelefanten

Tips för att amma "länge"

Min son börjar nu närma sig 5 månader och folk runt omkring börjar trappa ner amningen vilket ger mig lite halvt panik, jag vill inte det än! Vill amma till han är i alla fall 1,5. Men vad bör jag komplettera med, vad kommer han "sakna" näringsmässigt? Han får små små smakprov av frukt, potatis, grönsaker och rån men långt ifrån varje dag.

Det är så svårt att fråga på BVC för vi har inte riktigt samma syn på det.

Ge mig era bästa tips!

• Svar på tråden Tips för att amma "länge"
  • Trippelmamma76

Men tanken är väl att du ger barnet mat, lite lunch och middag som du ökar på med tiden till fulla portioner eller? Med start vid 6 månader med smakprov? Jag gav lite mat först och ammade sedan i direkt anslutning. Plus alla andra mål och på kväll och morgon. Trappat ner amningen har jag inte sett det som riktigt då barnet ju äter mer och mer hela tiden (både mat och bröstmjölk). Det viktigaste från sex månader att komplettera med är järnrik mat, eftersom de järndepåer barnet föds med börjar ta slut då och om man inte tillför det så utvecklas inte hjärnan på rätt sätt. (Alltså sådan mat man normalt äter till lunch och middag)

• SSL

Bäst att börja med Smakportioner efter 6 hela månader. Barnet "behöver" egentligen inte någon extra före 1 års ålder. Det är bara för att man vill vänja dom vid fast föda. Det går väldigt upp och ner med maten för dom flesta spädbarn. Du kan äta extra järnrik mat eller ge bebis järnrika smakportioner. Var inte orolig för dom dagar bebis inte äter utan lita på ditt barn. Amma på så mycket du kan bara. Det där har gud ordnat så fint så. Trappa ner amning vid 5 månaders ålder var det knäppaste jag hört. Fortsätt amma lika ofta. Bättre att du håller produktionen igång.

• pigglet

Tja, rekommendationen är ju att helamma till 6 månader, sedan sakta (teskedsvis) introducera mat. Så än är det ju ingen brådska  :)

Vid 8 månader har mitt bvc menat att man behöver ha kommit upp i så stor mängd att det motsvarar ett helt mål, helst två. I övrigt är det ju bara att amma på. Amma till frukosten, mellanmål, kvällsmat, natten, mys osv. För mig har det inte varit något problem att amma trots att bebisen börjat äta något mål mat, vi fasade ut amningen i den takt jag bestämde genom att reglera hur många mål "vanlig mat" jag serverade.

• MammAmma

Jag har aldrig trappat ner på amningen aktivt. Jag har ammat fritt, låtit barnen äta själva från första början (fast föda naturligtvis då) och skippat välling samt andra amningssubstitut.

Låtit dem själva styra tillvänjningen med mat och gett dem fri tillgång till brösten helt enkelt

• Morkullan

Hela första året ska amning vara huvudfödan. tidigast vid 6 mån kan en, om barnet vill, börja med kompletterande föda i små små smakprov som successivt utökas.

WHO rekommenderar helamning i minst sex månader och därefter delamning till två års ålder eller längre. Detta gäller alla barn när amning är möjlig. Hänvisa till whos riktlinjer om du behöver för att få styrka att stå emot andras okunniga uttalanden. Sök kunskap och stöd för egen del hos amningshjalpen.se som har en enorm kunskapsbank baserad på vetenskap forskning och beprövad erfarenhet och som drivs ideellt och utan vinstintresse.

• Trippelmamma76

Jag håller med i det mesta som sagts, men vill bara påpeka att bröstmjölk är järnfattig, och det hjälper alltså inte att äta extra järn själv, det behöver bebisen få i sig själv. Tex får alla barn som fötts med en vikt under 2,5 kg här i Sverige järndroppar tills de är 6 månader gamla och kan börja med annan mat. Men utöver maten efter 6 mån... Amma på! Det är bara bra!

• MammAmma
    Morkullan skrev 2015-07-17 22:56:24 följande:

Hela första året ska amning vara huvudfödan. tidigast vid 6 mån kan en, om barnet vill, börja med kompletterande föda i små små smakprov som successivt utökas.

WHO rekommenderar helamning i minst sex månader och därefter delamning till två års ålder eller längre. Detta gäller alla barn när amning är möjlig. Hänvisa till whos riktlinjer om du behöver för att få styrka att stå emot andras okunniga uttalanden. Sök kunskap och stöd för egen del hos amningshjalpen.se som har en enorm kunskapsbank baserad på vetenskap forskning och beprövad erfarenhet och som drivs ideellt och utan vinstintresse.

• telly

Mitt barn är strax över 6 månader och vi ammar / ger ersättning som vanligt. Utöver det ger vi lite mat nån gång om dagen: lite gröt, lite grönsakspuré, smörgåsrån osv. Ser det mer som träning än riktig mat. Vi går långsamt fram och märker inget behov av att aktivt och medvetet minska amningen än.

• Mellanmjölkens land

Vår äldsta ammades till 2,5, yngsta blir snart 21 mån och ammar fortfarande. Min tanke är att andra ersätter amningen med välling medan vi har valt att inte göra det.

Matintroduktionen har alltså skett i barnens takt och har egentligen inte påverkats av amningen. Runt 1 år har det ätit fulla portioner men vid t ex sjukdom känns det bra att ha amningen att falla tillbaka på.

• Dijon

Det är först nu vid 11 månader vår dotter börjat äta något som liknar portioner med mat och hon har ammat mest hela tiden och ätit några teskedar högst varje dag. Ingen järnbrist. (kollat) så det behöver inte bli brist på järn. Hon ratar all gröt och välling. Ersättning kan gå ner men då pratar vi inga mängder utan 200 ml på en dag.

Svar på tråden Tips för att amma "länge"